Böglobbyn

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Böglobbyn

Inläggav Sheriffen » lör 11 nov 2006, 01:39

Jag såg just det första avsnittet i en ny programserie på SVT som heter Böglobbyn. Den ene av programledarna är den mycket imponerande Sverker Åhström, som efter en enastående karriär som diplomat och ambassadör kom ut som bög vid 87 års ålder.

Programmets tema fick mig dock att fundera.

Det handlade primärt om att kommunen i en del av Slottsskogen i Göteborg där bögar i decennier (eller till och med 150 år, enligt en insändare i lokalpressen som visades i rutan) har ägnat sig åt "cruising" (träffas, ragga och idka sex) nu har anlagt en frisbee-bana, vilket lett till konflikt med frisbeespelarna och att bögarna lämnat denna för dem traditionella park. De är upprörda, ser det som ett övergrepp och har flyttat till en annan park, bakom en skola.

Just det.

Det är en sak jag helt enkelt inte förstår här. När och var och hur blev det comme il faut att idka sexuellt umgänge helt öppet under dagtid (vilket framhölls) i offentliga parker? Vad är det för fel på att ragga först och sedan gå hem och ägna sig åt sex? Varför ska det sexuella umgänget skötas i en park bland - faktiskt - lekande dagisbarn och folk som är ute och flanerar? Vad är det för fel på att göra det hemma hos någon?

I alla fall bland heterosexuella är ju raggningsrepliken "Hem till dig eller hem till mig?" en klassiker som är så sliten att den blivit en nästan skrattretande klyscha, men den är fortfarande lika sann. Man går eller åker hem till endera parten.

Vad är det för märklig inställning som gör att man anser sig ha något slags grundläggande rätt att förvandla det offentliga rummet till sin privata sängkammare?

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Med ett helt annat förhärskande moralsystem - något liknande det i Dénis Lindbohms roman "Den gyllene randen" - skulle sexuellt umgänge på offentlig plats kunna vara helt OK, men när det nu inte är den förhärskande normen har jag svårt att förstå varför en grupp i samhället på alla andras bekostnad anser sig ha rätt att ägna sig åt den här varianten. Och allra mest upprörd blir jag vid tanken på barnen, för de är försvarslösa när de drabbas av åsynen av män som idkar sex i parken där de leker. Att blotta sig är ett brott. Men inte detta? D.S.

P.P.S. Dessutom framgick det att bögarna skräpade ned parken med använda kondomer och porrtidningar, vilket de inte alls förnekade. Kul, liksom. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » lör 11 nov 2006, 01:49

Jag har inte själv sett programmet, men här läste jag en rätt intressant kommentar som inte heller tycker om programmet (fast huvudsakligen av andra skäl).

Gylf skrev:Är cruising en rättighet? Nej. Cruising uppkom till stor del i mitten av 1900-talet på grund av att män som ville ha sex med eller bara träffa andra män inte hade de mötesplatser vi har idag. Under trädskuggorna blev deras mötesplatser. De lesbiska kvinnora hade i sin tur hemmet som sin mötesplats. För det väckte inte uppseende att kvinnor ”fikade” med varandra.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 11 nov 2006, 02:07

Johan citerar "Gylf": "Är cruising en rättighet? Nej. Cruising uppkom till stor del i mitten av 1900-talet på grund av att män som ville ha sex med eller bara träffa andra män inte hade de mötesplatser vi har idag. Under trädskuggorna blev deras mötesplatser."

Jag håller med "Gylf", förstås, men förstår inte den här grejen med att det inte fanns några mötesplatser för bögar i mitten på 1900-talet (och tidigare). Det är ju klart att det fanns. De kunde likt...

"De lesbiska kvinnora hade i sin tur hemmet som sin mötesplats."

...de lesbiska kvinnorna ha träffats i hemmet även då. Kom igen, det var ingen på den tiden (eller tidigare) som höjde ett ögonbryn om ett par manliga kompisar gick hem till den ene för att snacka bilar eller fotboll och, ja, fika.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Skäggmonstret » lör 11 nov 2006, 11:12

Historiska orsaker till fenomenet har för övrigt ingen betydelse för dess vara eller icke vara idag.
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Henke » lör 11 nov 2006, 14:36

Jag såg programmet och tyckte inte värst mycket om det heller, av någon konstig handledning kan man inte göra bra bögprogram på svenska kanaler, jag tänker på det första svenska bögprogrammet som sändes 1996? på ztv vilket inte alls var i samma klass som böglobbyn, nu minns jag inte speciellt mycket av programmet men jag kan tänka mig att (som att det sändes på ztv) det var ett program som bara ökade fördomarna mot homosexuella.

Att man sedan går i parker för att ragga är ju enligt mig oförståeligt ( i alla fall i dagsläget) när det nu finns en massa bögbarer att träffa andra killar som gillar killar. I historiskt perspektiv kan jag mera förstå att man går till parker, offentliga toaletter eller dylik för att träffa andra homosexuella killar/män. Och varför nu det bara är killar/män i dessa parker beror nog på att killar och tjejer "raggar" på helt olika sätt. De män/killar som går till parken är nog äldre medan de yngre håller till på nätet och "raggar" eller varför inte någon av de många bögkrogarna som den senaste tiden har kommit fram. Göteborg har till skillnad från Stockholm inte haft så många ställen dit homo-bi-trans personer kan gå - under 80-talet fanns gayklubben bacchus som under 90-talet ändrade namn till Nemo - senare klaga grannarna på stället att det spelades FÖR hög musik, stället låg i Vasa stan!! Personligen tror jag det var pågrund av att det var ett ställe för homosexuella, för nu ligger det där en sportklubb, istället. Så det handlar nog mera om att de homosexuella hela tiden får flytta på sig och med parken var ju inte lekande barn orsaken utan frisbeekastning! Förvisso har de homosexuella redan flyttat på sig från parken till en annan park. Igen!

Henrick
Henke
Fan

Återgå till Baren