Mytologi och genus på namn

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Mytologi och genus på namn

Inläggav Sheriffen » tis 09 jan 2007, 10:31

Denna diskussion startade här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=265

"Johan"Tja, heter någon Mars förutsätter jag vanligtvis att det är en man...

Varför det?

Mars är en alldeles falsk, könlös benämning som romarna hittade på när de stal krigsguden från Grekland, och det är alltså inte så han heter. Han heter Ares. Den enda av pantheons gudar som tjuvarna inte döpte om (för att dölja sin pinsamma stöld?) är Apollon, men alla de andra fick nya och höggradigt opassande namn. Skulle visdomens gudinna Athena, som givit namn åt den stad som är ofantligt mycket äldre än "den eviga staden" Rom, heta... Minerva???!!! Jag menar, alltså... Skulle skogens och djurens gudinna Artemis hetta samma sak som en brittisk skandalprinsessa? Skulle Hefaistos hetta Vulcan? Och Zevs, skulle han hetta Jupiter? Och så vidare... spare me.

Kör hårt,
Sheriffen[/quote]
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tis 09 jan 2007, 11:31

Nu har jag inte läst novellen så jag tänker i första hand på att Mars normalt associeras med manligt/män. Symbolen, boktitlar osv. Så jag skulle också anta att någon som hette Mars var man.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Johan » tis 09 jan 2007, 20:11

Huvudsakligen av den enkla anledningen att den enda person jag känner som heter Mars är man, sekundärt för att Mars var en manlig gud.
Sheriffen skrev:Mars är en alldeles falsk, könlös benämning som romarna hittade på när de stal krigsguden från Grekland, och det är alltså inte så han heter.
Nej, det stämmer inte. Det gick helt enkelt inte till så att romarna en dag kapade de grekiska gudarna, satte sig någon dag och funderade och kastade ur sig nya namn som de satte på dem. Mars var en romersk gud innan romarna fick sina stora influenser från grekisk religion – tagen från etruskernas Maris, om jag inte tar fel. Att jordbrukarguden Mars sedan interpretatio romana förknippats med Ares är en annan sak.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 10 jan 2007, 08:19

Johan"Nej, det stämmer inte. Det gick helt enkelt inte till så att romarna en dag kapade de grekiska gudarna, satte sig någon dag och funderade och kastade ur sig nya namn som de satte på dem. Mars var en romersk gud innan romarna fick sina stora influenser från grekisk religion – tagen från etruskernas Maris, om jag inte tar fel. Att jordbrukarguden Mars sedan interpretatio romana förknippats med Ares är en annan sak.

Och de övriga grekiska gudarna och gudinnorna som romarna gav andra namn? Gamla etruskiska gudomar de också? :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » ons 10 jan 2007, 09:10

Romerska, i alla fall – Minerva är väl ett annat förmodligen "etruskiskt innan det blev romerskt"-exempel, om inte annat, men allt hämtade de ju inte därifrån.

Romarna tog inte de grekiska gudarna och gav dem nya namn. De hade redan sina gudar. I och med kontakten med grekerna kom dessa att förknippas med sina grekiska motsvarigheter och i mycket att överta deras drag och myter.

Gå tillbaka tillräckligt långt och du lär för all del ha ett gemensamt ursprung till grunden i urindoeuroéernas religion.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » ons 10 jan 2007, 09:25

Dessutom bör det påpekas att Mars inte heller senare bör ses som en direkt motsvarighet till Ares, ens senare: det finns fortfarande drag av jordbruk kvar kring honom, vilket mig veterligen inte direkt var någonting man förlnippade den (brutalare?) Ares med.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 10 jan 2007, 09:37

Johan skrev:Romerska, i alla fall – Minerva är väl ett annat förmodligen "etruskiskt innan det blev romerskt"-exempel, om inte annat, men allt hämtade de ju inte därifrån.

Romarna tog inte de grekiska gudarna och gav dem nya namn. De hade redan sina gudar. I och med kontakten med grekerna kom dessa att förknippas med sina grekiska motsvarigheter och i mycket att överta deras drag och myter.

Gå tillbaka tillräckligt långt och du lär för all del ha ett gemensamt ursprung till grunden i urindoeuroéernas religion.

I stort sett stämmer nog detta, men inte riktigt ändå. Här ett citat ur Alf Henrikssons "Antikens historier" - och denna syn är såvitt jag vet den förhärskande:

"Romarna hade knappast någon inhemsk mytologi; deras gudar var från början okroppsliga väsen som inte upplevde några äventyr. Dessa dunkla makter identifierades likväl efterhand med de grekiska gudarna och övertog deras egenskaper och attribut så att till slut praktikt taget bara namnen återstod av deras latinska ursprung."

Alltså, det är faktiskt de grekiska gudarna - och för all del filosofin, teatern, det demokratiska styresskicket, med mera - som romarna övertar när de skapar sitt imperium och det framstående Grekland införlivas med det. Minns också att det till och med ansågs att grekiskan var det förnäma kulturspråket; kejsaren Marcus Aurelius, till exempel, skrev sina filosofiska självbetraktelser på just grekiska.

Sedan tvivlar jag lite på din beskrivning av Mars, som såvitt jag vet kom att bli en av de allra främsta gudorma i det krigiska Rom och verkligen var en blodtörstig krigsgud - tillbed och dyrkad av inte minst soldater, naturligtvis. Hos grekerna var han knappast mindre krigisk och blodtörstig, men däremot också allmänt avskydd. Det lär inte ha funnits ett enda tempel helgat åt Ares i det antika Grekland. Det förhållandet gällde sannerligen inte i Rom.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 10 jan 2007, 09:56

Jag ska väl för undvikande av missförstånd tillägga att jag förstås är medveten om att även grekerna i antiken var mycket krigiska, åt alla möjliga håll och kanter. Fast deras syn på kriget skilde sig från romarnas. Faktiskt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » ons 10 jan 2007, 14:05

åka skrev:Hur som helst är Mars inte ett namn jag stött på i verkligheten alls, varken på män eller kvinnor.

Det finns en med det namnet i Sverige, enligt http://www.birthday.se. Han är, föga förvånande, född i mars. Å andra sidan kallas han tydligen Anders.

(Två Marz och en Marsh finns det också. De är också män.)

Spontant antar jag att någon som heter Mars är en man. April, Maj och Juni skulle jag anta var kvinnor. Övriga månader passar lika bra för alla kön.

Fast det finns folk som förstör min världsbild genom att heta fel saker. En diskussion för en tid sedan blev väldigt förvirrad eftersom jag alltid har förutsatt att alla som heter Paris automatiskt är män.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » ons 10 jan 2007, 14:16

Sten skrev:
åka skrev:Hur som helst är Mars inte ett namn jag stött på i verkligheten alls, varken på män eller kvinnor.

Det finns en med det namnet i Sverige, enligt http://www.birthday.se. Han är, föga förvånande, född i mars. Å andra sidan kallas han tydligen Anders.

Ja, det är den Mars som Johan syftar på.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 10 jan 2007, 14:28

Sten skrev:Fast det finns folk som förstör min världsbild genom att heta fel saker. En diskussion för en tid sedan blev väldigt förvirrad eftersom jag alltid har förutsatt att alla som heter Paris automatiskt är män.

Om diskussionen handlade om Paris Hilton kan det säkert bli lite förvirrat, antar jag.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav OsloPC » ons 10 jan 2007, 15:33

Nå er religionshistorie et fag der det har vært ment mye underlig opp gjennom tidene, men det er vel ennå ikke "ut" å operere med et begrep om en felles-indoeuropeisk panteon, og å se såvel Jupiter og Zevs som for den saks skyld vår egen Ty/Tyr som versjoner av den mannlige/patriarkalske himmel- og herskerguden (og også etymologisk i slekt). Da blir det noe underlig å se på Jupiter som noe "tyveri" fra Hellas.

Rett nok var Roma senere utsatt for en sterk gresk kulturpåvirkning, enten direkte eller gjennom andre, delvis helleniserte nabofolk som etruskerne, så det bringer jo "rot" i systemet. Om man her skal operere med et begrep som "tyveri" av kultur, er nok allikevel diskutabelt, noen romere ble jo kritisert av andre romere for at de ble for hellenske, satte for stor pris på det greske. F.eks. Cato Censorius mente at romerske menn ble for kvinneaktige av det greske, og skulle egne seg mer til enkle, romerske dygder, militære og andre...
OsloPC
Letterhack

Inläggav Johan » ons 10 jan 2007, 21:12

Jag skall se om jag kan rota upp några bra källor angående Mars; tror inte att jag har någonting tillfredsställande hemma, såvida det inte mot all förmodan skulle finnas en utläggning om krigsguden i någon oläst bok om romersk krigsföring jag har liggande. Till något mindre bra (men nästan alltid bättre än sitt rykte) källor hör Wikipedia:
Wikipedia skrev:In his agricultural aspect, Mars presided over springtime and crops in major festivals. This cemented his value to the Romans, as he was portrayed as the God of (and Against) Invasion. The Romans, as farmers, feared crop destruction most of all, so Mars prevented "invasion" of their fields by preventing plague, pestilence, flood, and animals from "invading" their fields.

In his warlike aspect, Mars was offered sacrifices before combat and was said to appear on the battlefield accompanied by Bellona, a warrior goddess variously identified as his wife, sister, daughter or cousin. Mars' wife was also said to be Nerio.

The warlike aspect of Mars was said to be partially derived from contact with the Greeks, whose Ares was the God of War. Because the Romans, mostly farmers, faced crop destruction and loss of supplies whenever war broke out, Mars was seen as protector of their homes against attack (again, the invasion theme) or success in quick battles. Thus, the Romans grafted aspects of Ares onto Mars, but the differences remained: to the Romans, Mars was perhaps the chief worshipped God and heroic, while, to the Greeks, Ares was cowardly, unpredictable, and held in much less esteem.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » ons 10 jan 2007, 21:15

Sten skrev:Det finns en med det namnet i Sverige, enligt www.birthday.se. Han är, föga förvånande, född i mars. Å andra sidan kallas han tydligen Anders.

Ja, fast han hade Mars som tilltalsnamn ett tag innan han tröttnade.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 11 jan 2007, 03:33

Sten skrev:En diskussion för en tid sedan blev väldigt förvirrad eftersom jag alltid har förutsatt att alla som heter Paris automatiskt är män.

Beror på att du inte är grek. Den störtlöjlige prins Paris av Troja skulle ingen grekisk man komma på tanken att kalla man. Ingen grekisk kvinna heller. Och ingen av dem skulle anse att han var en kvinna, för den delen. Bara en trattlöjlig pajas. Vilket ju var vad han var. Läs "Iliaden".

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Baren