DVD-zoner

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

DVD-zoner

Inläggav Sheriffen » ons 20 dec 2006, 21:32

De av er som är tekniskt kunniga - om man har DVD-filmer från zon 1 men förstås har en spelare som tar zon 2, finns det något smart man kan göra då för att ändå kunna se filmerna?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 20 dec 2006, 21:51

Du kanske kan göra din regionsfri och kan du inte det så köp en ny regionsfri spelare. Kostar 1000 kronor för en bra och nägra hundra i mataffären för en billig.

Det finns massor med sidor som beskriver regionshack. Här är en:
http://www.videohelp.com/dvdhacks.

Googla på: dvd region free codes

eller liknande.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » tor 21 dec 2006, 00:23

Tommys lösning rekommenderas. Du kan knappast själv fixa din spelare; lämnar du in den hos någon radiohandlare kan den säkerligen göras regionfri, men kostnaden lär inte understiga priset för en ny apparat.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » tor 21 dec 2006, 00:35

Vissa spelare kan man fixa genom att bara trycka på knapparna på framsidan i en viss kombination. En del kanske man måste modifiera inuti men det är ganska ovanligt nuförtiden. Och en del behöver man en speciell fjärrkontroll för att modifiera och det lär finns program till telefoner och handdatorer som kan fungera som fjärrkontroll men jag har aldrig provat detta själv.

Efter att mina väldigt billiga DVD-spelare gått sönder efter något år köpte jag en halvbillig istället som jag är mycket nöjd med. Så jag kan rekommendera Pioneer DV-380. Fast den verkar inte finnas på http://www.dustinhome.se/ längre. Istället har de Pioneer DV-490 regionsfri för 1300 kronor. Den har DivX-stöd vilket är praktiskt om man laddar ned filmer eller TV-serier från nätet.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 21 dec 2006, 01:18

Jag ska kolla lite om det kanske går att mixtra med min, men eftersom priset är så överraskande lågt blir det nog att köpa en till. Annars kan jag alltid kolla filmerna i Grekland, men jag ville liksom kolla nu. Köpte "The Trial" av Orson Welles (ja, visst har jag sett den, men jag vill se den igen, på DVD) och en film noir som får det att vattnas i munnen, "Murder, My Sweet".

Tack för tipsen!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tor 21 dec 2006, 02:15

Just DVD-spelare har sjunkit ganska absurt mycket i pris. De billigaste får du för 300 kronor och det är varor som säljs i mataffärer och på bensinmackar.

Jag läste en artikel för ett tag sedan som påstod att tre filmer kunde kanske anses som starten på Noir och två av dem fick jag tag på och såg och de var Double Indemnity och Murder, My Sweet. Jag tyckte båda var OK och de var kul att a sett av filmhistoriska skäl.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tor 21 dec 2006, 08:38

john-henri skrev:Tommys lösning rekommenderas. Du kan knappast själv fixa din spelare; lämnar du in den hos någon radiohandlare kan den säkerligen göras regionfri, men kostnaden lär inte understiga priset för en ny apparat.

Med min spelare var lösningen något i stil med slå på, öppna släden, tryck 17342465 på fjärrkontrollen, välj region noll, godkänn. Inte direkt raketvetenskap när man väl hade beskrivningen framför sig. Däremot naturligtvis inget som man kommer på av misstag.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Re: DVD-zoner

Inläggav OsloPC » tor 21 dec 2006, 23:56

Etter det jeg forstar er det mange spillere som kan gjores sonefri, og ogsa mange spillere (som min i og for seg ganske gamle) der man til forskjell fra det kan sette sone med fjernkontrollen (jeg gjor det med noen heksekunster med fjernkontrollen, fikk instruksjon av betjeningen med spilleren). Sistnevnte skal - igjen etter det jeg forstar - vare en fordel med enkelte sone 1-DVD'er, for noen av dem vil ikke la seg spille pa spillere som er sonefri, men dog pa en spiller som er innstilt pa sone 1.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Erik » lör 23 dec 2006, 13:22

Vissa DVD-spelare kan man även uppgradera programvaran till genom att bränna en DVD eller CD och stoppa i den i spelaren. Då kan man få en regionsfri spelare.

Sök på namnet på din DVD-spelare samt "region free" eller liknande på Google.
Det är skillnad på skit och pannkaka.
Erik
WAHF

Återgå till Baren