SF6

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: SF6

Inläggav Inge van Wett » fre 24 aug 2012, 09:58

Även bilarna börjar nu snacka med varanadra
--- Novellen utan egenskaper (20) ---
"Nearly 3,000 cars, trucks and buses equipped with "connected" Wi-Fi technology to enable vehicles and infrastructure to "talk" to each other "
Frön till Teobot dyker upp överallt. Våra maskiner börjar snacka med varandra.
http://www.nhtsa.gov/About+NHTSA/Press+Releases/2012/DOT+Launches+Largest-Ever+Road+Test+of+Connected+Vehicle+Crash+Avoidance+Technology
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:37, redigerad totalt 2 gånger.
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » sön 26 aug 2012, 22:10

En person dyker upp i novellen om Teobot (1)
Den tystlåtne kyrkomannen Amadeus Teofil van Gottlieb var lagd en aning åt det stränga och nästan fundamentalistiska hållet. Hans tro var stark. Hans blick hade den där karaktären som låter ana en inre glöd.

Han var en gudfruktig och rättskaffens Guds tjänare. Amadeus var dock inte fri från ärelystnad. Biskopen hade under förtroliga samtal mer än en gång låtit antyda att han hade börjat tänka på sitt otium och gärna skulle se sig efterträdd av Amadeus, vilket fått dennes tankar att allt mer kretsa kring vilka viktiga och gudi behagliga ting han själv skulle kunna uträtta som biskop.

Så kom det mörka år då Amadeus utsattes för den ena prövningen värre än den andra. Först blev han anklagad av en kvinna för att ha fört hennes lille son till Blåkulla, där han enligt vad hon påstod skulle ha idkat otukt med det stackars barnet inför Satan och hans härskaror. Hur motbevisar man en sån anklagelse? Hur galen kvinnan än framstod hade Amadeus rykte solkats. Sen drabbades hans älskade lilla syster av magplågor, rödsot och kräftsvulster. Amadeus vakade vid bädden när lilla Anna slutligen gick bort. I många veckor hade hon pinats av svåra smärtor och fruktansvärda marter. De sista dygnen yrade hon. Alldeles mot slutet förbannade hans täcka lilla syster Herren Gud som låtit henne drabbas av så övermäktig plåga och lät hennes små barn lämnas utan en mor. Alldeles efter Annas begravning drabbades biskopen helt utan förvarning av slag och dog kort därefter. En månad senare utnämndes Klodvig till biskop. Den vältalige och listige Klodvig, son till den mäktige markgreven. Klodvig den fete, väl förtrogen såväl med frosseri och som med allehanda annan köttslig skörlevnad. Han, men inte Amadeus blev kallad till biskop.

Amadeus världsbild höll inte inte stånd. Han förlorade sin tro, men glöden i hans ögon sågs inte falna.

Tidigare hade han strävat efter att verka för att Guds avsikter skulle förverkligas i jordelivet. När den Gud han tidigare tillbett och tjänat uppenbarligen inte brydde sig om sin skapelse - om han ens existerade - bestämde sig Amadeus för att skapa en ny Gud, en Gud som inte skulle låta ovärdiga syndare upphöjas eller renhjärtade människor pinas utan rimlig orsak.

Med självförbrännande flit gjorde den besvikne prästen en ofantligt detaljerad plan för skapandet av en Gud som svarade mot fromma och gudfruktiga människors behov. Amadeus kallade den nya Gud som han hade tänkt ut för Teobot.
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:15, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » ons 29 aug 2012, 13:42

Monote(obot)ism eller polyte(obot)ism?
Frågorna hopar sig. (Novellen om Teobot 2)

Kan påven ha en Teobot och storayatollan en Shariabot? Kan satanisterna he en Belsebubbot?
Kan USA-administrationen ha en US-bot och Kinas ledning en en Taobot (eller en Maobot)?

Med Tom Lehrer frågar jag mig ängsligt
First we got the Teobot, and that was good,
'Cause we love peace and motherhood.
Then Russia got the Teobot, but that's okay,
'Cause the balance of power's maintained that way.
Who's next?

France got the Teobot, but don't you grieve,
'Cause they're on our side (I believe).
China got the Teobot, but have no fears,
They can't wipe us out for at least five years.
Who's next?

Then Indonesia claimed that they
Were gonna get one any day.
South Africa wants two, that's right:
One for the black and one for the white.
Who's next?

Egypt's gonna get one too,
Just to use on you know who.
So Israel's getting tense.
Wants one in self defense.
"The Lord's our shepherd," says the psalm,
But just in case, we better get a Teobot.
Who's next?

Luxembourg is next to go,
And (who knows?) maybe Monaco.
We'll try to stay serene and calm
When Alabama gets the Teobot.
Who's next?
Who's next?
Who's next?
Who's next?
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:16, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » tor 30 aug 2012, 16:59

Inge van Wett skrev:Det är faktiskt otroligt att en vacker exotisk orkidé kan lukta lika motbjudande som en zombie i upplösningstillstånd.

"A rose by any other name would smell as sweet." Den kärlekskranka asflugan som ska pollinera orkidén håller inte med dig. Världen skulle faktiskt inte vara densamma utan asflugor. Fråga dig vilka som är intresserade av mig.

Bra sås reder sig själv, nämligen--

Nu börjar jag bli lite orolig. Sådär har ju jag sagt i alla tider. Är du och jag samme person, eller?

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Inge van Wett » fre 31 aug 2012, 06:43

Identitetskris - genmäle till BBeccarii
Bbeccarii skrev:Är du och jag samme person, eller?

------Charader------
- Vem är du?
- Vem är jag?
- Levande charader
- Spelar alla roller så bra
- Ingen kan väl ana nåt

------Lord of the flies------
Vem är jag - Inge van Wett - egentligen?
Enligt "Presentera dig här" är jag samma person som Jacques.
Kan det vara så att jag dessutom attraherar flugor genom att lura dem att här finns kadaver lämpat som barnkammare för deras larver?

------Bra sås reder sig själv------
Det var det ju Örjan Mikaelsson som ofta hävdade - hörde honom många gånger slå fast den sanningen - han bodde då i mitten av 70-talet i storfamiljen Forsvännerna i Västra Vännfors, inom hörhåll från Vindelälven. Örjan var dock bättre som matbrödsbagare än som såskock.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » tis 04 sep 2012, 08:43

Dialog om Teobot
(Novellen om Teobot 3)
-Tänk om din morsa med hjälp av Teobot haft koll på allt och kunnat stoppa dig från alla dumheter!
-Tänk om lågstadielärarinnan hade haft den kontrollen och makten över över sina små elever!!
-Eller tänk om alla goda krafter bakom SVT´s ”Anslagstavlan” fick utöva allsmäktigheten!!!
-Eller om alla som bröt mot tio guds bud bestraffades omedelbart, eller mot sharia, eller mot påvens (eller Livets Ords) doktriner, eller mot EU´s fördrag, stadgar och reglementen, eller mot Kinas maktelit???
-Eller om dom som sätter naturens mångfald, bevarande av artrikedom och biotoper högst på agendan fick en Teobot att vakta vår planet!!
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:16, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » ons 12 sep 2012, 07:56

Novellen om Amadeus och Teobot
------(Novellen om Teobot 4)------
Den tystlåtne kyrkomannen Amadeus Teofil van Gottlieb var som sagt lagd en aning åt det stränga och nästan fundamentalistiska hållet. Hans tro hade varit stark, men var nu krossad. Hans blick hade alltjämt den där karaktären som låter ana en inre glöd.

Amadeus tog kontakt med en handfull ingenjörskonsultbyråer (inom IT, robotteknik och mekatronik). Han samlade en grupp tekniker och presenterade sin plan för dem. Efter en smula eftertanke bekräftade experterna att det vore möjligt att skapa ett nätverk av självreproducerande och fjärrkommunicerande maskiner med de förmågor som Teofil efterfrågat. Men kostnaden för att förverkliga ett sånt projekt översteg med mycket bred marginal Amadeus blygsamma resurser.
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:17, redigerad totalt 2 gånger.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » tis 25 sep 2012, 20:56

Novellen om den Teobot som Amadeus skapade (5)
kostnaden för att förverkliga ett sånt projekt översteg med mycket bred marginal Amadeus blygsamma resurser

Han insåg att tålamod och strategi var av nöden.

Amadeus kontaktade ett antal yngre kyrkomän med vilka han i teologiska diskussioner känt sympati. Han lyckades övertyga ett tillräckligt antal av dem om nödvändigheten av att skapa en motkraft mot den liderlige biskop Klodvig. Tillsammans bildade de en synod som regelbundet sammanträdde i hemlighet. Efter något år började de -- ledda av Amadeus -- att dra upp riktlinjerna för en ny munkorden. Efter ytterligare ett par år hade de -- trots Klodvigs motstånd -- lyckats vinna Vatikanens gillande och godkännande av sin nya klosterorden. Mot Amadeus vilja gavs den namnet Teofilistbröderna.

Nästa steg blev att bygga ett kloster och att ordna en verksamhet som kunde inbringa tillräckliga inkomster för att säkra ordens fortlevnad och även ge möjligheter för att på sikt växa och kanske bygga nya kloster. Dessutom behövdes resurser för utåtriktad verksamhet; för att påverka människornas handlande och tankar till att undvika Synd och till att välja Det Goda och Det Rätta.
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:18, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Cyborgkackerlackor

Inläggav Bbeccarii » tor 27 sep 2012, 14:34

Cyborgkackerlackor med minikameror kan bli en del av framtidens räddningsoperationer. Se när de amerikanska forskarna styr kackerlackor med en joystick. "Får inte ont".

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/cybor ... 534458.svd

När får vi se shootemup-dataspelet?

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Inge van Wett » lör 29 sep 2012, 09:03

La Cucaracha
http://en.wikipedia.org/wiki/La_Cucaracha#Pre-Revolution_lyrics
Jag har gått ner i mitt källarlaboratoium med en bur innehållande ett tjog pigga o feta kackerlackor, en synth, en gammal smartphone och fjärrkontrollen till ett modellflygplan.

Projektplan:
Först ladda den trallvänliga mexikanska låten "La Cucaracha" i synthen.
Sen skicka ljudet via en begagnad smartphoneprocessor till fjärrkontrollen och vidare till kackerlack-cyborgen (som förutom mikrochipryggsäck även försetts med en kvarnhjuls-sombrero).
När synthen spelar dansar den bem-ögda krabaten i takt med den kända mexikanska melodin.
Videoklippet blir en given succé på Youtube!

Tack BB för inspirationen!!!!
Bild
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/Corrido_de_la_Cucaracha_%28Antonio_Venegas%29.jpg/300px-Corrido_de_la_Cucaracha_%28Antonio_Venegas%29.jpg
Senast redigerad av Inge van Wett tis 21 maj 2013, 20:48, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » sön 30 sep 2012, 08:08

Inge van Wett skrev:La Cucaracha

Det slår mexikanska hoppande bönor med hästlängder. Men du måste se till att ha perfekt kontroll över kackerlackorna. Om de bestämmer sig för att ta över så kan vad som helst hända. Fyrtio miljoner sombreroklädda kackerlackor som väller upp på scenen på Kontrast och sjunger La Cucaracha medan de viftar på benen under hedersgästtalet är väl kanske inte direkt vad vi vill ska hända. Eller? Hmm... Hur många galna vetenskapsmän har vi i sverifandom egentligen?

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Bbeccarii » sön 30 sep 2012, 08:23

Bbeccarii skrev:Fyrtio miljoner sombreroklädda kackerlackor som väller upp på scenen på Kontrast och sjunger La Cucaracha medan de viftar på benen under hedersgästtalet

Hmm... Naturligtvis känner sig de mexikanska hoppande bönorna bittra och kränkta över denna osolidariska konkurrens, och kastar sig ner från takstolarna i drivor för att sabotera kackerlackeframträdandet. Där har vi en konflikt. Jag tror jag ser en berättelse födas här någonstans...

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Inge van Wett » mån 01 okt 2012, 07:36

La Cucaracha - fortsättning
Bbeccarii skrev:Fyrtio miljoner sombreroklädda kackerlackor som väller upp på scenen på Kontrast

För att dämpa din oro B skall påpekas att i skrivande stund disponerar jag inte fler än tretton kackerlackor [Periplaneta Americana]. Sju strök med när jag lärde mig fästa cyberryggsäckar, antennelektroder och sombreros på dem. Att applicera epoxilim på en vilt kämpande liten överlevnadsexpert kräver ett stadigt handlag. Det var först när jag kom på att svavelhexafluorid kan försätta en kackerlacka i några minuters behaglig letargi som jag lyckades utföra monterandet utan att kvadda kräken.

Visserligen har denna djurart en imponerande reproduktionspotential, mina egna har redan visat ett entusiastiskt intresse för kopulation, men att på mindre än en vecka redan till kommande veckoslut, stampa fram en miljonpopulation är utan tvekan en övermäktig uppgift. Och även om en tillräckling mängd kackerlackor skulle ställas till förfogande skulle mitt laboratoriums blygsamma resurser vara bedrövligt otillräckliga. Inte ens om jag skulle fjärrstyra bataljoner av kackerlackor till att utföra monteringsarbetet på sina ännu outrustade syskon skulle det kunna lyckas, leveranstiderna från mikrochipindustrin i södra Kina är alldeles för långa för närvarande.

För övrigt skissar jag nu på en ny sombreromodell, med såväl antennelektroder som övrig elektronik inbyggd, den borde rationalisera monteringsarbetet avsevärt.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » mån 01 okt 2012, 10:14

Inge van Wett skrev:tretton kackerlackor

Tretton kackerlackor? Ujujuj... Min gamle farbror Bonco Beccarii brukade alltid säga till sin bäste vän Opa Krackel att det vet man ju:

Tretton kackerlacker på en con
skrämmer livet ur varje fan

Det här kommer att ta en ände med förskräckelse. Det blir Sing-Sing nästa för oss allehopa, sanna mina ord...

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Inge van Wett » mån 01 okt 2012, 11:48

Dickie Dick Dickens
Bbeccarii skrev:Tretton kackerlackor? Ujujuj...

Om Opa Crackle säger så, törs vi nog inte ställa upp med tretton stycken.
Om inte Mummie Tobo-Dutch är av motsatt mening.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

FöregåendeNästa

Återgå till Baren