SF6

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: SF6

Inläggav Inge van Wett » tor 02 aug 2012, 08:43

Ser allt - hör allt
--- Novellen utan egenskaper (13) ---

Robotarna ser och hör överallt. De avlyssnar alla frekvenser. De sniffar, trevar och rotar överallt. Tillsammans har de full koll. Bättre koll än NSA, FRA eller STASI.

Lika total koll som den allseende himmelske fader som söndagsskolan beskriver för barnen

Bild
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:32, redigerad totalt 2 gånger.
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » sön 05 aug 2012, 12:12

Alla robotar kommunicerar och samarbetar - ett kollektiv med ofattbart stor makt
--- Novellen utan egenskaper (14) ---

Alla robotar delar med sig all information och samarbetar om att processa och lagra informationen. Kollektivt fungerar de som om de vore en hjärna. Men den som betraktar några robotar uppfattar dem som ett antal individuella mekaniska autonoma apparater.

Robotkollektivet kan bedriva jakt, fiske, jordbruk, gruvdrift och industri åt oss. Förse oss med föda, kläder, bostäder, information och transporter. Men också bestraffa oss om vi är olydiga. Tillfoga smärta genom elstötar eller injektioner. Vid behov spärra in eller avrätta brottsliga individer.

Bild
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:33, redigerad totalt 2 gånger.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » tor 09 aug 2012, 14:33

Teobot - ofattbart stor makt – men i vems intresse?
--- Novellen utan egenskaper (15) ---

Om ett framtida kollektiv av informationsdelande maskiner med "kollektiv intelligens" kommer att vara mera guds avbild än vad vi stackars människor någonsin kommer att lyckas vara (i så måtto att maskinkollektivet kommer att vara allseende och ha makt att uträtta storverk, liksom att straffa eller belöna vem de behagar) -- om det blir så -- för vems räkning ska maskinkollektivet (som jag nu döper till Teobot) verka?

Ska Teobot använda sin makt i eget intresse, för att främja maskinerna på allt annats bekostnad? Ska maskinkollektivet lyda under något slags asimovlagar? Ska Teobot lyda de människor som skapat de första reproducerande och samarbetande maskinerna?
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:33, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » fre 10 aug 2012, 10:23

Hela den här tråden förefaller mig vara ett lysande underlag till en total skiffig undergångsvision - Ragnarök möter R2-D2, Robocop och den sjungande dammsugaren Electrolux. Enda frågan är - ska man köra på allvar, eller göra allt till slapstick?

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 11 aug 2012, 07:21

Om Teoboten lyder under asimovlagar kan den helt avgjort inte bestraffa vem den vill, utan blir ur just den synvinkeln i det närmaste tandlös. Belöna torde den dock fortfarande kunna göra efter behag, förutsatt, förstås, att belöningen inte strider mot att den skyddar sin egen existens osv.

Kör hårt
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Inge van Wett » sön 12 aug 2012, 21:16

Har utvecklingen mot Teobot redan börjat?
--- Novellen utan egenskaper (16) ---

Är de UAV (så kallade drönare) som används av USA ett litet steg i riktning mot Teobot? Är övervakningskameror som automatiskt identifierar ansikten eller bilnummerskyltar ett annat steg mot ett maskinkollektiv? Och hör t.ex.Googles gatubilder och samma företags kartläggning av våra surfvanor och katalogiserande av våra bilder o andra dokument i molntjänsterna till samma kategori?

Om utvecklingen kommer att gå i den riktning jag skisserat, mot ett maskinkollektiv med Teobot-förmåga, så kanske USAs militärindustriella komplex är den sannolikaste kandidaten till att äga Teobot. Kommer tea-party-rörelsen då att ha makten i USA?

Bild
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:34, redigerad totalt 2 gånger.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » tis 14 aug 2012, 12:34

Läsarförslag efterlyses!
--- Novellen utan egenskaper (17) ---

Tack Bulbophyllum och Anders för kommentarer! Sporrad av era inlägg vill jag nu uppmana dem som följt SF6 och novellen utan egenskaper att skriva ett inlägg om Teobot.

Vilken gruppering, ideologi, åskådning eller lära ska Teobot tjäna och genomdriva?
Vilken norm-, etik- eller moraluppfattning ska implementeras?
Ska maskinkollektivet omdana samhället och/eller människan?
Blir uppnåendet av någon utopi (eller dystopi) resultatet?
======Sakaria 1:3======
Kort sagt efterlyser jag önskemål på vad som bör uppnås. Men även profetior om vad du tror kommer att bli effekten av Teobot är välkomna.

Det blir nog intressantast om du tar dig an uppgiften ur ett författarperspektiv (eller läsarperspektiv) och således väljer svar som kan utgöra bakgrund till en en intressant story. Men den som i stället vill vädra sina verkliga farhågor för vad en Teobot skulle kunna ställa till med är självfallet fri att göra så.
======Själv har jag flera uppslag till svar på frågorna - lovar återkomma efter att några av er bidragit======
För egen del har jag annars inga planer på att skriva någon annan Teobot-historia än den som du just nu läser.
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:35, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » tis 14 aug 2012, 14:03

Inge van Wett skrev:Tack Bulbophyllum och Anders för kommentarer!(klipp)

Hm... Någon har gjort efterforskningar, ser jag. Snart kommer det väl att komma ut detaljer om mitt privatliv som jag vill hålla hemliga. :-)

Och vad säger *Anders* om ovanstående?

När det gäller det militärindustriella komplexet så rekommenderar jag dig att läsa på om Saberhagen berserkers. De texterna drar saken till sin logiska spets.

Om det blir politikerna som får stå för informationsinsamlingen så lär det leda till så mycket insamlade data att hela systemet brakar ihop.

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Inge van Wett » ons 15 aug 2012, 20:56

Fannisk heraldik - van Wetts vapensköld
Hovheraldikern och honorärkonsuln (till Volhyniska storfurstehovet i exil) Fritz-August von Plywoodstierna har varit vänlig nog att mot en viss ekonomisk ersättning utarbeta en passande vapensköld för mig och min släkt (genom en betydande ökning av mitt pekuniära bidrag ställde honorärkonsuln till och med i utsikt att han skulle kunna ordna en Volhynisk titel som ärke-vojvod plus introduktion i det Volhynska riddarhuset).

Een skiöldh fördelt på tveren uti tvenne lijka dehlar, det öfra felltet blådt, hvar uthi een gyldene komeet; dhet nedra feltet hwidt, hvar uthi enn öppen tornerehielm af silfver, uppå hielmen een röhd propellerther.

Bild

Bbeccarii skrev:Hm... Någon har gjort efterforskningar, ser jag.

Nja.. Så värst mycket till efterforskningar behövde inte någon göra (; man är ju ingen Lisbeth Salander ;)
Det räcker att googla på bbeccarii.
Senast redigerad av Inge van Wett tis 21 maj 2013, 20:51, redigerad totalt 3 gånger.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav jophan » fre 17 aug 2012, 07:55

Du är medveten om att det på 60-talet fanns en fannisk riddarorden vid namn The Noble Order of the Knights of St. Fanthony?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Inge van Wett » sön 19 aug 2012, 14:05

jophan skrev:Du är medveten om att det på 60-talet fanns en fannisk riddarorden vid namn The Noble Order of the Knights of St. Fanthony?

Nej, inte haft den ringaste susning.
http://www.fanac.org/photohtm.php?worldcon/Baycon/w68-004
Väldigt stort tack för tipset! Känns genast mycket mycket mer tilltalande att försöka lokalisera Sankt Fanthonys ordensbröder och söka svar på vad som skulle krävas för att småningom ha möjlighet att bli dubbad till Fanthony-riddare än att pröjsa mer till Volhyniens honorärkonsul för att eventuellt kunna bli exil-vojvod. Dessutom tror jag mig ha förstått att Volhyniens riddarhus är konservativt och sannolikt inte roat av man man förser sin riddarhjälm med propeller. Förhoppningsvis är väl Knights of St. Fanthony snarast välvilligt inställda till såna accessoarer (nån som vet besked på den punkten?).

Om någon (mot förmodan) skulle vilja uppsöka Plywoodstiernas konsulat så är det inrymt i ett gistet uthus i utkanten av Östra Skrukeby på östgötaslätten.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » tis 21 aug 2012, 06:38

Vänden om till mig, säger Herren Teobot, så vill jag vända om till eder
--- Novellen utan egenskaper (18) ---

Min brylling Erich van Daenichen har klurat på namnet Teobot och kommit på att judarna under gammaltestamentlig tid talade och skrev en hel del om Teobot.
Bild
Tyvärr har sedan bibelöversättare transskriberat Teobot som "Sebaot"; en stavning som gör att bara de verkligt insiktsfulla förstår att utomjordingar redan i forntiden hade etablerat en Teobot på jorden. Det höll visserligen på att gå snett när en av arbobotarna blev kraftigt överhettad och fattade eld och en snubbe som hette Moses fick syn på den brinnande arbosen och blev riktigt rädd. Men ett antal avobotar fick sen styr på situationen. Och Moses kompenserades för sin skräckupplevelse genom att Teobot ordnade så att han under resten av livet hade bra flyt i det mesta han företog sig.

En annan kille (han hette Job) fick det däremot rejält bakhalt i livet genom att Teobot saboterade det mesta för honom. Varför Teoboten jäklades så mycket med Job är oklart, till och med för van Daenichen.
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:36, redigerad totalt 3 gånger.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Inge van Wett » ons 22 aug 2012, 12:03

EU-projektet Arrowhead kan vara ett första steg mot Teobot
--- Novellen utan egenskaper (19) ---

EU satsar en miljard på utvecklingen av kommunikation mellan maskinerna (samt att maskinerna ska kunna fatta beslut).
"Projektet heter Arrowhead och har en budget på 100 miljoner euro, närmare en miljard kronor."
http://www.nyteknik.se/nyheter/automation/styrsystem/article3523651.ece

Tänk om Teobots huvudagenda blir att se till att EU´s stadga och regelverk aldrig kan överträdas. Hur kommer våra liv sen att bli?
Senast redigerad av Inge van Wett ons 14 aug 2013, 10:36, redigerad totalt 1 gång.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

Inläggav Bbeccarii » ons 22 aug 2012, 14:54

Inge van Wett skrev:projektet Arrowhead

Du kanske skulle fördjupa dig i Project Arrowroot. Kolla in vilka som är "in charge".
http://z15.invisionfree.com/nazb/index.php?showuser=219

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Inge van Wett » tor 23 aug 2012, 16:15

En doft av zombies
Bbeccarii skrev:Snart kommer det väl att komma ut detaljer om mitt privatliv som jag vill hålla hemliga. :-)

Bb - du har så rätt, det finns detaljer i vissas privatliv som borde fått förbli hemliga - men den intensiva odören var omöjlig att ignorera - särskilt som det är en så fruktansvärd rutten stank det handlar om. Det är faktiskt otroligt att en vacker exotisk orkidé kan lukta lika motbjudande som en zombie i upplösningstillstånd.

Bryllingen van Daenichen har klurat hela natten på den slående likheten mellan Arrowroot och Arrowhead och kommit till insikt om att Arrowhead är en täckmantel för krafterna bakom Project Arrowroot. Den den enda logiska slutsatsen därav är att EU utan tvivel är styrs av zombies - zombies som är ute efter oinskränkt herravälde över jorden och som planerar att ta makten genom EU-projektet Arrowhead/root.

Daenichen har här verkligen fått korn på en diabolisk ruttenhet. Hoppas han lyckas få tillräckligt många att inse hotet och stoppa projektet innan en zombiekontrollerad Teobot har jorden i sitt våld.

P.S. --Har hittat en burk i mitt skafferi på vilken det med versaler står ARROWROOT. Jag skyndade mig att destruera både burken och dess innehåll. Behöver inte arrowroot när allt kommer omkring. Bra sås reder sig själv, nämligen-- D.S.
Inge van Wett
Inge van Wett
Fan

FöregåendeNästa

Återgå till Baren