Att Spotify nu har slutat med den helt gratis varianten av abonnemang är väl glädjande för alla som bryr sig om upphovsrättens kanske viktigaste syfte - att kreatörerna ska få betalt för sitt arbete! Spotify har ju varit en sorts "Pirate Bay light", där det går att stilla sitt samvete med att mumla att de ju faktiskt får en slant varje gång jag lyssnar, samtidigt som de summor som betalas ut varit i stort sett symboliska (om jag förstått rätt).
Det jobbiga i kråksången är att det nu bara går att lyssna på varje enskild låt fem gånger. Alltså går jag runt och försöker hålla mig så länge jag kan, för att suga på karamellen, tills alla fördämningar plötsligt brister och jag hetslyssnar på samma låt fem gånger i rad. Tack vare Spotify uppvisar jag nu, i musiksammanhang, ett beteende som påminner om en periodares eler kanske en bulimikers. Tack för det, Spåttan!
Nå, det blir väl till att börja köpa musik igen. Men hur går det till när man laddar ner från Spotify? Får man en fil som det senare går att ändra format på och är kvalitén något att hänga i julgranen? Och finns det något annat bra sätt att ladda ned musik mot betalning som någon har prövat? Det här iTunes Store, t ex, är det bra?
Jaja, annars kan ju alltid jag och sambon beställa hederliga cd-skivor från skivbolaget. 90% av allt vi lyssnar på ges ut på samma etikett. :-)