Merry skrev:Givet att galan ses av c:a 40 miljoner i USA (givet en mycket snabb googling), och direktsändningen hamnar på måndag morgon för hela Asien så har jag svårt att se hur de skulle få ihop till en miljard? Vad är tittarantalet i Sverige?
I Sverige sänds ju galan numera såvitt jag vet av obskyra småkanaler som dock är reklamfinansierade, sedan SVT bestämde sig för att den är för dyr - för den är svindyr att få sändningsrättigheterna till - så det beror väl på hur många av antingen TV9:s eller TV5:s tittare som ser den (varierar visst lite vilken kanal som tar den, från år till år - jag har ingen järnkoll, för jag ser den i Grekland eller England).
Men tiden på dygnet ska du inte i sig låta lura dig. Jag har alltid sett galan i länder där den börjar halv tre på natten och pågår till sju eller åtta på morgonen (eller för all del halv ett på natten till typ fem eller sex på morgonen, i England). Och det gäller förstås för hela Europa att alla som ser den är jävligt trötta på jobbet dagen efter. Men tittar gör de ändå, tydligen.
Hur de gör i Asien vet jag inte, men eftersom de köper in den i såvitt jag vet alla asiatiska länder där det alls finns TV-apparater så måste det rimligen finnas en marknad.
Glöm heller inte Afrika, Sydamerika, resten av Nordamerika och Australien.
Sedan tror jag inte att de kan ljuga om något sådant här, för de stora TV-bolagen kan ju liksom kolla det själva. Känns inte sannolikt att de står och presenterar siffror gripna ur luften, särskilt inte med tanke på några andra som är jävligt intresserade av att kolla upp siffrorna - alla de företag som köper reklaminslag i pauserna för flera miljoner /välj valuta beroende på land/ för en halv minut.
Fyrtio miljoner tittare i USA låter också för lite, men det är bara min gissning. Vilken är källan?
Kör hårt,
Sheriffen