Sheriffen skrev:Handen på hjärtat, hur många Nobelpristagare i litteratur brukar du ens ha hört namnet på innan de får priset? Hade du verkligen hört talas om Wislawa Szymborska? Gao Xingjian? Elfriede Jelinek? Dario Fo? Jaroslav Seifert? Naguib Mahfouz?
<snip>
På motsvarande vis tror jag knappt det finns en enda människa som är äldre än femton år i hela västvärlden som inte känner till Nobelpriset i litteratur. Det gäller även dem som aldrig läser böcker. Och majoriteten, om än inte alla, känner till det även i den övriga världen. Det är faktiskt världshistoriens mest kända och respekterade litteraturpris, utan någon som helst konkurrens.
Men det är ju precis det jag sade i inlägget som du svarar på:
Merry skrev:"Mja, jag skulle säga att de flesta knappt kan namnet på en enda Pulitzerprisvinnare eller Nobelpristagare i annat än litteratur.
Om listan bara hade varit Oscar och Nobelpris i litteratur, så skulle jag glatt ha erkänt att de står i en klass för sig själva i och med att de är priser som gemene man (i varje fall i västvärlden) förväntas ha en viss koll på. Minsta gemensamma nämnare - litteratur och film uttryckt som enkla chunkar information. (Gärna uppradade av Aftonbladet bredvid annan information som man "bör" veta - som att Da Vinci målade Mona Lisa.) Oscarn har dessutom fördelen att den kan användas i ens dagliga liv, eftersom listan på engelskspråkiga storsäljande filmer som går på den lokala bion ofta överenstämmer väl med nomineringslistan för bästa film. (Jag är väl ganska cynisk angående anledningarna till att de utökade nomineringslistan till tio filmer.)
Pulitzerpriset samt övriga Nobelpris (med undantag för kontroversiella fredspris), däremot, kan nog beskrivas som ikoniska men inte så välkända utanför sitt hemland (dvs prisen är välkända, mottagarna är det oftast inte). Alltså tyckte jag att dubbningar/ordnar (i England/Frankrike) och möjligen Fieldsmedaljen kunde räknas in.
Sheriffen skrev:Nästa spännande fråga. Hur många kan du, på rak arm och utan att googla, nämna som har fått en dubbning för services in literature?
Dubbning/Order of the British Empire för litteratur på rak hand? Terry Pratchett. Arthur C. Clarke. J.R.R. Tolkien. JK Rowling.
Pulitzerpriset på rak hand? Ann Telnaes. Woodward and Bernstein. Faulkner. (Telnaes kände jag till innan. Woodward and Bernstein störtade en president, så man kan knappast hävda att det var Pulizern som gjorde dem berömda. Jag kan gissa att Harper Lee fick en, men jag vet inte.)
Fysikpriset på rak hand? Einstein. Curie, Curie och Bequerel. (Jag gissade dessutom på Irene Curie, men en snabb googling efter gissningen visade att det var i kemi).
Gå ut på gatan och be folk nämna en Nobelpristagare i något annat än litteratur från 2008-2010. Jag tror att svaret blir Barack Obama och möjligen "den där fången i Kina" (Ett pluspoäng om du hittar någon som kan hans namn; tio pluspoäng om de kan stava det). Själv kan jag lägga till Ostrom och Krugman från nästan-Nobelpriset, men det är ett personligt intresse.