Egypten

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: Egypten

Inläggav Merry » tis 08 feb 2011, 23:12

Av döma av en studie från Pew Research Center så är amerikaner visst intresserade av Egypten. Mätt i amerikansk medietäckning så är Egyptenrevolten den största internationella händelsen sedan de började mäta 2007 (och på plats fyra om man räknar även nationella frågor).

http://www.journalism.org/index_report/pej_news_coverage_index_january_31_february_6_2011
Merry
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 09 feb 2011, 00:06

Jovisst, men ingen har väl förnekat att amerikaner är intresserade av vad som händer i Egypten? Det som Johan påpekade och som jag håller med om är att amerikanska medier i rätt stor utsträckning, om än med utmärkta undantag, behandlar händelserna ur så att säga amerikansk synvinkel, det vill säga hur de påverkar USA. Inte så märkligt, med tanke på hur insyltat USA är i regionen. Skulle det - mot förmodan, måste jag tillägga - gå riktigt illa i Egypten kan det innebära förhöjd risk för USAs nationella säkerhet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » ons 23 feb 2011, 18:02

Dolda, andliga rsurser eller ett nytt kalifat är inget jag tror på, men jag tror att Svensson kan ha rätt i att detta bara är början och att det kan påverka även oss. Eller, rättare sagt, den begynnande energikris som ligger till grund för upproret i Egypten kommer med stor sannolikhet att drabba även oss. Det kan vara bra att vara mentalt förberedd på det. Med det sagt är jag inte direkt någon politisk analytiker av rang.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Föregående

Återgå till Baren