Öl - mycket mer spännande på sistone

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Öl - mycket mer spännande på sistone

Inläggav pinkunicorn » ons 29 dec 2010, 13:09

Jag har länge varit av åsikten att öl ska vara antingen eller, ljus eller mörk, och har gärna druckit lager eller Guinness och annat liknande men helst inte ale. På sistone har jag märkt att mina smaklökar inte riktigt beter sig som de "borde" utan protesterar mot en del jag tidigare gillat (men inte allt) men framför allt gillar en hel del som jag tidigare inte gillat. Det verkar dessutom som om min uppfattning om vad för slags öl som är god håller på att ändra sig rätt fort.

För att få något slags rätsida på detta så började jag för ett tag sedan att notera vilka öl jag drack och några ord om vad jag tyckte om dem, för att så småningom kunna bilda mig en lite mer generell uppfattning om vad jag egentligen gillar och inte. Det vore ju trist att dricka god öl av några sorter som jag vet att jag gillar om jag skulle ha kunnat dricka fantastisk öl av sorter jag aldrig provat. Alltså har jag de senaste månaderna i princip haft bara ett krav på den öl jag dricker: den ska vara en sort jag inte provat förut. Det har gett en del intressanta nya bekantskaper, och för den delen en del misslyckanden.

Nedan kommer en lista på de sorter jag noterat något om hittills. Om någon lyckas se något mönster är jag tacksam för tips på andra sorter att prova.

Bra
Coopers Best Extra Stout
Leffe Brune
Westmalle Dubbel
Cobra Premium
Nøgne Ø Imperial Stout
Brewdog Tokyo* Intergalactic Fantastic Oak Aged Stout
Brewdog Zeitgeist Black Lager
Innis & Gunn Oak Aged Beer
Dugges 1/2 Idjit
Gotlands Bryggeri Sleepy Bulldog Winter Ale
Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen
North Coast Brother Thelonius
North Coast Red Seal Ale
Samuel Adams Utopias
Stone Old Guardian limited early 2010 release

OK, men inte anmärkningsvärd
Corsendonk Christmas Ale
Mikkeller Beer Geek Bacon
Fuller's London Porter
La Trappe Witte Trappist (2015)
Murphy's Irish Stout (3.5%)
Brewdog Punk IPA
Williams Bros 7 Giraffes Extraordinary Ale
Grebbestad Julöl
Oppigårds Winter Ale
Spendrups Premium Lager (2.1%)
Weihenstephan Hefe Weissbier
Stone Vertical 10.10.10 Epic Ale

Nja
Gudeløs Imperial Stout
Mikkeller Jackie Brown Brown Ale
Bishop's Finger Classic Kentish Ale (3.5%) [sämst hittills av de som åtminstone liknar öl]
Spitfire Kentish Ale (3.5%)
Brewdog Nanny State [smakade bara illa, inte öl]
Gamla Slottskällans Höstlager
Hellefors Risingsbo 1856 (lättöl)
Singha
Starobrno Premier Lager (3.5%)
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Re: Öl - mycket mer spännande på sistone

Inläggav Sheriffen » ons 29 dec 2010, 15:59

pinkunicorn skrev:Jag har länge varit av åsikten att öl ska vara antingen eller, ljus eller mörk, och har gärna druckit lager eller Guinness och annat liknande men helst inte ale. På sistone har jag märkt att mina smaklökar inte riktigt beter sig som de "borde" utan protesterar mot en del jag tidigare gillat (men inte allt) men framför allt gillar en hel del som jag tidigare inte gillat. Det verkar dessutom som om min uppfattning om vad för slags öl som är god håller på att ändra sig rätt fort.

Så tragiskt.

Du har drullat ned i fällan och håller på att bli en sådan där bisarr ölfinsmakare som dricker ur små frökenglas fyllda ur flaskor som innehåller två deciliter och ligger på blommor i små korgar, och innehåller öl smaksatt med vanilj, blåbär, potatisskal eller läppstift.

I ett sista försök att rädda dig ska jag tala om hur det ligger till, ytterligare en gång.

Det finns ljus öl och det finns mörk öl.

Ljus öl är god, förutsatt att den inte är smaksatt med något utan bara smakar neutralt öl.

Mörk öl är alltid vämjelig, helt oavsett vad.

Öl ska bälgas ur fulla halvlitersglas av svettiga lastbilschaffisar på sunkiga, stinkande strip tease-klubbar.

Om man inte är en svettig lastbilschaffis på en sunkig, stinkande strip tease-klubb, ska man bälga sin ljusa öl som om man vore det.

Men du är nog räddningslöst förlorad.

Stackare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 29 dec 2010, 18:23

Ljust öl har ganska stort smakomfång så man kan knappast prata om en smak bara. Men det kanske var Internationell lager som avsågs.

Här är en bra artikelserie som går igenom olika öltyper och första går igenom alla typer av lager:

http://www.dn.se/mat-dryck/ol/ljus-lage ... torsaljare
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » ons 29 dec 2010, 18:27

Blizzard finns fortfarande att köpa (i alla fall på Systemet mitt i Linköping) och kan vara värd att prova. Ser inget direkt mönster på de stout du gillade mycket eller inte alls.

Prova lite fler humlebomber. Speciellt Stone Ruination när den finns på DeKlomp.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Bbeccarii » tor 30 dec 2010, 02:21

Sheriffen skrev:Så tragiskt.

Du har drullat ned i fällan och håller på att bli en sådan där bisarr ölfinsmakare som dricker ur små frökenglas fyllda ur flaskor som innehåller två deciliter och ligger på blommor i små korgar, och innehåller öl smaksatt med vanilj, blåbär, potatisskal eller läppstift.(klipp)

Sheriffen... Grabben gillar mörka öl med mycket muskler, öl som man lika gärna kan tugga i stället för att tugga en skiva pumpernickel. Så gillar han lite andra öler också, men det må vara hänt. Även solen har ju fläckar...

Det ska du respektera, annars ska jag lägga dig i en liten korg, på en bädd smaksatt med vanilj, blåbär och läppstift, och servera dig ur små frökenglas nästa gång vi riktiga grabbar jämför storleken - vems flarra som är minst. Så det så. :-)

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav pinkunicorn » tis 11 jan 2011, 12:57

Det är för tidigt att komma med något definitivt uttalande, men det känns om att Belgien är ett mycket trevligt ölland. Det är nästan lite synd att många av deras öl är så ¤%"%&%¤# starka; man får passa sig och inte tro att man dricker vanlig öl.

Förutom de normala trappist- och klosterölen måste jag forska mer i lambic. Jag köper att det är en rätt bisarr ölsort, dock.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » tis 11 jan 2011, 12:59

Eller så dricker man tillräckligt mycket belgisk öl och imperial stout för att helt enkelt börja räkna med att en öl har en alkoholhalt på någonstans runt nio procent, ge eller ta lite, och dricker därefter.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tis 11 jan 2011, 13:01

Visst, men det är ju kul att prova olika sorter. Med så stark öl kan jag bara prova hälften så många sorter på en kväll som med öl i 5%-klassen.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » ons 12 jan 2011, 05:37

Du får dela med dig och dricka halva flaskor!

(Och hoppas att andra gör likadant, då.)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » ons 12 jan 2011, 13:50

Och man kan ju tillägga att det är mycket roligare att prova öl om man inte är ensam om att dricka ölsorten.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav pinkunicorn » ons 12 jan 2011, 14:05

Vi får propagera för att kongresserna framöver ska ha glas som rymmer max en halv flaska. Och förutom att det främjar provsmakandet av olika ölsorter så retar det Sheriffen, så det blir win-win. ;)
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » ons 12 jan 2011, 15:11

Han kan väl bälga ur flaskan som en riktig karl.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 12 jan 2011, 17:07

Johan skrev:Han kan väl bälga ur flaskan som en riktig karl.

Helst inte, faktiskt. Jag avskyr att dricka öl ur flaska och ser alltid till att få ett rejält stop till min öl.

Men så dricker jag inte flasköl heller, för det är för lite i dem. Bara 33 cl. Ja, om man inte tar en halvliters då, förstås.

Men jag föredrar en pint på glas, ur kranen.

Ljust öl som smakar bara öl och inte hallon eller asfalt eller sidentyg eller vaniljkräm med sparris.

Bra öl är superhöjdare som Falcon, Spendrups, Staropramen och förstås den främsta av dem alla, Heineken på fat i Holland.

Men där någonstans slutar världens bra ölsorter.

Nä, ok då. Carlsberg också.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 12 jan 2011, 17:26

Sheriffen skrev:

Helst inte, faktiskt. Jag avskyr att dricka öl ur flaska och ser alltid till att få ett rejält stop till min öl.

Vad hände med långtradarchaffisidealet?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 12 jan 2011, 18:17

jophan skrev:
Sheriffen skrev:

Vad hände med långtradarchaffisidealet?

Det kvarstår. De välter ju i sig ölen ur enlitersglas.

Små frökenflaskor är verkligen inte deras stil. Trust me on that one.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Baren