Allt mer elektroniskt även i sf-världen

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Allt mer elektroniskt även i sf-världen

Inläggav Svensson » mån 20 sep 2010, 10:04

Electronic subs JA, postal subs NEJ...

Allt fler sf-magz tar endast emot bidrag elektroniskt. Antingen via mail eller via speciella online-formulär.

Clakesworld, Space&Time, Orson Scott Cards Intergalactic Medicine Show mm, dessa tar bara emot bidragen elektroniskt. Brittiska fantasyföreningens Dark Horizons tar helst emot elektroniskt; snailmailadressen är bifogad på nåder längst ner på en sida.

Sedan är det förstås så att de verkligt stora kan ha både snailmail och elektroniskt (Weird Tales, Asimovs t ex). Och sådana som Analog har förvisso bara snailmail = postal subs.

Dock är inte "enbart electronic subs = lågklass", som någon antydde här på forumet en gång (jag kan bara inte hitta tråden nu).

(Edit: förtydligande)
Svensson
Trufan

Re: Allt mer elektroniskt även i sf-världen

Inläggav jophan » mån 20 sep 2010, 11:23

Svensson skrev:Dock är inte "enbart electronic subs = lågklass", som någon antydde här på forumet en gång (jag kan bara inte hitta tråden nu).

Nej, tiden går och elektroniska texter blir allt mer accepterade, i alla fall i novellformatet.

Vad beträffar branschens förändring så har självaste John Clute sagt att han inte automatiskt kan avfärda egenpublicerade böcker som ointressanta längre.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Allt mer elektroniskt även i sf-världen

Inläggav Svensson » mån 20 sep 2010, 11:39

Det är mycket märkligt. Hittills har gällt: de stora magazinen, de kända titlarna (Analog, Interzone) tvingar sina bidragsgivare att skicka papperskopior. För att göra det svårare kanske, göra tröskeln lite högre. Man vet att man ändå får in så mycket bra, typ via de stora namn man har knutna till sig (som säkert får skicka in sina texter elektroniskt).

Men som sagt, tiderna förändras. Det börjar helt enkelt kännas stenålder att kopiera till papper - det tycker jag, som hittills kör mina sonderingar till novellmagasin enbart elektroniskt. Med tiden kanske Analog och resten av fingänget går över till "electronic submissions" de också. Man får väga "enklare att ligga i soffan och läsa pappersmanus" och annat som talar för "postal subs" mot enkelheten som även finns i "electronic subs" (man kan hålla sig à jour med nyinskickat material även på helger osv).

Det första steget blir att tillåta BÅDE email och snailmail, sedan torde steget inte vara långt till enbart elektroniskt. Har man väl som redaktör vant sig vid att läsa på skärmen vill man inte gå tillbaks till pappersmanus, gissar jag.

Sedan re privatutgivna böcker (re vad John Clute sa), och nu gäller det både fiction och sakprosa, så lär det i USA vara så att hälften av allt som ges ut är från etablerade förlag, och den resterande hälften från småförlag inklusive egenutgivare.
Svensson
Trufan

Återgå till Baren