Tomma stolar

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Tomma stolar

Inläggav Svensson » tis 31 aug 2010, 08:10

Ny demokrati var i svang på 90-talet. Då har jag för mig att de fick många röster även lokalt, men att det blev tomma stolar i kommunfullmäktige om partiet inte hade någon lista på orten ifråga.

Kanske blir det samma sak idag med SD, kanske inte; SD kanske har mer riktstäckande organisation...? Men partier åsido, hur fungerar det med dessa tomma stolar -- kan de bli operativa/brukade om partiet ifråga lyckas värva någon/några politiker att sitta på dem?
Svensson
Trufan

Re: Tomma stolar

Inläggav Sten » fre 03 sep 2010, 20:20

Nej, de får de inte. De får inte ens bidrag för de otillsatta platserna. De får bara sätta in folk (och ersätta avhoppare) med personer vars namn faktiskt har stått på en lista.

Däremot är det fullt tillåtet att skriva dit egna namn -- i ett par kommuner valdes personer in för att en eller två röstande själva hade skrivit dit deras namn, vilket kom som en fullständig överraskning för den invalda politikern. Åtminstone enligt media.

Om du tror att SD kommer att komma in i kommunfullmäktige i din kommun men att de inte har tillräckligt många platser på sin lista kan du, antar jag, rösta på dem, skriva in ditt eget namn, hoppas att de stoppar in dig när alla andra namn är slut, och sedan omedelbart hoppa av partiet och erbjuda din röst till högstbjudande parti... (Det kan vara riskabelt, SD-politiker tenderar att bli trakasserade och mordhotade, men det är möjligt att det är värt det. Notera dock att SD kommer att tjäna pengar på detta.)
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Svensson » lör 04 sep 2010, 07:42

Tack, intressant info.

Hur mycket har en fullmäktigeledamot i arvode då? Inte mycket gissar jag.

(Edit: tillägg)
Svensson
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » tor 23 sep 2010, 16:12

Nå, hur gick det? Har du kuppat in dig någonstans? Om SD ska vara represenrerade i kommunfullmäktige finns det nog få jag hellre skulle se som representant än du.

Det blev en del tomma stolar i landet iaf. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-saknar-folk-i-52-kommuner_5380477.svd
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Svensson » tor 23 sep 2010, 16:35

Oh nej, detta rörde en vän till mig. Han säger att han inte hört något än.
Svensson
Trufan

Inläggav wurt » ons 15 dec 2010, 14:56

ja, detta är ju verklighet idag, men såvitt jag vet har det inte blivit något "kuppande" av annars tómma stolar. de få representanter SD har skramlat ihop verkar tyvärr just vara sverigedemokrater. vi får hoppas att de får ut sig själva till nästa val -om möjligt innan dess!
wurt
WAHF

Återgå till Baren