En fråga om bokkontrakt

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

En fråga om bokkontrakt

Inläggav Svensson » sön 04 jul 2010, 08:01

Ett hypotetiskt exempel.

Författaren Nils sitter hemma med två opublicerade verk - alltså två skilda verk, inte två kopior av samma. Nu får han lust att skicka dessa verk till två skilda förlag. Vad händer då om båda antar dem (alltså antar det respektive verk de fått sig tillsänt)?

Om "förlag 1" antar ett av dem är det iofs inga problem. Men om något senare (alltså innan det första hunnit ges ut, men efter det kontrakt skrivits) - om något senare "förlag 2" antar det andra manuset, blir det problem då? Dvs, brukar det finnas klausuler i kontrakten som säger "har du något annat verk på gång på något annat förlag nu"?

Alltså underförstått: har du det, no deal hos oss! Eller...? (Nu vet jag att bokbranschen inte är lika hård som, säg, skivbranschen på det här med "förlagstrohet". Inga "tre-skivors-avtal" osv. Man skriver på för en bok i taget typ.)

(Och jag vet att Nils kan skicka typ tre kopior av samma verk till olika förlag, och det kanske han gör. Han har i så fall sex kopior ute, alltså tre kopior av båda verken. Men strunt i det nu. Detta med tre kopior av samma verk är vedertaget. Att ha två skilda verk ute för påseende samtidigt är det inte, därför min fråga.)
Svensson
Trufan

Re: En fråga om bokkontrakt

Inläggav Bbeccarii » sön 04 jul 2010, 18:47

Om det är två helt olika typer av böcker, t ex en kokbok och en deckare, så borde det gå bra, särskilt om förlagen i fråga inte ger ut båda typerna av böcker.

Annars kan man ju, när man får den första boken antagen, nämna att man har en annan bok ute någon annanstans, och fråga hur de ser på den saken.

I värsta fall kan man väl fråga redan när man ska skicka ut böckerna. Jag antar att man börjar med att skicka ut boken till det förlag man helst vill få boken antagen av, och då kan det ju vara läge att stämma av sådant där.

Det kanske kan vara en bra idé att nämna i följebrevet att man har en annan bok ute också, bara för att visa att man faktiskt kan producera mer än en bok?

halsningar/B
Bbeccarii
Fan

Re: En fråga om bokkontrakt

Inläggav wurt » ons 15 dec 2010, 15:00

...om förlagen är intresserade av det verket de fått tillskickat sig (och de båda böckerna är av samma genre) borde de ju vara intresserade att signa även för den andra boken, kanske ge ett bättre pris till och med?

jhag vet att det inte var det här du frågade efter egentligen, men borde inte detta kunna leda till ett eventuellt högre arvode för författaren?
wurt
WAHF

Återgå till Baren