Nästa generations fans

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav jophan » tis 05 dec 2006, 11:10

Dags att indoktrinera en ny generation? ;)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 05 dec 2006, 11:11

Tanken har slagit mig, ja...
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 05 dec 2006, 11:18

Min spaning just för stunden är väl iofs att det nog är troligare att de kommer att synas på Uppcon än på Lincon eller Swecon.

Bara det räddar dem från sporten, så. :lol:
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 05 dec 2006, 11:46

pinkunicorn skrev:Min spaning just för stunden är väl iofs att det nog är troligare att de kommer att synas på Uppcon än på Lincon eller Swecon.

Bara det räddar dem från sporten, så. :lol:

Din länk fick min dator att explodera, så med hjälp av de rykande resterna får jag väl meddela att jag gissar på att Uppcon är en rollspelskongress. Fast om rollspelen (punkt två på Sheriffens officiella larvlista) räddar dem från sporten (punkt tre på Sheriffens officiella larvlista, *dock med några få undantag*) beror ju på vad för slags sport vi pratar om. Rollspel är larv rakt över hela bordet, så att säga, medan det finns sporter som är riktigt vettiga. Hästhoppning, till exempel. Eller riktigt tuffa. Tungviktsboxning, till exempel. Eller riktigt konstnärliga. Konståkning, till exempel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 05 dec 2006, 11:51

Uppcon är en anime- och mangakongress.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » tis 05 dec 2006, 12:00

Sport är i de flesta fall en alldeles utmärkt aktivitet! Danande, fostrande, disciplinerande – näst armén (som fjolligt nog är begränsad till myndiga) ett utmärkt redskap för att göra män av veklingar till pojkar och kvinnor av späda flickor. Spartanerna visste vad de gjorde, minsann.

Exempel på barndomsminne med såväl sport- som fantastikanknytning är väl annars hur en åtta-, nioårig Johan ligger mitt i den två meter breda avgränsningen som för att skilja de två sjumannagrusplanerna (när man delar en fotbollsplan på mitten och får två nya planer där det som nyss var kortsidor blir långsidor och halva långsidorna blir kortsidor) och läser alldeles fantastiskt fängslande standardfantasy i tegelstensförpackning i väntan på turneringens nästa match för hans lags del. En sund själ i en sund kropp, ni vet. Det slog mig inte förrän rätt nyligen hur det måste ha sett ut.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tis 05 dec 2006, 12:15

Att utöva sport är väl en sak, men varför någon skulle vilja titta på andra som gör det har jag inte förstått.

Vad det har med rollspel att göra kan möjligen också diskuteras, men förslagsvis på annan plats.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » tis 05 dec 2006, 12:26

För det estetiskt underbara i tjugotvå personer som springer runt på en gräsmatta och sparkar på en liten boll, naturligtvis. Till exempel. Eller tjugotvå personer som åker runt på en isplätt och slår på en ännu mindre boll. Alternativen är många. För att sätta dig in i det hela föreslår jag fotbolls-EM i rollspelsform! Poängen kan vara att sitta framför tv:n och titta på spännande matcher som Belgien – Slovenien. Kommer du lyckas samla tillräckligt mycket ork för att gå och hämta en öl? Om du går till kylskåpet, kommer du då bara att få se mästerskapets snyggaste mål i repris? Et cetera.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » tis 05 dec 2006, 12:40

Johan skrev:För att sätta dig in i det hela föreslår jag fotbolls-EM i rollspelsform! Poängen kan vara att sitta framför tv:n och titta på spännande matcher som Belgien – Slovenien. Kommer du lyckas samla tillräckligt mycket ork för att gå och hämta en öl? Om du går till kylskåpet, kommer du då bara att få se mästerskapets snyggaste mål i repris? Et cetera.

Det där har jag gjort som lajv. Ja, jag orkar kolla på Belgien - Slovenien. Ja, jag orkar hämta en öl. Ja, jag missar det enda målet i matchen på det viset.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » tis 05 dec 2006, 14:14

Jag är uppfylld av beundran. Nej, jag har aldrig tittat på Belgien–Slovenien. I själva verket kan jag med viss stolthet ärligt säga att jag aldrig så länge jag levat sett en enda fotbollsmatch. Eller ishockeymatch. Eller tennismatch. Eller boxningsmatch, vad det beträffar. Konståkning har jag ibland sett frivilligt under begränsad tid, och numera AG-gymnastik. Men där drar jag gränsen för idrottande.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Baren