Angående förtal

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Angående förtal

Inläggav Sheriffen » ons 07 apr 2010, 05:22

Jag har just hört av min redaktör Eva på Bra Böcker. Hon hade hittat följande på nätet:

http://www.lysator.liu.se/lsff/mb-nr20/ ... tteri.html

Hon ställde frågan till mig vad det här är för något. Hur kan det ens ligga ute på nätet, i sken av att det rör sig om rent förtal?

Det gläder mig att hon genomskådar det för vad det är. Hon blev alltså väldigt upprörd över att hitta detta. Men tyvärr är det ju ibland så att människor som inte har hennes förmåga att genomskåda sådant här, som exempelvis mina brorsdöttrar, också hittar det. Jag har av och till baxnat över oförståelsen bland sf-fans för att man kan råka ut för både yrkesmässiga och personliga svårigheter när sådant här bara läggs ut, utan större eftertanke.

Ett exempel är när kommittén för Sveriges kommande EuroCon diskuterade om Ahrvid Engholm skulle vara med (han hade erbjudit sig), och jag möttes av kompakt oförståelse för att hans envisa spridande under nu ett *kvarts sekel* av uppgifter om att jag skulle vara urkundsförfalskare, bedragare och tjuv, i den eller någon annan ordning, vore något som enkelt kunde förbises om man tog med honom i kommittén utan att han - hur skulle det gå till och vad skulle det spela för roll? - hade någon kontakt med mig. Skulle det för den skull vara lättare för mig, som är den som under hela denna tid varit utsatt för hans i juridisk och moralisk mening grova förtal, att acceptera honom som en av dem som är med? Hur tänker somliga människor, egentligen?

(Att jag senare lämnat kommittén har helt andra orsaker som vi avgjort inte går in på här.)

Jag tror att fans kanske rent generellt, på grund av den mycket fria hållning vi har i fandom, inte förstår sådant här. För om *andra fans* ser den här sortens tal, artiklar, inlägg, what have you, om mig eller någon annan utlagda på nätet, så tolkar de kanske på ett annat sätt. De tycker inte att det är särskilt allvarligt. Och de vet normalt vad som (inte) ligger bakom. Men verkar inte förstå effekten ute i den verkliga världen för den som är utsatt.

Samtidigt är det faktiskt så att en del av oss lever alldeles riktiga både yrkes- och privatliv utanför fandom, där sådant här kan vara helt förödande. Jag hade tur den här gången. Eva på Bra Böcker insåg utan förklaring vad det är frågan om. Det gjorde inte mina brorsdöttrar, kan jag tala om. Och Eva undrade varför sådant här inte bara tas bort, omedelbart, eftersom det är just förtal.

Skulle man kunna utbe sig favören att även fans inser att texter av det här slaget faktiskt kan påverka en enskild individ mycket negativt? Är det så viktigt att lägga ut dem att det är värt den effekten?

Allt pratet från Ahrvid Engholm om att jag och för den delen John-Henri Holmberg och Maths Claesson, två yrkesverksamma familjefäder, är storskurkar kan vi sannolikt inte göra något åt.

Men jag skulle kanske tycka att sansade människor som Hans Persson, B-L Viklund, Tommy Persson, med flera i Linköping, skulle förstå att den här sortens texter kan ha en så pass negativ inverkan på någons både yrkes- och privatliv att de inte borde ligga ute på nätet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Angående förtal

Inläggav Bbeccarii » tor 08 apr 2010, 13:59

Sheriffen skrev:Jag har just hört av min redaktör Eva på Bra Böcker. Hon hade hittat följande på nätet:

http://www.lysator.liu.se/lsff/mb-nr20/ ... tteri.html

Hon ställde frågan till mig vad det här är för något. Hur kan det ens ligga ute på nätet, i sken av att det rör sig om rent förtal?

Jag tar ju för givet att Börje Crona inte sagt det där. Är det någon som vet vem som egentligen skrev? Ser jag rätt att det här skrevs 1993?

Jag kan iofs göra en gissning om vem som skrivit, baserat på små språkliga markörer som "supertönten", "konkelbär", "feg", m m. Observera att detta inte är något bevis för att just den personen har skrivit den här texten. Andra kan ju använda samma markörer, t ex för att få folk att tro att det är denne person som skrivit.

med vanlig halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav jophan » tor 08 apr 2010, 14:43

Jodå, Crona sade allt det där. Vad Sheriffen ifrågasätter är lämpligheten i att lägga upp det på webben.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Bbeccarii » tor 08 apr 2010, 14:48

jophan skrev:Jodå, Crona sade allt det där. Vad Sheriffen ifrågasätter är lämpligheten i att lägga upp det på webben.

Tack. Jag känner uppenbarligen inte Crona särskilt väl. Det intryck jag har fått av det jag sett av honom under senare år är en seriös och eftertänksam person.

Hur uppfattades hans tal under själva kongressen? Togs det på allvar eller som humor?

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav jophan » tor 08 apr 2010, 15:04

Allvar, så klart. Han var och är säkert fortfarande rosenrasande över hur han uppfattade att han behandlades av LFP.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » sön 11 apr 2010, 00:12

Nu har jag inte hunnit läsa om talet men sådan där överdrifter som jag tycker mig minnas och som citerades här tycker jag automatiskt förminskar den poäng man eventuellt har.

Talet har också legat väldigt länge på nätet och ingen har tidigare klagat och jag var ganska säker på att Sheriffen tidigare sett att det låg där och vad det innehåll men jag kan minnas fel.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 11 apr 2010, 13:53

tompe skrev:Nu har jag inte hunnit läsa om talet men sådan där överdrifter som jag tycker mig minnas och som citerades här tycker jag automatiskt förminskar den poäng man eventuellt har.

Talet har också legat väldigt länge på nätet och ingen har tidigare klagat och jag var ganska säker på att Sheriffen tidigare sett att det låg där och vad det innehåll men jag kan minnas fel.

Jag fick veta att talet låg på nätet när min redaktör hörde av sig, efter att hon hade hittat det.

Vilken poäng du än tycker att man eventuellt har, så har jag en annan. Nämligen att den här sortens texter menligt kan inverka på yrkesverksamheten (läs: uppdrag man får) för en frilansande översättare. Eftersom det numera är så att redaktörer och förläggare som redan konstaterats kollar en på nätet, precis som alla andra kollar det mesta på nätet.

Minns också att lagrummet för förtal gäller även om det som påstås är sant.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » sön 11 apr 2010, 17:37

Det vore ju enkelt att byta ut Sheriffens namn mot A n d e r s B e l l i s i texten så att man inte hittar texten genom att googla på hans namn, om inte annat.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » sön 11 apr 2010, 22:48

jophan skrev:Det vore ju enkelt att byta ut Sheriffens namn mot A n d e r s B e l l i s i texten så att man inte hittar texten genom att googla på hans namn, om inte annat.

Ändrat enligt detta så om inte google är smartare än jag vet om så ska det så småningon vara ogooglingsbart på det aktuella namnet.

Personligen är jag av åsikten att världen har ändrat sig och de som övervärderar information på nätet gör fel. Givetvis inser jag att det kan bli olyckliga effekter i en slags övergångsperiod.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 12 apr 2010, 07:25

Bra förslag, bra åtgärd.

Tack.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » fre 23 apr 2010, 00:18

Vari skulle förtalet ligga, om man nu får fråga?

Minns jag inte fullständigt fel har Sheriffen ett inte obetydligt antal gånger genom åren själv talat inte utan förtjusning om hur mycket han ändrade i Börjes roman. Utan att diskutera ändringarna med någon annan på LFP, såvitt jag kommer ihåg. Att han strukit kånkelbären och ersatt dem med fittbastarder har han aldrig stuckit under stol med. Och att Börje blev fly förbannad vet vi alla sedan över tjugo år. Men är det något i det Börja säger som inte är sant? Det har i så fall jag inte tidigare hört talas om.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sten » mån 26 apr 2010, 09:41

john-henri skrev:Vari skulle förtalet ligga, om man nu får fråga? [...] Men är det något i det Börja säger som inte är sant? Det har i så fall jag inte tidigare hört talas om.

Rent juridiskt behöver det ju inte vara osant för att det ska räknas som förtal.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 26 apr 2010, 16:37

john-henri skrev:Vari skulle förtalet ligga, om man nu får fråga?

Minns jag inte fullständigt fel har Sheriffen ett inte obetydligt antal gånger genom åren själv talat inte utan förtjusning om hur mycket han ändrade i Börjes roman. Utan att diskutera ändringarna med någon annan på LFP, såvitt jag kommer ihåg. i

Förtal behöver, som jag nämnde, inte vara osant för att räknas som sådant. Här är lagtexten:

http://www.pofs.se/giv/bbalk.htm

Det finns nog faktiskt tvärtom visst fog för att hävda att förtal är nästan värre just om uppgifterna råkar vara sanna.

Att ändringarna inte diskuterades med någon på LFP stämmer inte. Jag uppmanades av Per Insulander att ändra i boken och göra av med det lite barnsliga, trettiotals-söderslangsaktiga språket och modernisera, göra tuffare, typ som i min dåtida, ungdomliga omvärld. Det var det jag gjorde.

John-Henri var dock inte direkt inblandad, det stämmer.

Att sådana här texter inte är lyckade utlagda på nätet beror som jag sagt på att den som inte är införstådd med sammanhanget lätt kan missuppfatta dem. På det gav jag också exempel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 03 aug 2010, 18:06

Jag har av en gammal bekant blivit ombedd att lägga upp hans kommentar till den här tråden. Här är den:

Jag råkade härom kvällen via Google stöta på fandom.se och den av
Sheriffen startade diskussionen om mitt kongresstal i Linköping för ack
så många år sedan. Det är beklagligt att han tydligen fått obehag av
det, men också lite märkligt att den av mig okända Eva på Bra Böcker
endast uppfattat angreppet på honom men inte textens syfte.
Historien har dock en fortsättning. I glödrött raseri över det
övergrepp jag tyckte mig ha utsatts för skrev jag ännu en sf-roman,
som fick titeln ”Farlig är jorden”. Där smittas en av huvudpersonerna
av en utomjordisk, sjukdomsalstrande parasit, en ersbellis. Den
beskrivs som ”en hårbevuxen kvissla som förflyttar sig ryckigt och
luktar fränt”. Denna varelse har via något som liknar en sjöfågel
tagit makten över den drabbade, som ”förlorar förmågan att uttrycka
sig i tal och skrift. Allt man säger förvandlas till
oigenkännlighet….I skolan nästa dag kallade hon sin lärare – termen är
svår att översätta men rasfrämmande kvinnligt könsorgan kommer ganska
nära”.
Och denna and-ersbellis kan endast ”drivas bort med hjälp av
melodisk musik, som den av någon anledning avskyr”.
Snacka om förtal.
John-Henri antog mitt manus, men sände för säkerhets skull
korrekturet till Bibliotekstjänst för granskning. Det kom inte en enda
beställning. Boken gavs aldrig ut.
Inte förrän härom året, då den publicerades som kortroman i Nova
nr 6. Vid det laget var jag inte lika sur på Sheriffen som 1986, då
”Värld i fara” publicerats. Jag kände faktiskt lite oro för hur han
skulle reagera. Och visst kom det en reaktion. I en blogg
rekommenderade han mycket varmt Nova nr 6 och min roman.
Något mer storsint kan jag inte föreställa mig. Blev jag numera
ombedd att beskriva Anders Sheriffen, skulle jag citera Fridolf Rhudin
och säga: - Han är en fin man som givit mig ben.
Om nu bara denna Eva på Bra Böcker gjorde sig besväret att tröska
igenom hela mitt ”förtal”, och i fortsättningen låter sina översättare
läsa slutkorrekturet, arrangerades inte kongressen i Linköping
förgäves.
Förresten blev jag felåtergiven. Hånkelbär heter det, ingenting annat.

Börje Crona
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Baren