Snabbare processor för större hårddisk

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Snabbare processor för större hårddisk

Inläggav Rymd-Olov » lör 02 jan 2010, 22:07

Jag och sambon ämnar köpa en ny dator sedan vår gamla kraschat. Ett litet orosmoln som vissa av er kanske kan skingra är något som jag hört för länge sedan, nämligen att en dator med stor hårddisk behöver en extra snabb processor för att fungera problemfritt. Är detta en myt?

Jag frågar eftersom vi hittat en dator som verkar vara fullt tillräcklig för våra behov, men som tycks ha relativt stor hårddisk (750 GB) i förhållande till processorn (2,8 GHz, enkelkärnig).

Sprid gärna ljus över situationen. Jag har ganska grund och framför allt osystematisk datorkunskap.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Re: Snabbare processor för större hårddisk

Inläggav Frost » tis 19 jan 2010, 15:58

Rymd-Olov skrev:Jag och sambon ämnar köpa en ny dator sedan vår gamla kraschat. Ett litet orosmoln som vissa av er kanske kan skingra är något som jag hört för länge sedan, nämligen att en dator med stor hårddisk behöver en extra snabb processor för att fungera problemfritt. Är detta en myt?

Säkert finns det de här som har större datorkunskaper än jag, men jag vågar mig ändå på att med viss bestämdhet hävda att det är en myt. Jag ser inget rationellt skäl till att en stor hårddisk skulle kräva snabbare processor. När det gäller dataaccess är det sällan processorn som sätter begränsningen, utan tvärtom minnesenheten (antingen det nu rör sig om RAM eller hårddisk), och att skriva till/läsa från disk är en av de långsammaste saker man kan göra med en dator.

Det som snarare gäller är att du har ingen större nytta av en maffig processor om du inte har hårdvara i övrigt att svara upp mot den (framför allt ett snabbt och stort RAM, bl.a. just för att undvika att datorn måste swappa mot hårddisken, vilket slöar ner datorn enormt). Det är väldigt applikationsberoende, men som en tumregel kan man säga att du ofta vinner mer snabbhet på att uppgradera internminnet än processorn.

Hårddiskens storlek handlar bara om hur mycket data som kan lagras på den, inte om hur snabb datorn är i övrigt.
Frost
WAHF

Inläggav Rymd-Olov » ons 20 jan 2010, 08:02

Det var väl det jag trodde, men det är skönt att få det bekräftat. Efter att ha snokat runt lite började jag också ana att det ofta är något annat än processorn som är boven i dramat. Att det är RAM-minnet det (ofta) hänger på skulle förklara en hel del, eftersom min gamla, långsamma dator har relativt snabb processor även jämfört med dagens datorer, men väldigt lite RAM. Kanske vore det en idé att köpa ett större minne till den, så har vi två hyfsat snabba datorer. Det gäller förstås att minnet får plats i burken och när jag tänker efter känns det som överkurs för mig att börja skruva i datorn på egen hand.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Frost » ons 20 jan 2010, 11:44

Du kan ju alltid kolla upp om den klarar mer minne. Att byta minne i en dator är inte svårt, och minne är heller inte överdrivet dyrt, så om datorn är bra i övrigt kan det vara värt att kolla upp. Det finns egentligen bara två aber med minnesuppgraderingar: dels kan det hända att alla minnesplatser redan är upptagna -- i vilket fall du inte bara kan lägga till minne, utan måste byta till större minnesenheter -- och det andra är att alla minnesenheterna måste vara kompatibla med varandra (en bra datorbutik kan tala om vad som fungerar ihop).

Hur mycket en minnesuppgradering förbättrar datorn beror som sagt mycket på vad du gör med den, men om du inte gör något som kräver många beräkningsoperationer (så att processorn utnyttjas till 100%) är det sannolikt minnet (storlek och/eller hastighet) som är den viktigaste begränsningen.
Frost
WAHF

Återgå till Baren