Hemlig ask

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Hemlig ask

Inläggav Sheriffen » lör 05 dec 2009, 17:52

Det här är genant.

När jag var i Budapest i september köpte jag en present till min flickvän, Elisávet. Presenten är en hemlig ask, en så kallad "secret box" eller "puzzle box". Det är ett slags lönnask (inte träslaget, utan lönn som i lönnlig) som man måste öppna med ett antal finurliga handgrepp. Ungefär som ett lönnfack i en sekretär, alltså.

Det fascinerande är att jag nu har glömt hur man öppnar asken.

Jag har letat som en galning på nätet, men hittar mest till a) sidor där de säljer sådana här askar, b) bloggar om att resa i Budapest som bisarrt nog faktiskt heter "How to open the secret box" men inte innehåller ett ord om askarna, c) beskrivningar av de japanska askarna som dock skiljer sig från den jag köpt genom att inte ha en nyckel gömd i asken som man först plockar fram med rätt handgrepp för att kunna öppna asken och d) ett answers.com-svar på frågan som lyder så här: "Use force".

Med andra ord, finns det någon vänlig och Google-kunnig själ som möjligen kan hitta någon länk till en hemsida där det står hur man öppnar de askar som säljs i Budapest och som i grunden är rätt enkla, eftersom det bara rör sig om fyra grepp (man skjuter den lilla panelen längst ned på framsidan till vänster, sedan gör man något jag alltså har glömt och får fram nyckeln, därefter skjuter man askens övre del framåt, och sedan plockar man av en platta på framsidan och där bakom finns nyckelhålet)?

Tacksam för (som jag förstås förstår) högst eventuellt svar.

Min flickvän blir nog gladare om hon kan öppna asken än bara får en liten träask som hon inte kan använda.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Hemlig ask

Inläggav Sten » sön 06 dec 2009, 13:52

Är det en sådan här?
http://tinyurl.com/yb3o9ms

Kan du annars skicka en bild på den?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Re: Hemlig ask

Inläggav Sheriffen » sön 06 dec 2009, 14:08

Sten skrev:Är det en sådan här?
http://tinyurl.com/yb3o9ms

Kan du annars skicka en bild på den?

Den här ser ut som den jag köpt, bara i annan färg! Men principen är uppenbarligen densamma!

Fast häpnadsväckande nog är jag förvirrad ändå. Jag måste vara den mest otekniska personen i hela världen. Alltså, man skjuter den lilla panelen på framsida åt vänster och sedan drar man, som jag mycket riktigt mindes, ut någonting från högra kortsidan och där - ta-ram! - finns nyckeln. Fast nu sitter jag här och stirrar på bildsekvensen som länken går till och lyckas *fortfarande* inte få ut den där grejen från högra kortsidan. Det är just där jag går bet. Jag minns helt enkelt inte handgreppet. Och har man inte rätt handgrepp sitter den som berget. Tydligen. De är finurligt gjorda, de här askarna.

Fast nu är jag förstås bara dum, för i och med denna bildserie *borde* ju problemet vara löst...!

Stort tack för hjälpen!

Erhmphf /ljudeffekt: Sheriffen är mycket generad och tittar åt alla håll utom mot just Sten/ ... råkar du kunna beskriva handgreppet också...? Typ hur man ska hålla fingrarna...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » sön 06 dec 2009, 14:27

Nä, jag googlade bara på "puzzle box key compartment instructions". Dessy är häpnadsväckande bra på den där typen av saker, själv brukar jag få sitta i timmar och mickla.

Men visst, nu när jag vet vad jag ska söka efter hittade jag det här:
http://www.youtube.com/watch?v=0oRdH56XlhA

Hjälper det?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 08 dec 2009, 12:04

Sten skrev:Nä, jag googlade bara på "puzzle box key compartment instructions". Dessy är häpnadsväckande bra på den där typen av saker, själv brukar jag få sitta i timmar och mickla.

Men visst, nu när jag vet vad jag ska söka efter hittade jag det här:
http://www.youtube.com/watch?v=0oRdH56XlhA

Hjälper det?

Det borde det göra, men det är någon liten detalj som skiljer på min hemliga ask. Tror jag. För det krävs något litet handgrepp för att få ut den där mojängen som nyckeln ligger bakom. Jag sitter på ett internet-kafé just nu, men kollar så fort jag kommer hem. För själva principen med den här asken är exakt densamma som för min.

Stort tack för hjälpen!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 13 dec 2009, 09:37

Sten!

Jag har just lyckats öppna asken! Och nej, det är inte som jag trodde någon liten detalj som skiljer sig åt på min ask, det är bara det att jag tog i lite för hårt med den där sidopanelen tidigare! Tricket är att köra med mjuka, varliga rörelser. Det lönar sig inte att ta i, liksom. Och det är nog inte så konstigt, kanske, eftersom de här hemliga askarna ursprungligen - såvitt jag kunnat utröna - kommer från Japan, där förfinad elegans brukar prioriteras över rå styrka.

Dessutom har jag nu upptäckt att det finns ett ytterligare utrymme i min - eller, ja, Elisávets - ask, nämligen i locket. På lockets undersida sitter en liten spegel och den kan man skjuta åt sidan, varpå det visar sig att locket är ihåligt och att man alltså kan gömma något även där. Så det är inte nödvändigtvis så att den som vet hur man öppnar den hemliga asken för den skull hittar allt man lagt i den!

Som sagt, stort tack för hjälpen!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren