Datorkrom

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Datorkrom

Inläggav Sheriffen » tis 23 jun 2009, 10:36

Jag har en reklamskylt på min Gmail som hävdar att jag bör ladda ned och installera något som heter Google Chrome och som ska göra nätläsandet supersnabbt.

Bör jag det? Stämmer det?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 23 jun 2009, 11:04

Bör och bör; det är en konkurrent till Firefox och Internet Explorer. Tycker du att Firefox är för långsamt så kan du ju alltid testa Chrome istället. Den har ganska gott rykte, tror jag. Är du nöjd med Firefox har du ingen anledning att byta.

Tillägg: Det är alltså inget gott råd från Google, om du trodde det, utan ren reklam.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 23 jun 2009, 11:07

Ok, tack. Jag fattade inte att det var en browser, utan trodde att det var något som skulle göra den jag redan har snabbare.

Fast givet detta så struntar jag i det.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 23 jun 2009, 12:02

Bara ett tillägg här, för nu när jag såg reklamskylten igen - den sitter där hela tiden - så tycker jag den är direkt missvisande. Det står "Gmail runs faster with Google Chrome". Det var det som fick mig att tro att det här var någon tillsats som skulle få det jag redan har att gå snabbare (vilket i och för sig inte behövs, för det går snabbt nog som det är, men ändå).

Jag vill inte ha det där kromet, men nu blev jag ännu mer obenägen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 23 jun 2009, 12:25

Vad som möjligen skulle kunna få dig att prova Chrome är att det är ett mer slimmat program med färre funktioner än Firefox. (Det är det som gör att det går lite fortare - om det nu gör det, jag har inte provat det själv.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 23 jun 2009, 13:23

Faktum är att jag inte har Firefox utan Internet Explorer, för det satt i datorn när jag köpte den.

Men, en sannolikt dum fråga:

Är det inte själva uppkopplingen som avgör hur snabbt det går?

För när jag för något år sedan bytte från modemuppkoppling till bredband, allt annat lika, gick det helt plötsligt suveränt mycket fortare och jag började kunna titta på YouTube-videos och sådant (vilket inte gick med modemet; bilderna och ljudet bara hackade och stannade hela tiden, så det var ingen mening med det). För att inte tala om att det går med kanonfart att ladda ned radioprogram från SR och sådant. Smack, så sitter det i datorn.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 23 jun 2009, 13:41

Sheriffen skrev:Är det inte själva uppkopplingen som avgör hur snabbt det går?

Jo, till allra största delen, men webbläsaren spelar också roll. Ett litet slimmat program med få funktioner (som Notepad) är vanligen snabbare än ett stort, överdimensionerat program (som Word).

Jämför med en bil. Motorkapaciteten avgör hur snabb bilen är, men andra saker som styrningen avgör hur snabbt man kan manövrera den.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Baren