Vision

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Vision

Inläggav Sheriffen » fre 19 jun 2009, 02:40

Jag vet inte hur många andra som upplever sådant här, men jag gör det. Om än mycket sällan, för de är så få.

De som är oförglömliga visioner.

Jag har just kommit från Riga och när jag i förrgår vandrade runt i Gamla stan där dök plöstligt en kvinna upp som var osannolik. Det gick blixtsnabbt. Hon var oerhört slank, kort till växten, hade svart hår och svarta solglasögon, och var helt svartklädd i moderiktig, liten läderjacka och svarta byxor. Hon kom mig till mötes. Hon tog foton på husen, men på ett mycket märkligt sätt. För varje foto hon tog ställde hon sig graciöst - och mycket flyktigt, hon tog bilderna på någon sekund - i poser som var närmast balettlika.

Jag blev helt slagen. Jag kom nästan genast att tänka på förra gången jag såg en sådan vision. Det var i Holland 1990 när vi var där på världskongress och jag satt med Maths Claesson och Elizabeth Wrååk på en uteservering och drack öl. En ung kvinna gick förbi som jag fortfarande minns som i blixtbelysning. Jag såg henne inte mer än några sekunder, men visionen har aldrig lämnat mig.

Samma sak med den här kvinnan. En sällsam, estetisk upplevelse. Jag menar just estetisk. Faktiskt. Som om hon var skapad av en mycket begåvad konstnär.

När hon vände in på en tvärgata gick jag vidare till nästa tvärgata och fortsatte snabbt runt huset för att kunna gå henne till mötes på gatan där hon svängt in och jag fattade dynamiken, för timingen blev perfekt. Precis när jag kom runt hörnet stod hon ett par meter bort och tog ett kort till och hennes elfenbensvita ansikte avtecknade sig mot solglasögonen, fast omvänt. Och hon stod graciöst som en hjort och tog fotot uppåt, mot fasaden.

Någon konstnärskille av något slag började prata med henne och de fortsatte gatan bort, men det syntes tydligt på kroppsspråket att hon bara svarade artigt och ett par minuter senare gjorde hon sig av med honom. Och svängde till vänster. Jag visste precis vart hon skulle gå, för jag hade varit där tidigare. Där låg en kyrka och från den löpte en bred gata upp mot stora torget. Så långsamt som hon gick, eftersom hon plåtade hela tiden, var hon inte svår att genskjuta. Jag hade redan insett att jag måste be att få ta en bild av henne, så jag gjorde en kringgående manöver och gensköt henne och gick henne på nytt till mötes.

Men nu fattade jag inte dynamiken.

För jag gick henne aldrig till mötes.

Hon var försvunnen. Givet geografin var det helt obegripligt. Fullständigt. Vi pratar sekunder och det fanns inte en chans att hon ens springande skulle ha hunnit försvinna i det området. Inte en chans. Men hon var inte i kyrkan och hon syntes inte till någonstans.

Som den vision hon var hade hon helt plötsligt försvunnit utan ett spår.

Jag kommer aldrig att glömma henne, liksom jag aldrig glömt kvinnan vid uteserveringen i Holland 1990. De var båda visioner. Så estetiskt fulländade att de i sig var enastående konstverk.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren