Rökning och rökförbud

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Johan » tor 23 jul 2009, 23:37

Fast jag kan inte direkt påstå att jag tycker att det är en negativ utveckling att folk röker mindre. Att röka ett eller ett par paket cigaretter om dagen är bevisligen en vana som anmärkningsvärt ofta leder till hälsoproblem, beroende och förtida död. Men jag tycker att det är fruktansvärt obehagligt när man därifrån tar steget till att bestämma sig för att man borde förbjuda någon att göra det.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Peak » fre 24 jul 2009, 00:05

Nä, jag nyttjar inte tobak själv numera (slutade röka i början av 90-talet och slutade snusa för två år sedan), och ju mindre folk röker desto bättre.

Men jag tycker att antiröklagarna nog tar i lite väl mycket ibland. Folk som betalar så pass mycket mer än oss andra i skatt borde väl ha det lite lättare.. :p

En intressant sak är ju att rökarna faktiskt är extremt hänsynsfulla trots all "propaganda" mot dem. De står så gärna på balkonger och utanför portuppgångar för att utöva sin last, hur mycket det än regnar eller snöar.
Peak
Fan

Inläggav jPeMelin » fre 24 jul 2009, 20:31

Johan skrev:Fast jag kan inte direkt påstå att jag tycker att det är en negativ utveckling att folk röker mindre. Att röka ett eller ett par paket cigaretter om dagen är bevisligen en vana som anmärkningsvärt ofta leder till hälsoproblem, beroende och förtida död. ...

Och den gör dig mer mottaglig för svininfluensan!
http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/nyhe ... el=2983339

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav john-henri » fre 24 jul 2009, 22:10

Jo, men det där är fullständigt generellt; rökare har lite lättare att bli smittade av de flesta luftvägsinfektioner eftersom rökningen har en negativ inverkan på flimmerhår och slemhinnor.

Å andra sidan är risken att dö i förtid faktiskt avsevärt större för personer som är markant överviktiga än för rökare.

Å tredje sidan dör vi allihop, i normalfallet i Sverige nånstans mellan 75 och 85, och på det stora hela taget gäller det också rökare (även om mycket feta personer dör tidigare). Så råkar man nu gilla att röka kan man väl göra det. Har man otur innebär det att man dör ett eller ett par år tidigare än man skulle ha gjort annars. Eller att man dör lite mer plågsamt – fast där kan man ju fråga sig om ett år med svår cancer är mycket värre än kanske tio års vanvård på långvården efter ett stroke.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jPeMelin » lör 25 jul 2009, 06:55

john-henri skrev:Jo, men det där är fullständigt generellt; rökare har lite lättare att bli smittade av de flesta luftvägsinfektioner eftersom rökningen har en negativ inverkan på flimmerhår och slemhinnor.

Å andra sidan är risken att dö i förtid faktiskt avsevärt större för personer som är markant överviktiga än för rökare.

Å tredje sidan dör vi allihop, i normalfallet i Sverige nånstans mellan 75 och 85, och på det stora hela taget gäller det också rökare (även om mycket feta personer dör tidigare). Så råkar man nu gilla att röka kan man väl göra det. Har man otur innebär det att man dör ett eller ett par år tidigare än man skulle ha gjort annars. Eller att man dör lite mer plågsamt – fast där kan man ju fråga sig om ett år med svår cancer är mycket värre än kanske tio års vanvård på långvården efter ett stroke.

John-Henri

Är man verkligen rädd för att dö så ska man ju inte röka och självklart inte heller låta bli att åtgärda eventuell stor övervikt.

Å andra sidan, är man inte rädd för att dö så njuter man troligen mycket mer av det mesta.

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 25 jul 2009, 07:08

Här skulle man kunna tillägga, faktiskt, att är man rädd för att dö så ska man omedelbart upphöra med att leva.

För dö kan man bara göra om man lever.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » lör 25 jul 2009, 08:09

jPeMelin skrev:Är man verkligen rädd för att dö så ska man ju inte röka och självklart inte heller låta bli att åtgärda eventuell stor övervikt.

Om du vill leva länge finns en metod som i alla djurförsök jag känner till har visat sig fungera alldeles utmärkt - för allt från jästsvampar till rhesusapor, faktiskt.

Ät mindre. Inte bara "undvik övervikt", det handlar om svältkost. Minska ditt kaloriintag med 35-50%. OK, du kommer att gå omkring och konstant vara hungrig under resten av ditt liv, men det är väl ett lågt pris att betala?

Eller?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » tis 28 jul 2009, 08:29

Sheriffen skrev:Om fler människor hade den här som jag tycker självklara men i dagens läge alltför sällsynta hållningen tror jag inte ens att rökningen skulle bli ett problem. Man skulle helt resonabelt exempelvis kunna låta krögare själva bestämma om deras utskänkningsställe ska vara rökfritt eller ej. Jag vågar garantera att väldigt många av utskänkningsställena skulle bli rökfria, för icke-rökarna är fler än rökarna och det skulle alltså locka många gäster att ha en rökfri restaurang/pub.

Det har ju å andra sidan provats redan. Medan rökning var tillåtet för några år sedan är jag övertygad om att andelen rökare i befolkningen var mindre än en majoritet, men det var fortfarande helt omöjligt att hitta restauranger som var rökfria (bortsett från McDonald's). Jag är skeptisk till att det skulle se annorlunda ut nu.

Jag tror att de flesta krögare tror att de maximerar antalet besökare genom att tillåta rökning -- man kan ha både rökare och icke-rökare som kunder. Vad som händer är att många av icke-rökarna helt enkelt inte går ut. Jag själv äter ute mycket mer nu än jag gjorde innan rökförbudet, och just rökförbudet är huvudanledningen. Att jag slipper stinka rök när jag kommer hem är viktigt.

I själva verket maximerar man antalet besökare lika väl genom att inte tillåta rökning. Det finns ingen som måste röka medan de äter, så sådana restauranger har verkligen alla som tänkbara kunder. De som tillåter rökning har inte mycket mer än rökarna.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 28 jul 2009, 08:36

pinkunicorn skrev:
Sheriffen skrev:Om fler människor hade den här som jag tycker självklara men i dagens läge alltför sällsynta hållningen tror jag inte ens att rökningen skulle bli ett problem. Man skulle helt resonabelt exempelvis kunna låta krögare själva bestämma om deras utskänkningsställe ska vara rökfritt eller ej. Jag vågar garantera att väldigt många av utskänkningsställena skulle bli rökfria, för icke-rökarna är fler än rökarna och det skulle alltså locka många gäster att ha en rökfri restaurang/pub.

Det har ju å andra sidan provats redan. Medan rökning var tillåtet för några år sedan är jag övertygad om att andelen rökare i befolkningen var mindre än en majoritet, men det var fortfarande helt omöjligt att hitta restauranger som var rökfria (bortsett från McDonald's). Jag är skeptisk till att det skulle se annorlunda ut nu.

Fast där tror jag faktiskt att du har fel, för inget är statiskt. Panta rei och allt det där. Om man *nu*, efter ett antal års rökförbud som har förändrat folks inställning och inte minst fått icke-rökarna att inse att de trivs bättre om det är rökfritt (du är ju en av dem, som du själv säger), tror jag att bilden har förändrats. Om man nu i stället började tillåta krögarna att själva bestämma (vilket jag även ur annan moralisk synvinkel tycker borde vara självklart - man ska få bestämma över sin egen restaurang) vågar jag sätta många stålars på att det skulle bli gott om rökfria restauranger i alla fall.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tis 28 jul 2009, 16:23

Om man är lite mindre förtjust i överdrivna dikotomier kan man ju konstatera att det finns ett mellanläge, där de allra flesta befinner sig, i att man lever sitt liv som folk gör mest utan någon direkt dödsångest samtidigt som man i någon mån försöker undvika att göra sådant man tror kommer att förkorta ens liv, eller bara orsaka problem på vägen. Jag kan tycka om att röka en cigarett då och då, eller än hellre piptobak (vilket är vad jag har hemma), men det hindrar mig inte från att konstatera att rökning hyggligt ofta leder till rätt mycket lidande (oavsett om vi talar om lungcancer eller bara folk som egentligen inte har råd men som är beroende) och att det inte är någonting att sörja om lägger av. Bara de effekter rökning har på konditionen skulle vara nog för att få mig som har idrottsutövning som en av mina favoritsysselsättningar att låta bli att röka regelbundet.

Vilket i sin tur förstås inte hindrar mig från att försvara den i mina ögon fullständigt självklara rätten att utsätta sin kropp för sin egen cigarettrök om man så önskar, eller att tycka att krögare själva borde få bestämma om de vill ha rökfria lokaler eller inte. Det hade jag ansett även om jag avskydde tobak, vilket jag bevisligen inte gör.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 30 jul 2009, 04:45

john-henri skrev:Å andra sidan är risken att dö i förtid faktiskt avsevärt större för personer som är markant överviktiga än för rökare.

Det slår mig att här finns utrymme för ytterligare hälsosamt förbud i restaurangvärlden. Skulle inte förvåna mig om de plötsligt stiftar en lag enligt vilken överviktiga endast kan få mycket små portioner när de går på restaurang, för att inte förvärra hälsoriskerna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tor 30 jul 2009, 05:10

Vi har ju haft fettskatt som populärt och allvarligt menat förslag. Även om det var innan kolhydratshysterin, förstås.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tor 30 jul 2009, 07:07

Sheriffen skrev:Skulle inte förvåna mig om de plötsligt stiftar en lag enligt vilken överviktiga endast kan få mycket små portioner när de går på restaurang

Det är väl bara att begränsa dem till franska finrestauranger. Fast de har iofs samma begränsning till alla.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav centerwall » tor 30 jul 2009, 14:00

pinkunicorn skrev:
Sheriffen skrev:Skulle inte förvåna mig om de plötsligt stiftar en lag enligt vilken överviktiga endast kan få mycket små portioner när de går på restaurang

Det är väl bara att begränsa dem till franska finrestauranger. Fast de har iofs samma begränsning till alla.

Som en fransk kock en gång sade: "Det nya franska köket? Det har fortfarande inte kommit hit."

På en fransk restaurang - oavsett hur "fin" den är - får man rikligt med mat. Skulle små portioner serveras så är det för att det är en del av meny med många rätter.
centerwall
Letterhack

Inläggav Johan » tor 27 aug 2009, 09:26

Inga fler rökpauser på jobbet. I alla fall inte för anställda i Stockhoms stad. Ett rökförbudet kommer att införas från den 1 maj nästa år, uppger SVT.

Förbudet mot att ta en cigarett under arbetstid gäller hela 45 000 anställda i Stockholms stad, en av Sveriges största arbetsgivare. Det gäller bland annat anställda inom skolor och barn- och äldreomsorg.

Beslutet kommer att tas i höst och har stöd av hela den borgerliga majoriteten.

Förbudet gäller däremot inte lunchen, eftersom det är obetald arbetstid.

http://www.svd.se/naringsliv/jobbet/artikel_3419633.svd
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Baren