Johan skrev:Fast John-Henris inställning är ju betydligt mer ideologisk än de allra flestas. Ideologin är bara inte alltid så bekant i Sverige, där Folkpartiet får definiera vad som är liberalt.
Fast liberalismen har ju knappast en självklar praktiskt tillämpning. Som ideologi är den ju ganska enkel, och de kan jag väl tänka mig att i stort sett alla liberaler ställer upp på, tom de som röstade för FRA-lagen.
Det man sedan som liberal kan ta ställning till längs vägen är ju ganska mycket, från hur fri individen och marknaden ska vara, för de vill ju trots allt distansera sig från anarkismen. Samtidigt är det inte självklart, tycker jag, hur mycket en liberal anser sig vilja sluta sig i samhällen med gemensamma resurser i sociala frågor. Eller hur de ställer sig till försvar och rättsväsende?
Liberaler (ideala sådana vill säga) har jag i mycket uppfattat som just individer som vill utveckla och välja själva hur deras liv ska utformas och kan därmed ofta vara överens om principer (ideologi), men inte alltid metoder (aprtipolitik). Dock finns ju "marknadsliberaler", "nyliberaler", ""objektivister"", "socialliberaler" osv, så inte ens ideologin är ju riktigt enhetlig.
Sedan tror jag inte minst på alla människors övergripande likhet framför allt. Hur mycket vi oftast än vill särskilja oss från andras ideal och livsstilar beter vi oss ändå i stort sett likadant i nära nog alla vardagliga situationer. Att faktiskt ställa sig upp och tala för
sin egen alldeles personliga uttänkta (inte ärvda, lånade eller köpta) åsikt eller tolkning är inte särskilt vanligt alls.
Fast det börjar kanske bli vanligare, eller verka vanligare, om man ser till mängden bloggar som faktiskt framhäver många individuella tankar som kanske aldrig skulle kommit fram för tio år sedan. Jag har dock inte följt några bloggar tillräckligt noga för att göra en bedömning av hur många som tänker ideologiskt eller bara pratar ideologiskt. Jag låter gärna någon annan recenscera djupet i de politiska/ideologiska bloggarna. Är de lika bra som en par tre-fyra bloggar jag läst kring FRA/IPRED lagstiftningen från piraternas sida, så ser det dock ljust ut på den retoriska/filosofiska sidan.
/Jim