EU-valet!

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

EU-valet!

Inläggav Livgivare » fre 05 jun 2009, 22:22

Vem skall gå och rösta? Vem bryr sig? Hur tror ni det skall gå?

Jag skall gå och rösta, på miljöparitet (de är EU-kritiska men vill vara med i EU och är för nedladdning och är nästan helt och hållet det jag är rent åsiktsmässigt när det gäller EU). Jag bryr mig till viss del, borde säkert bry mig mer då det är en viktig del av min utbildning, men orkar inte. Jag tror Priatpartiet blir skrällen och att Junilistan åker ut. Dessutom tror jag att några av riksdagspartien faktiskt kommer få sig en kalldusch då de inte får något mandat och det kommer att spilla över på Riksdagsvalet om ungefär ett år!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav john-henri » fre 05 jun 2009, 23:02

Hoppas kan man. Jag röstar på Piratpartiet, av två skäl: dels delar jag deras uppfattning att den personliga integriteten saboteras kontinuerligt inom såväl EU i allmänhet som Sverige, dels tror jag att det är utomordenligt nyttigt för de "etablerade" partierna att bli påminda om att väljarna inte är deras röstboskap.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Johan » lör 06 jun 2009, 05:29

Jag bryr mig – lite för mycket för vad som är nyttigt för någon som ändå inte är i närheten av att hålla med partierna som är aktuella för platser i parlamentet. Å andra sidan är det väl till inte så liten del själva spelet som gör det intressant att följa också.

Det behöver inte nödvändigtvis betyda att jag skall gå och rösta, men om jag (som det lutar åt) låter bli så är det ett övervägt val.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » lör 06 jun 2009, 10:29

Johan skrev:Det behöver inte nödvändigtvis betyda att jag skall gå och rösta, men om jag (som det lutar åt) låter bli så är det ett övervägt val.

Du kan ju alltid taktikrösta för att hålla de värsta partierna borta från parlamentet. Oavsett vad EU-parlamentet har för egentligt inflytande och vad man tycker om det så är det ganska rejäla penningsummor parlamentarikerna får i ersättning. Och vissa småpartier vinner förmodligen mer på att deras meningsmotståndare bojkottar valet än att deras anhängare röstar.

För att säga det rakt ut: den som inte vill riskera att Sverigedemokraternas propagandabudget förstoras drastiskt gör klokt i att rösta på något annat parti, nästan vilket som helst.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Livgivare » lör 06 jun 2009, 12:49

Rymd-Olov skrev:För att säga det rakt ut: den som inte vill riskera att Sverigedemokraternas propagandabudget förstoras drastiskt gör klokt i att rösta på något annat parti, nästan vilket som helst.

Mycket bra sagt!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Terje » sön 07 jun 2009, 11:12

Jag röstade för en halvtimme sedan, på vänsterpartiet eftersom de är eu-kritiska, motsätter sig lissabonfördraget och emu, är för nedladdning och mot kränkningar av personlig integritet samt värnar om löntagares rättigheter.

Instämmer till fullo med vikten av att rösta på något någorlunda vettigt parti för att garantera att SD inte får tillgång till de resurser som ett mandat i euparlamentet innebär. Hoppas också att PP kommer in och att detta skickar en välkommen signal till de etablerade partierna.
Humans need fantasy to be human. To be the place where the falling angel meets the rising ape. - Terry Pratchett
Terje
LoC-skribent

Inläggav centerwall » sön 07 jun 2009, 16:30

Jag har givetvis röstat! Tänker inte meddela på vilket parti, men jag kan i alla fall säga så mycket att jag själv är väldigt positiv till EU.

Som alla andra här så hoppas jag verkligen att det blir ett högt valdeltagande.
centerwall
Letterhack

Inläggav margl » sön 07 jun 2009, 16:44

Här i Lambohov var jag och fästmön möjligtvis de första som röstade idag. Vallokalen öppnade 8.00 och vi kom dit nånstans mellan 8.10 och 8.17. Det handlade dock inte om demokratisk flit, utan snarare att resten av dagen skulle vara ganska uppbokad. Tänker inte heller säga vad vi röstade på, men jag kan väl gå så långt som att säga att det inte var Sverigedemokraterna.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Peak » sön 07 jun 2009, 17:21

Jag var ner till min vallokal och kollade läget. Stod en gammal sosse utanför och han kände tydligen att han inte gjorde så mycket nytta själv, men han hade blivit tillsagd att stå där så...

Annars så är det förvånansvärt dåligt med propaganda för det egna partiet här omkring, trots att det skall vara så viktigt att rösta enligt dem. Sossarna har satt upp sina valplakat, och jag såg en för PP på stan, men ingenting annat.

Jag snackade lite med sossen iaf, och enligt honom och enligt vad jag såg så var de allra flesta "ungdomar" (under 35 år). Väldigt få äldre. Vilket antagligen hjälper upp småpartier (PP, V med flera).
Peak
Fan

Inläggav Livgivare » sön 07 jun 2009, 18:51

Har röstat på Miljöpartiet. De är inga EU-kramare precis, men de är för att vi skall hålla oss kvar i systemet. Tror att det är väldigt många som innom MP faktiskt är EU-kritiska fast vill stanna kvar. De är också för personlig integritet och för nedladdning!
Livgivare
Fan

Inläggav jophan » sön 07 jun 2009, 19:04

Trevligt att höra om partier som är för nedladdning. Det skulle vara trist om Internet förbjöds, om man inte fick ladda ner en enda webbsida eller ett enda mejl. Vilket parti är emot nedladdning?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jPeMelin » sön 07 jun 2009, 20:34

Livgivare skrev:Har röstat på Miljöpartiet. De är inga EU-kramare precis, men de är för att vi skall hålla oss kvar i systemet. Tror att det är väldigt många som innom MP faktiskt är EU-kritiska fast vill stanna kvar. De är också för personlig integritet och för nedladdning!

Jag är så irriterad på att det anses vara något dåligt att vara kritisk mot EU. Jag tycker iofs. att kravet på utträde är onödigt. Vi har gått med i ett demokratiskt val, även om jag anser att de flesta skafrågorna EG-valet då baserades på har visat sig vara fel. Jag ser i mycket att det vi kampanjade om i Nej till EG-rreslen har visat sig stämma. Men likväl är vi med, och där stannar iallafall jag.

Däremot kan de se sig i arselet efter att få mig att sluta kritisera EU. Jag har glömt vad den jäveln hette som sa att de som är eller har varit kritiska tillEU inte borde få rösta, men det är verkligen en odemokratisk attityd. Jag anser att frihetlig kamp innefattar kritik, även mot dem som står på din sida. Att utesluta eller förminska dessa och kalla dem nejsägare som inte tillför något är rent förjävligt dålig stil.

Jag är mer rädd för sk. ja-sägare. Dessa ger mig intrycket att de går med på vad som helst oms överheten, ideologin eller partiet säger åt dem. Visserligen är det en överdrift åt andra hållet, men det visar bara att båda sidor behövs alltid i uppbyggandet av ett fritt samhälle.

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 07 jun 2009, 21:50

Valdeltagande på 44%. Man kan undra var gränsen går. Ett annat, möjligen mer korrekt, sätt att se på demokrati vore att inte skicka en enda kandidat till Bryssel.

För var går gränsen?

Är det fortfarande ett giltigt demokratiskt val om 30% röstar? Om 10% röstar? Om två personer röstar? Om en person röstar?

Bara en tanke. För jag undrar faktiskt. Exakt hur definierar vi demokrati?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » mån 08 jun 2009, 06:30

Kårvalet vid landets universitet brukar ha en bit under 10 % i valdeltagande.

Folk som tycker illa om tvångsanslutning till studentkåren brukar tycka att det är ett argument för att lägga ned systemet, alternativt göra det tillåtet att gå ur om man inte tycker att ens medlemsskap är värt pengarna.

Folk som är aktiva inom studentpolitiken brukar tycka att det är ett argument för att alla röstberättigade egentligen tycker att systemet är bra och inte behöver förändras.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » mån 08 jun 2009, 10:03

Sten skrev:Kårvalet vid landets universitet brukar ha en bit under 10 % i valdeltagande.

Folk som tycker illa om tvångsanslutning till studentkåren brukar tycka att det är ett argument för att lägga ned systemet, alternativt göra det tillåtet att gå ur om man inte tycker att ens medlemsskap är värt pengarna.

Folk som är aktiva inom studentpolitiken brukar tycka att det är ett argument för att alla röstberättigade egentligen tycker att systemet är bra och inte behöver förändras.

Exakt samma resonemang stöter man på i EU-sammanhang, vilket jag antar att du vill antyda. Just därför förstår jag inte varför EU-kritiker och -motståndare låter bli att rösta. Vad tror de att det ska ha för effekt?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Nästa

Återgå till Baren