Abort

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Abort

Inläggav Sheriffen » mån 01 jun 2009, 04:10

Nu har de skjutit George Tiller, en abortläkare i Kansas, till döds.

Det här förstår jag inte. Abortmotståndare anser, för mig obegripligt, att det är mord att abortera outvecklade foster. Men somliga av dem tvekar inte att mörda livs levande människor som är födda för länge sedan. Det är inte riktigt klart hur de får det här att gå ihop. I själva verket är det mycket oklart.

Vi har i annan tråd här i baren pratat om människor med bisarra åsikter och de här tillhör kategorin på ett väldigt beklämmande och beklagligt sätt, anser jag.

Jag förstår inte heller hur man kan anse sig ha rätt att frånta en kvinna rätten att bestämma över sin egen kropp och vad som sker eller inte sker i den. Som om hon vore ett opersonligt kärl med skyldighet att föda fram ett barn hon inte vill ha.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » mån 01 jun 2009, 11:22

Det här förstår jag inte. Abortmotståndare anser, för mig obegripligt, att det är mord att abortera outvecklade foster

Jag håller givetvis med om detta, men vad jag tror, så argumentera abortmotståndaren att livet börjar vid befruktingen och att allt liv är heligt, en gåva av Gud eller nåt, typ. För ett tag sedan läste jag en liten kurs - etik och livsfrågor, som att jag jobbar inom sjukvården, diskuterar man likande frågor, typ när börjar ett liv räknas som ett liv?

Och när slutar det räknas som ett liv? Abortmotståndaren är (ofta) också emot dödshjälp. Livet är en gåva av Gud. Och bara "Gud får bestämma" när någon ska dö... De två filosoferna Peter Singer och Torbjörn Tännsjö diskuterar detta i sina böcker - Praktisk etik (Singer) och Du skall understundom dräpa! (Tännsjö). I boken Praktisk etik har Singer ett kapitel som heter Att Döda Människor (alltså inte bara foster) men vad det gäller den läkaren, så tycks det mig att dessa frågor brukar ploppa upp i mellan åt och vi kommer troligen alltid diskutera frågor som; när börjar ett liv räknas som ett liv och när slutar ett liv
att räknas som liv?...

Minns just nu en film vi såg i kursen - Att gråta med ett leende (vet inte vad den heter i originalet, Spansk tror jag) den handlar dock inte om abort men om dödshjälp. Om man som genom en dykningsolycka blir totalförlamad och hans största önskan är just att dö.

Jag förstår inte heller hur man kan anse sig ha rätt att frånta en kvinna rätten att bestämma över sin egen kropp och vad som sker eller inte sker i den. Som om hon vore ett opersonligt kärl med skyldighet att föda fram ett barn hon inte vill ha.

Håller givetvis med här med, men allt handlar troligen om hur vidare man anser vad livet kommer ifrån, är livet en gåva från gud, så anser man nog att livet är heligt och därför (anser dom) att ingen kvinna bestämmer över det ”liv” hon bär på, om hon sedan inte vill ha barnet hör nog inte hit. Som i filmen, där mannen, anser att liv inte är värt att leva efter sin dykningsolycka, men att andra, anser att det vore en synd av honom att ta sitt liv, nu är det förbjudet med aktivdödshjälp, vilket jag personligen skulle vilja se en ändring på.

I filmen Gattaca (har jag för mig att det är med en självsmords institution) dit man kan gå till när man vill ta livet av sig, på ett mycket humant sätt. När vi på kursen diskuterade detta med abort – fanns det en kvinna i min klass, djupt religiös och medlem i Ja till livet.

Hon sa bland annat att livet är heligt och en gåva från Gud, därför är det en synd att ta ett liv – enligt henne börjar livet räknas som liv vid befruktningsögonblicket och att (hon sade precis så här) att unga kvinnor använder abort som ett preventivmedel! (om man nu skulle använda det som ett "preventivmedel" Vilket fick mig (nästan) att sätta luften i fel strupe – och vet man att abort är (ett ganska snabbt ingrepp - skrapning) men att det kan leda till sterilitet. Vilket hon inte ville lyssna på…Så tror jag inte att någon kvinna skulle utsätta sig för detta (i mer än att hon verkligen inte vill ha barnet)
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Johan_L » ons 03 jun 2009, 14:27

Henke skrev: Och när slutar det räknas som ett liv? Abortmotståndaren är (ofta) också emot dödshjälp.

Fast de brukar vara för dödsstraff. :roll:

Och från abortmotståndarnas kommentarer kring dödskjutningen verkar de flesta tycka att Tiller fick vad han förtjänade, även om de lindar in det något.

Mycket motstånd mot abort handlar inte i första hand om "rätt till liv" (hade det gjort det vore man väl motstånd till dödsstraff och krig också), utan om att religionen ska styra lagen, och att kvinnors kroppar och sexualitet ska kontrolleras.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Livgivare » fre 05 jun 2009, 22:08

Tror inte det finns så många abortmotståndare som är Vänster eller Liberala heller, de flesta är nog Högerkristna eller på ett eller annat sätt väldigt mycket till höger. Tror aldrig jag lagt märke till någon Sosse eller Vänserpartist eller liknande runt om i världen som på fullaste allvar är emot abort...eller har jag fel?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Återgå till Baren