Alfabetisk ordning

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Alfabetisk ordning

Inläggav Sheriffen » fre 15 maj 2009, 20:16

Det förvånar mig föga att peepul som ägnar sig åt att skriva datorprogram inte kan alfabetet och därför inte vet vad bokstavsordning är, men det händer av och till att en del av oss andra tycker att sådant är praktiskt. Så i Windows Vista, senaste versionen, hur gör man för att få dokumenten i avdelningen "Documents" på hårddisken att sortera sig i bokstavsordning?

Naturligtvis borde de sorteras så automatiskt och inte ens gå att sortera på något annat sätt, eftersom varenda människa som inte är en komplett idiot inte kan tänkas vilja ha dem sorterade på något annat sätt, men nu råkar ju datorprogramtillverkare vara just kompletta idioter. Oturlig omständighet i tillvaron, men det är ju nu en gång så att de utrustar sina program och funktioner med femtusen krusiduller som ingen någonsin behöver men däremot aldrig förser dem med de grundläggande, helt nödvändiga egenskaper som krävs för att man ... ja, just det, ska kunna använda dem.

Fast det kanske finns någon här på forumet som har lyckats sortera sina dokument i bokstavsordning i alla fall och kan tala om hur man gör?

Förresten, det enda jag är för piratnedladdning och piratkopiering av är just datorprogram. Av alla slag. Så länge de där puckona inte tillverkar program med basala funktioner förtjänar de inte att få betalt för dem, men däremot att vi stjäl deras inkomster från dem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 15 maj 2009, 21:37

Datorn sorter säkert exakt på det sätt du sagt åt den att sortera.

Med svensk sortering hamnar verkligen v och w på samma sorteringsposition? Jag skulle avsky att man följde den konventionen. Å andra sidan kör jag aldrig med svensk locale.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 15 maj 2009, 21:57

tompe skrev:Datorn sorter säkert exakt på det sätt du sagt åt den att sortera.

Med svensk sortering hamnar verkligen v och w på samma sorteringsposition? Jag skulle avsky att man följde den konventionen. Å andra sidan kör jag aldrig med svensk locale.

Jag har inte sagt åt den någonting och dokumenten ligger huller om buller. Dokument med samma begynnelsebokstav befinner sig på helt olika ställen i mappen. Det finns något som heter "Sort by Name" om man högerklickar på ordet "Documents" i fönstret som visar hårddiskens olika avdelningar, men inget händer när man klickar på just "Sort by Name". Ingenting alls.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 15 maj 2009, 22:32

Sheriffen skrev:

Jag har inte sagt åt den någonting och dokumenten ligger huller om buller. Dokument med samma begynnelsebokstav befinner sig på helt olika ställen i mappen. Det finns något som heter "Sort by Name" om man högerklickar på ordet "Documents" i fönstret som visar hårddiskens olika avdelningar, men inget händer när man klickar på just "Sort by Name". Ingenting alls.

Kör hårt,
Sheriffen

Ofta så sorteras stor bokstav på annat ställe än liten bokstav. Sådan är konfigurerbart. Du har säkert sagt åt datorn vilket språk som ska användas. Om du använder engelska lär du ju få engelsk sortering till exempel.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 15 maj 2009, 22:47

tompe skrev:
Sheriffen skrev:

Kör hårt,
Sheriffen

Ofta så sorteras stor bokstav på annat ställe än liten bokstav. Sådan är konfigurerbart. Du har säkert sagt åt datorn vilket språk som ska användas. Om du använder engelska lär du ju få engelsk sortering till exempel.

Här några slumpvis utvalda filer mitt i en stapel som följer på varandra:

Waste
Släktet03
Faktura - Släktet
Enastående film
YP
Bröllopstal

I den ordningen kommer de. Släktet03 är för övrigt ett kapitel i en översättning och de andra kapitlen ligger utspridda i vild oordning bland alla de andra filerna.

Jag misstänker starkt att detta inte är engelskspråkig bokstavsordning.

Du skulle inte kunna tala om hur man gör i stället för att tala om hur jag inte har gjort...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 15 maj 2009, 23:34

Jag har ingen aning om hur man gör då jag inte använder Windows eller Mac.

Jag skulle gissa på att du inte har lyckats klicka rätt så att du får sortera på namn. Den konstiga ordningen du fått är säkert tidsordning eller så.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » fre 15 maj 2009, 23:41

Normalt sett går det att sortera efter ett antal olika kriterier. Namn, storlek och ändringsdatum är de vanligaste; det finns fler. Vad man bör göra är vanligtvis att se till att sorteringsfunktionen är inställd på något kriterium man gillar.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Re: Alfabetisk ordning

Inläggav jPeMelin » lör 16 maj 2009, 09:15

Sheriffen skrev:Det förvånar mig föga att peepul som ägnar sig åt att skriva datorprogram inte kan alfabetet ...

Kör hårt,
Sheriffen

Siffersortering är inte heller helt enkelt för dom djävlarna! :P
Framförallt finns det ingen konskvens mellan olika programvaror och OS. Ibland sorteras siffror som det vore bokstäver före "A" i alfabetet. Då kommer tex "2" efter "10". Andra gånger tar de inte hänsyn till t.ex. katlognumrering som kanse ut som "125A" och "1250" men där sorteringen placerar 1250 långt efter "125A" fastän detta borde hamna efter "1250" för att de bara tolkar siffran 125 först som ett tal.

Svårigheten för dem är förstås att det finns flera olika sätt att sortera på i olika sammanhang. Just filer är ett större problem än att bedöma före/efter i huvudet efter eget behov då det måste beskriva problemet logiskt för alal tänkbara fall. Beroende på vad man arbetar med är ju dessutom behoven olika, för tex en kvalitetsansvarig på ett företag och en författare då båda kan använda sig av samma operativsystem men ha olika behov av sortering.

Det slöaste jag vet är dock de som bara använder ASCII rakt av (klassisk teckenordning i datorer http://en.wikipedia.org/wiki/ASCII ) då gement "a" sorteras hela alfabetet och några specialtecken efter "A". Tyvärr förekommer sånt.

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Re: Alfabetisk ordning

Inläggav OsloPC » lör 16 maj 2009, 13:21

Sheriffen skrev:Naturligtvis borde de sorteras så automatiskt och inte ens gå att sortera på något annat sätt, eftersom varenda människa som inte är en komplett idiot inte kan tänkas vilja ha dem sorterade på något annat sätt

Tja, ved endel tilfeller slår «sist endret» en som et åpenbart nyttig sorteringskriterium, men det kommer jo litt an på ens arbeidsvaner (f.eks. at man tar vare på gamle versjoner, samtidig som man vil være påpasselig med å starte re-revidering med utgangen man arbeidet med forrige gang).

Noen ganger har jeg både film og stillbilder på et minnekort, og da er det OK å sortere avi-filer og jpg-filer «etter type».

Osv.

P.C.
OsloPC
Letterhack

Återgå till Baren