Svenska konsulatet i New York

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Svenska konsulatet i New York

Inläggav Sheriffen » tis 12 maj 2009, 23:10

Det här känns helt surrealistiskt.

Jag förstår att detta forum inte är till för politisk aktivism och jag är själv ingen politisk aktivist, men det här är så surrealistiskt att jag gör ett avsteg både vad beträffar forumet och mig själv. Jag hoppas att det är ok.

Utrikesdepartementet avser att stänga det svenska konsulatet i New York i USA. Det känns bara helt overkligt. New York är om inte administrativt så i alla andra bemärkelser huvudstad i (väst)världens mäktigaste nation, inte minst kulturellt och finansiellt. Att Sverige som nästan enda land i hela västvärlden (de enda andra är Albanien och Moldavien) inte ska ha diplomatisk representation där är uppriktigt sagt helt förryckt.

Jag skulle vilja ge dem som så önskar möjlighet att protestera på ett sätt som i alla fall märks, eftersom alla inkomna skrivelser måste arkiveras och därmed blir offentlig handling -

registrator@foreign.ministry.se

- om ni e-postar er protest till ovanstående adress.

Gör gärna det, för det här är helt surrealistiskt.

Sverige måste självklart ha ett konsulat i New York.

Precis som en cykel måste ha hjul.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 13 maj 2009, 08:28

Det är väl rimligt att vi har ett konsulat i NY, men varför skulle jag bry mig? Allvarligt talat alltså, jag försöker inte låta blasé eller insulär men varför är just denna fråga så viktig att jag ska skriva till UD och protestera? I mina öron låter det här som en försumbar petitess, men jag kanske har missat omfattningen av de negativa konsekvenserna av denna stängning?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 13 maj 2009, 09:44

Som du ser bryr jag mig inte alls om att de också avser att stänga konsulatet i Los Angeles, trots att det är filmvärldens huvudstad i alla fall i USA.

Skämt åsido, New York är ett centralnav i hela (väst)världen. Ärligt talat. Inte utan anledning har New York kallats för världens huvudstad, därför att staden är ett gigantiskt både kulturellt och finansiellt centrum för i alla fall västvärlden. Det finns en mycket lång rad även svenska intressen där och har man någon som helst lust att inte se Sverige stå på de bakre bänkarna tillsammans med Albanien och Moldavien och kisande i teaterkikaren försöka se vad som händer på scenen där alla andra befinner sig och har hur kul som helst så helt enkelt måste Sverige ha ett konsulat i just New York. Jag tycker inte det finns någon anledning att alldeles frivilligt placera sig i bakvattnet.

Men du frågar kanske ur mer personlig synvinkel, och då kan jag säga så här - hur ofta har du varit i Washington? Inte särskilt ofta, har jag rätt? Nåväl, det blir dit du måste ta dig i framtiden om du är i New York och något oförutsett inträffar, som att du blir rånad eller tappar passet eller råkar ut för något annat. Förutom att det bor 30.000 svenskar i New York så är det säkert några hundratusen som åker dit på semesterresor varje år, och det känns ganska overkligt att de allihop numera ska vara i princip strandsatta i världens huvudstad. Som enda västerlänningar i världen, för övrigt, för albanerna och moldaverna är nog strängt taget inte ofta där.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 13 maj 2009, 09:56

Jag menade nog mest ur den första synvinkeln; att det är praktiskt att ha ett konsulat där jag själv semestrar förstår jag (och som du gissade dig till har jag varit i New York men aldrig i Washington), men Sverige kan ju inte ha ett konsulat i varenda utländsk stad som jag tänker besöka i framtiden.

Men om det är som du antyder, att konsulatet i New York är av vitalt intresse för att bevaka Sveriges intressen i USA, så har du ju rätt. Om det verkligen är så, kan jag inte avgöra. Vid en hastig blick verkar ju inte regeringen tycka det, och att du skulle veta bättre än regeringen håller jag inte för osannolikt men det är inte heller min första tanke.

Moldaverna har annars en utmärkt nationalbalett, jag såg dem på besök i Uppsala för ett par månader sedan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 13 maj 2009, 12:22

Sheriffen skrev:i princip strandsatta i världens huvudstad.

Jag har rest en del men aldrig haft anledning att fundera på om det funnits något konsulat där jag hamnat. Visst, jag har aldrig blivit rånad eller så, men jag undrar om det spelar någon större roll i dag. För mig vore det mer naturligt att ringa hem än att försöka lista ut var ett eventuellt lokalt konsulat fanns. Eller den lokala polisen. Chansen att det ska finnas ett lokalt konsulat just där en person som behöver det är rätt liten i alla fall.

Det här tycker jag känns som en detalj. Om jag ska protestera mot politiska beslut så gör jag det hellre mot FRA-lagen, IPRED, datalagringsdirektivet och Pirate Bay-domen som riskerar att ha mycket större och mycket mer omedelbara skadeverkningar på gemene man än ett nedlagt konsulat (av flera, antar jag) i ett rätt civiliserat land.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 13 maj 2009, 13:30

pinkunicorn skrev:Jag har rest en del men aldrig haft anledning att fundera på om det funnits något konsulat där jag hamnat. Visst, jag har aldrig blivit rånad eller så, men jag undrar om det spelar någon större roll i dag. För mig vore det mer naturligt att ringa hem än att försöka lista ut var ett eventuellt lokalt konsulat fanns.

Hm. Du befinner dig i New York. Du blir av med ditt pass, där din inresestämpel och nedre delen från din I94W finns. I stället för att be hotellet om adressen till svenska konsulatet - 885 2nd Ave, Manhattan - som du kan besöka utan att ens tidsbeställa och däruppe på fem minuter få ett temporärt, svenskt pass utfärdat, så ringer du hem?

För att din fru ska göra exakt vad då?

Jag är bara nyfiken.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 13 maj 2009, 13:39, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 13 maj 2009, 13:37

Jag menade hem till Sverige snarare än hem-hem, iofs. Polisen eller resebyrån verkar som rimliga ställen. Eller svenska ambassaden som USA rimligen har en. Konsulat skulle jag inte ens funderat på; om du inte börjat prata om dem skulle jag fortsatt att tro att de var vad bananrepubliker där vi inte har någon riktig ambassad hade.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 13 maj 2009, 13:40

pinkunicorn skrev:Jag menade hem till Sverige snarare än hem-hem, iofs. Polisen eller resebyrån verkar som rimliga ställen. Eller svenska ambassaden som USA rimligen har en. Konsulat skulle jag inte ens funderat på; om du inte börjat prata om dem skulle jag fortsatt att tro att de var vad bananrepubliker där vi inte har någon riktig ambassad hade.

Svenska polisen och/eller resebyrån kan inte göra ett dugg för att hjälpa dig i den situationen.

Och utan att vilja vara oförskämd, men är du riktigt på det klara med vad ett konsulat är för något? Var kommer bananrepubliktanken ifrån?

Hm.

Om du tittar högre upp i tråden så nämner jag svenska ambassaden, som ligger i Washington. Om du vill åka tvärs över hela kontinenten, så be my guest. Det räcker alltså inte med att ringa dem. Personligt besök är av nöden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 13 maj 2009, 13:47

Jag skrev ju att jag inte visste vad ett konsulat var. Jag kan medge att meningsbyggnaden inte var det allra mest tydliga, men jag tycker nog att den ser korrekt ut.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 13 maj 2009, 13:50

pinkunicorn skrev:Jag skrev ju att jag inte visste vad ett konsulat var. Jag kan medge att meningsbyggnaden inte var det allra mest tydliga, men jag tycker nog att den ser korrekt ut.

Ah, ok, nu ser jag det. Jag uppfattade formuleringen som ironisk, vilket den inte är om man läser ur en annan synvinkel. Ok.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » ons 13 maj 2009, 13:59

Hur motiverar UD stängningen av konsulatet?
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 13 maj 2009, 14:28

centerwall skrev:Hur motiverar UD stängningen av konsulatet?

Fascinerande nog med att det kostar pengar, vilket uppenbarligen kommit som en total överraskning efter att vi haft konsulat i New York sedan Andrew Jackson var president (vi öppnade 1834). Tydligen kostar det lika mycket som Carl Bildts resor under det senaste året, och det är förstås helt uppåt väggarna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 13 maj 2009, 23:12

Sheriffen skrev:Svenska polisen och/eller resebyrån kan inte göra ett dugg för att hjälpa dig i den situationen.

Såklart de kan. De kan tala om för dig hur du på bästa sätt löser problemet. Speciellt resebyrårer verkar ha sådan service om jag fattat info om jobbresor korrekt. Eller så ringer man ambassaden och ber dem ange hur man bäst löser problemet.

Sedan så brukar jag inte förlora mitt pass och om jag skulle göra det så är det nog ganska liten chans att det sker i en stad med konsulat.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 13 maj 2009, 23:53

tompe skrev:
Sheriffen skrev:Svenska polisen och/eller resebyrån kan inte göra ett dugg för att hjälpa dig i den situationen.

Såklart de kan. De kan tala om för dig hur du på bästa sätt löser problemet. Speciellt resebyrårer verkar ha sådan service om jag fattat info om jobbresor korrekt. Eller så ringer man ambassaden och ber dem ange hur man bäst löser problemet.

:-)

Jag hoppas att du skämtar. Det enda de kan göra är att säga åt dig att infinna dig på närmaste svenska ambassad eller konsulat. Svenska polisen kan inte utfärda pass på distans och skicka dem till USA. Det krävs ju liksom någon form av bevis för att du är den du uppger dig vara. Resebyrån kan inte utfärda pass över huvud taget.

Båda två kan enbart skicka dig till ambassaden/konsulatet.

Fast jag förstår att du antagligen skämtar, så ta inte min alldeles självklara invändning så allvarligt.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tor 14 maj 2009, 08:54, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 13 maj 2009, 23:58

tompe skrev:Sedan så brukar jag inte förlora mitt pass och om jag skulle göra det så är det nog ganska liten chans att det sker i en stad med konsulat.

Här har du med all säkerhet rätt. Nu när snart inte ens New York, den självklaraste staden i hela världen, har ett svenskt konsulat längre så lär det väl inte dröja länge förrän det inte finns några någonstans.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Baren