Borderline i skönlitteratur?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Borderline i skönlitteratur?

Inläggav Henke » ons 06 maj 2009, 15:36

Jag söker skönlitteratur med karaktärer som har borderlinepersonligheter - har sökt på nätet men har inte hittat något alls, så jag vänder mig hit med frågan och hoppas att någon vet en bok där karaktären har borderline eller där borderline är en del av handlingen. Det borde finns några författare som har skapat en karaktär med borderlinepersonligheter, tycker man.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav john-henri » ons 06 maj 2009, 19:32

Pja, allt är ju en definitionsfråga. Men själv var jag mycket förtjust i Jonathan Lethems Motherless Brooklyn, en noirkriminalroman där huvudpersonen har tourettes syndrom. Gav till och med ut den på svenska, som Moderlös i Brooklyn, men utan nämnvärda försäljningsframgångar.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Rymd-Olov » ons 06 maj 2009, 20:22

Den fantastiske författaren John Banville har skrivit åtminstone två böcker, The Book of Evidence och Shroud, där psykisk sjukdom är en viktig del av handlingen. Men kanske är det fråga om schizofreni snarare än borderline? Jag är lite osäker på vilket som är vilket. Åtminstone The Book of Evidence går förstås att läsa i vilket fall som helst. Banville är en riktig språkkonstnär.

Sedan finns ju Stulna år (alltså Girl, interrupted) av Susanna Kaysen. Men den är ju egentligen inte skönlitteratur, även om den går utmärkt att läsa som sådan.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 06 maj 2009, 21:14

Borderline är inte Tourettes syndrom eller schizofreni, utan något helt annat:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline

Den som har träffat eller känner en borderlinepersonlighet vet att de kan vara mycket färgstarka, karismatiska och översvallande trevliga och entusiastiska, och jag, som råkar känna en människa jag tycker väldigt mycket om och som är borderline, har ofta gripits av stark medkänsla när hon drabbats av sin svåra ångest och sitt ofrivilliga men ofrånkomliga, periodvisa avståndstagande i nära relationer.

Jag är liksom Henke intresserad av om någon borderlinepersonlighet finns övertygande skildrad i skönlitteraturen, men har ärligt talat tidigare inte ens slagits av tanken att undra om så är fallet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » ons 06 maj 2009, 21:45

Jag lånade boken Borderline av Caroline Kraus, där hon berättar om sitt liv tillsammans med Jane, en borderline-personlighet. Har hittills läst två kapitel. Så jag har inte så mycket att berätta om boken, men den verkar vara bra.
Jag ställde frågan för att jag nu studerar psykiatri där det ingår att läsa en roman om den diagnosen man har valt att fördjupa sig i. Jag valde Borderline.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 06 maj 2009, 22:45

Inte en Borderlinegrej, men kan det vara tilltagande Alzheimer eller bara för mycket sprit och trötthet vid tillfället då man skrev?

Fast hör ni, hur väl ni än menar, försök inte göra era vänner och bekanta glada efter en kongress genom att liksom efter en middag eller fest tacka dem för att ni haft så trevligt, även om det är alldeles sant. Eller räkna i alla fall inte upp dem. Jag hade så kul på AlcoCon 3 att jag som bekant gjorde försöket, bara för att till min fasa i eftertrötthetens kranka blekhet upptäcka att jag strängt taget råkat utelämna fler än jag räknat upp. Henke var en av de förra, slog det mig precis alldeles nyss när jag stirrade på hans namn i inlägget ovan. Nu är det åtgärdat här på forumet, tråden om AlcoCon 3.

Det här kan bli en fascinerande följetong. Den allt mer klarvakne Sheriffen kommer på gradvis allt fler horder av fans som var hemskt snälla och trevliga, och under några år framöver kan vi nu se listan fyllas på!

Häng med!

Och kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tor 07 maj 2009, 19:34

Okej, seriöst då. Såvitt jag har inhämtat finns åtminstone några skönlitterära verk där berättaren, alternativt någon centralgestalt, har borderlinepersonlighet.

Några exempel:

The Moth Diaries av Rachel Klein
The Woman Who Pretended to Be Who She Was av Wendy Doniger
Anywhere But Here av Mona Simpson
The Prince of Tides (Tidvattnets furste) av Pat Conroy

Den enda av dem jag läst är Conroys, som alls inte är oäven; förmodligen är det inte orimligt att säga att båda huvudpersonens föräldrar är borderline, och att deras interrelation lett till de störningar och problem som drabbar alla deras tre barn, av vilka berättaren är ett.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Henke » tor 07 maj 2009, 20:02

Några exempel:

The Moth Diaries av Rachel Klein
The Woman Who Pretended to Be Who She Was av Wendy Doniger
Anywhere But Here av Mona Simpson
The Prince of Tides (Tidvattnets furste) av Pat

Tack för tipsen, ska kolla upp dem, såg i alla fall att "mitt" bibliotek hade två av de ovan nämda böckerna. Jag sökte på nätet igår och landade på bloggen bokhora där tydligen en av skribenterna har diagnosen borderline och fick flera böcker, i detta falle mest (själv)biografier men det gör ju inget, boken jag läser nu Borderline av Caroline Kraus är en självbiografi. Sökningen fortsätter...men nu ska jag läsa ut boken Borderline. I boken har Caroline just träffat Jane, hos psykiatern.
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Henke » fre 08 maj 2009, 04:30

Min sökning av borderline är fortfarande på maxhastighet, idag hittade jag ett test på nätet där man kan kolla om man ligger i riskzonen för borderlinepersonlighet och jag låg inte i riskzonen (allt enligt testet) men testet bygger ju förvisso på att man svarar helt ärligt.

http://www.psykologitest.se/test/borderline.php
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav centerwall » fre 08 maj 2009, 07:15

Kan maken i Roddy Doyles "The woman who walked into doors" räknas som borderline? Eller är han bara en charmig skitstövel? Jag är inte tillräckligt insatt i vad diagnoses borderline verkligen innebär, men det var den första boken jag kom att tänka på när jag läste wikipedialänken Sheriffen postade.

Och apropå nyss nämnda Sheriff så kom jag på en programpunkt till AlcoCon 4: uppläsande av hans tacklista!
centerwall
Letterhack

Inläggav Henke » lör 09 maj 2009, 08:28

Kan maken i Roddy Doyles "The woman who walked into doors" räknas som borderline?

Tack Patrik, om maken har borderlinepersonlighet eller inte så ska jag läsa den! Boken ligger inom det ämnerna jag läser parallellt med borderline, dvs kvinnomisshandel och alkoholism.
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Återgå till Baren