Hugo Voters Package 2009

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Merry » ons 22 apr 2009, 12:09

jophan skrev:Slumpfaktorn var synnerligen låg. (Det handlade alltså inte om ett gäng slumpvist utvalda böcker.)

Men jag har väl inte sagt att mängden "Hugonominerade 2009" är slumpvis utvald från mängden "böcker"? Jag har bara hävdat att, givet att man inte har någon information om enskilda förlagskontrakt, så är mängden "böcker i bokpaketet" uppfattat slumpvis plockad från mängden "Hugonominerade 2009".

Dvs, om Scalzi lyckas skrapa ihop till t.ex. 20 av 22 (kan inte mängden), så känns det ju som irriterande otur när en av de två som inte kommer är den man hoppades på. Tycker jag. =)

ETA: Hm. Jag inser att jag varit lite väl luddig i att förklara när jag använder ett exempel.
Merry
Fan

Inläggav tompe » ons 22 apr 2009, 22:49

jophan skrev:Visst. Bokpaketet skulle innehålla så många av de Hugonominerade verken som John Scalzi hade lyckats övertala förlagen om att släppa gratis till alla som registrerat sig som medlemmar i världskongressen. Slumpfaktorn var synnerligen låg. (Det handlade alltså inte om ett gäng slumpvist utvalda böcker.)

På påskkongressen påstod folk att paketet skulle innehålla alla böcker. Så detta var mina förväntningar.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » ons 22 apr 2009, 22:51

Och en enda bok jag verkligen ville få tag på elektroniskt var den som inte fanns med. Men jag får väl ladda ned den från darknet istället då den inte säljs utan DRM.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tor 23 apr 2009, 08:24

tompe skrev:
jophan skrev:Visst. Bokpaketet skulle innehålla så många av de Hugonominerade verken som John Scalzi hade lyckats övertala förlagen om att släppa gratis till alla som registrerat sig som medlemmar i världskongressen. Slumpfaktorn var synnerligen låg. (Det handlade alltså inte om ett gäng slumpvist utvalda böcker.)

På påskkongressen påstod folk att paketet skulle innehålla alla böcker. Så detta var mina förväntningar.

Aha, det var inte vad jag hade hört. Då förstår jag bättre din reaktion. Jag hade hört att paketet skulle innehålla majoriteten av böckerna.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tor 23 apr 2009, 11:06

jophan skrev:
tompe skrev:

Aha, det var inte vad jag hade hört. Då förstår jag bättre din reaktion. Jag hade hört att paketet skulle innehålla majoriteten av böckerna.

Jag kan ha blandat ihop det med seriekategorin... Men oavsett detta så brukar flertalet böcker finnas och jag fattar faktiskt inte vad som är konstigt att vara irriterad över det faktum att den bok som saknas är den man verkligen ville få tillgång till samtidigt som man tycker att det är en bra sak att en person samlat ihop så mycket saker som möjligt och distribuerat dem. Tacksam mot person men irriterad på sakförhållande. Varför det skulle finnas någon motsägelse där har jag inte sett några argument för hör i tråden.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tor 23 apr 2009, 12:12

Besviken ja, irriterad nej. Men vi fungerar alla på olika sätt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tor 23 apr 2009, 12:44

Den här "debatten" var fascinerande för en sentillkommen läsare. Jag förstår inte vad ni härjar om, och jag har inga problem att förstå hur Tommy tänker (för en gångs skull, eller nåt).
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » tor 23 apr 2009, 14:57

För mig var det inte reaktionen utan styrkan hos den. Dvs påtaglig irritation istället för lätt besvikelse. Hade han skrivit "fast, äsch, Anathem ingick inte; den hade jag ju hoppats på att få" så hade jag inte reagerat.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tor 23 apr 2009, 16:17

jophan skrev:För mig var det inte reaktionen utan styrkan hos den. Dvs påtaglig irritation istället för lätt besvikelse. Hade han skrivit "fast, äsch, Anathem ingick inte; den hade jag ju hoppats på att få" så hade jag inte reagerat.

Jag är nästan säkert på att jag skrev att en sak var "irriterande". Jag förstår inte hur du får det till påtaglig irritation.

Menar du verkligen att i ditt språkbruk kan man inte vara irriterad på sakförhållanden? Jag anser man kan vara irriterad på ett sakförhållande utan att detta är en värdering av någon människa till exempel. Eller implicerar massor med andra saker.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Merry » tor 23 apr 2009, 16:31

tompe skrev:Jag är nästan säkert på att jag skrev att en sak var "irriterande". Jag förstår inte hur du får det till påtaglig irritation.

Håller med Tommy, men å andra sidan har vi diskuterat så mycket att jag till och med kan gissa tonfallet i vilket han säger "Irriterande". Detsamma gäller Hans, misstänker jag.

Det hela är väl ett klassiskt Internetfenomen - det är svårt att ha tonfall i text.
Merry
Fan

Inläggav jophan » tor 23 apr 2009, 17:51

Merry skrev:
tompe skrev:Jag är nästan säkert på att jag skrev att en sak var "irriterande". Jag förstår inte hur du får det till påtaglig irritation.

Håller med Tommy, men å andra sidan har vi diskuterat så mycket att jag till och med kan gissa tonfallet i vilket han säger "Irriterande". Detsamma gäller Hans, misstänker jag.

Det hela är väl ett klassiskt Internetfenomen - det är svårt att ha tonfall i text.

Jo, säkert är det så. Jag har ju också diskuterat en del med Tommy och borde ha vetat bättre. Nu läste jag det som om jag hade sagt det, och säger eller skriver jag att något är irriterande, då är jag rejält sur.

Men hade jag inte förhastat mig och anmärkt på det hade vi ju gått miste om denna förtjusande kvasidebatt, och det hade ju varit synd.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 23 apr 2009, 20:52

jophan skrev:Nu läste jag det som om jag hade sagt det, och säger eller skriver jag att något är irriterande, då är jag rejält sur.

Det här tycker jag faktiskt inte är ointressant. Hur man uppfattar och använder olika ord och begrepp olika. Om jag skulle ha sagt att jag finner något irriterande, så kan jag inte likställa det med att jag skulle vara rejält sur. Är jag rejält sur så är jag störtförbannad, snarare. Irriterande skulle jag tycka att det vore att missa flighten, typ, men då skulle jag hala upp kreditkortet och köpa en ny biljett och efter någon timme på flygplatsen skulle irritationen ha lagt sig. Rejält sur skulle jag däremot bli om jag missade flighten på grund av att någon stal mitt pass. Och det liknar jag mera vid att bli störtförbannad. Som om jag ser någon slå en tjej på käften, till exempel. Då blir jag fullkomligt rasande. Typ, så.

Jag vet inte om de här exemplen är tillräckligt illustrativa, men jag är ganska trött... fast nu ska jag packa inför AlcoCon 3! Vi ses i morgon, peepul!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tor 23 apr 2009, 23:07

jophan skrev:Besviken ja, irriterad nej. Men vi fungerar alla på olika sätt.

Lustigt nog har jag samma uppfattning (om jag förstår dig rätt) om skillnaden mellan besvikelse och irritation. Det förra orsakas av oförutsedda slumphändelser (naturkatastrofer, fel antal prickar på tärningen, etc), det senare är något som riktas mot en enskild person eller grupp av människor.

När vi ändå är inne på kvasi- och pseudoresonemang vill jag påpeka att olikheterna i uppfattning om ordens betydelse följer de etniska gränserna. Livendahl och Anglemark är väl gamla vallon-namn, medan såväl Persson som Persson är hederliga nordiska dito? Vi har helt enkelt ärvt olika språkbruk av våra förfäder och -mödrar. En mycket trovärdig teori, om jag får säga det själv. Min Lidnerska knäpp har burit frukt! Jag kan känna doktorsgradens annalkande vingslag ovan min svartmuskiga, vallonska hjässa. Avhandlingen har jag som i en ask.

Därmed ska jag väl ha framkallat tillräckligt mycket av besvikelse och irritation för att fandom i gemen ska ha haft tillfälle att närstudera känslan. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav tompe » fre 24 apr 2009, 02:03

Rymd-Olov skrev:Lustigt nog har jag samma uppfattning (om jag förstår dig rätt) om skillnaden mellan besvikelse och irritation. Det förra orsakas av oförutsedda slumphändelser (naturkatastrofer, fel antal prickar på tärningen, etc), det senare är något som riktas mot en enskild person eller grupp av människor.

Intressant. Jag tycker precis tvärtom. Besvikelse är antingen en intern känsla baserad på förväntningar eller något som riktar sig mot en enskild person eller en grupp människor. Irritation är mycket bredare och man kan vara irriterad på att det regnar vilket då inte rikttar sig mot någon person utan mot ett sakförhållande. Men att säga ett man är besviken på att det regnade tycker jag låter konstigt. Man kan då vara vesviken för att det regnade men det är en annan sak.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » fre 24 apr 2009, 04:31

tompe skrev:Intressant. Jag tycker precis tvärtom. Besvikelse är antingen en intern känsla baserad på förväntningar eller något som riktar sig mot en enskild person eller en grupp människor. Irritation är mycket bredare och man kan vara irriterad på att det regnar vilket då inte rikttar sig mot någon person utan mot ett sakförhållande. Men att säga ett man är besviken på att det regnade tycker jag låter konstigt. Man kan då vara vesviken för att det regnade men det är en annan sak.

Jag håller med dig om att det ska vara för snarare än i det senare exemplet, men det ser jag mer som att det är viktigt att använda rätt ord i rätt sammanhang.

"Irriterad på att det regnade" låter mycket märkligt i mina öron, lite som att säga "jag är kär i solskenet" istället för "jag blir glad av solskenet". "Irriterad för att det regnade" skulle jag kunna använda, men då skulle jag mena att regnet hade gjort mig retlig och därför (onödigt) irriterad på någon.

Det är intressant, men det förra inlägget skrev jag alldeles för sent och detta skriver jag alldeles för tidigt, så jag kanske har ändrat mig om jag någon gång får tillfälle att tänka igenom det här när jag är utvilad. Jag ska iaf förtydliga att jag inte menar att endera åsikten är rätt eller fel. Det är lite som att diskutera skillnaden mellan illgrönt och knalgrönt. :-)

Hoppas att ni får det bra på Alcocon allihop, förresten.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Baren