Windows Media Player - otroligt tröttsamt

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Windows Media Player - otroligt tröttsamt

Inläggav Sheriffen » ons 18 mar 2009, 04:21

Windows Vista. Programmet Windows Media Player.

När man spelar en CD, spelas låtarna i slumpvis ordning. Jag hittar inget sätt över huvud taget att ställa in så att de i stället - vilket förstås borde vara självklart och default - spelas i ordning. Det finns heller ingen hjälp att få annat än "Play CD", där det står - hör och häpna - att man för att spela cd:n ska stoppa in den i facket i datorn. Jaha. Oj.

Hur bär jag mig åt för att

a) få programmet att spela låtarna i den ordning de ligger på cd:n?

b) och ställa in det så att det blir *omöjligt* att spela låtarna i någon annan ordning?

Med andra ord, kan man förbjuda/radera/stoppa totalt och fullständigt sinnesslösa idiotfunktioner i det här programmet eller går inte det? Kan man åtminstone göra den självklara spelordningen - cd-spelordningen - default, nu och för all framtid?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » ons 18 mar 2009, 04:43

Nu använder jag inte Windows Media Player, men en snabb sökning på windows media player help shuffle ger dig den här sidan. Skrolla ned en bit och du kommer att se en bild på var du skall trycka.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » ons 18 mar 2009, 04:45

För övrigt typiskt bra sätt att hitta sådan information: sök på programmet, help och den engelska termen för vad det är du vill hitta hjälp om. Det brukar finnas rätt utförlig information om de flesta program jag kan tänka mig att du använder.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 18 mar 2009, 04:51

Tack för hjälpen, men jag ser att det nog inte går. För det första finns det bara en Now Playing-knapp i min WMP, ingen Now Playing List. Men förutom det, i sidan de länkar till - man kan välja att spela låtarna i alfabetisk ordning, i artistordning, i betygordning, och så vidare, men inte i den ordning de ligger på cd:n. Problemet är förmodligen att jag försökte spela en samlings-cd och att programmet därför valde någon av sina ordningar eller möjligen slumpvis ordning, men inte den självklara att helt enkelt börja med spår 1, fortsätta med spår 2, sedan spår 3, och så vidare.

Tack, hur som helst.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 19 mar 2009, 02:06

Det här är rätt fantastiskt. Det går inte att spela spåren på en cd i den ordning de ligger. Inte heller när man, som jag gör nu, spelar en cd med en artist, inte ett album med blandade artister.

Man kan spela spåren i bokstavsordning, slumpvis, och så vidare, men för exempelvis den som råkar gilla klassisk musik och därför vill spela en eller annan cd med en komposition i flera på varandra följande satser, är det här cd-spelarprogrammet - Windows Media Player - fullständigt värdelöst. Liksom för alla som vill höra även annan musik i den ordning artisterna lagt den, vilket inte så sällan är en mycket stor poäng - det ägnas, inte obegripligt, mycken möda åt låtordning (på grund av stämningslägen, typ av låt, vad som passar efter vartannat, och så vidare) när man ger ut ett album.

För att inte tala om rocksymfoniska plattor som Emerson, Lake & Palmers Tarkus och Pictures at an Exhibition, där det finns skiljespår mellan olika sektioner men där de ändå även ljudmässigt hänger ihop, och där kompositionen frankly speaking blir obegriplig och onjutbar om den inte hörs från början till slut i stället för upphackad i diverse slumpvis utvalda salladsbitar.

Det som så förundrar en är hur de som skriver sådana här datorprogram egentligen tänker, för precis som med Word ser de till att den absolut enda funktion som programmet behöver och som är hela dess syfte och existensberättigande - att obehindrat kunna skriva en text (Word) och att kunna lyssna på ett album med musik (Windows Media Player) - helt enkelt inte finns. Den är aborterad.

Ungefär som att sälja en bil som man kan göra precis vad som helst med, utom att köra - alltså, man kan inte förflytta sig från punkt a till punkt b med bilen, men man kan sitta i den och man kan byta däck på den och man kan vrida på ratten och man kan veva ned sidorutorna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 19 mar 2009, 02:41

Fast lösningar finns ändå ofta.

Vad jag gjorde nu var att koppla bort Windows Media Player som defaultplayer för cd-skivor (jag fick se hur man gör det i sektionen "Help", när det jag egentligen sökte på var hur man spelar cd-spår i rätt ordning - om den senare frågan finns ingen som helst information, naturligtvis, eftersom det inte går) och i stället låta datorn fråga mig varje gång i vilket program jag ska spela en cd.

Och så spelar jag den i RealPlayer, det enda riktigt bra - läs: helt ändamålsenliga, smarta och felfria - audioprogram för datorer som finns, och som dessutom funkar i både Mac och Windows. Och i RealPlayer spelas låtarna självklart i den ordning de ligger. Per default.

Fast jag vet att många datoranvändare inte gillar RealPlayer, så många att Sveriges Radio fick byta ut det på sin hemsida och börja köra utsändningarna via nätet i ett annat program. Anledningen till att datoranvändarna inte gillar RealPlayer, har jag fått veta, är en av dess absolut smartaste och bästa funktioner - att programmet på något sätt "tar över" datorn. Vilket förstås är en enastående fördel, om det är sant - att ha ett ständigt fungerande, ändamålsenligt program i datorn som möjligen (om jag förstått saken rätt) dessutom som extra bonus gör det svårare att ens försöka använda de undermåliga konkurrenterna.

På motsvarande sätt skulle man som klagande datoranvändare kunna säga att man inte vill att ens tv ska kunna ta emot Sveriges Televisions sändningar, för de "tar över" när man tittar på någon av SVT:s kanaler. Eller att man inte vill kunna ställa in P1, P2 och så vidare på radion, för de kanalerna "tar över" om man gör det. Eller spela en cd på stereon, för kan man det så "tar den över" stereoanläggningen.

Jag har svårt att begripa det där, faktiskt. RealPlayer är ett oöverträffat audioprogram för datorer, så vad finns det för anledning att ens vilja ha något annat?

Jag har sedan Sveriges Radios byte haft ständiga problem och upp till femton e-brev långa diskussioner med alltid lika trevliga Annika på supporten varje gång jag bytt land - så fort jag är tillbaka i antingen Stockholm eller Athen fungerar inte nätlyssningen, av någon ny, spännande anledning. Men bara sedan de bytte bort RealPlayer mot vad det nu är de har nu.

Och under hela denna tid har jag utan några som helst problem, i 100% (hundra procent) av fallen (*absolut varenda gång*), helt problemfritt kunnat lyssna på valfritt program på BBC Radio, när som helst.

Eftersom de förstås använder RealPlayer och enbart RealPlayer.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren