Svara i Gmail - fråga!

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Svara i Gmail - fråga!

Inläggav Sheriffen » sön 01 feb 2009, 23:54

Jag lovade på Fanaclistan att svara på privat e-post efter helgen, eftersom jag var i Prag i ett par dagar (and what a time I had...!) på väg till Athen. Nu är jag i Athen och sitter med min Windows XP. Och helt plötsligt finns det inte något svarsalternativ när man klickar upp ett e-brev i Gmail! Nu finns det bara Print, Delete och Show Original som alternativ. (Vad då Show Original?! Hjärndött!) Visst, jag kan kopiera e-postadressen jag ska svara till och skapa ett nytt e-brev, men det känns ju bara så jävla tröttsamt att allt *hela tiden* ska förändras och aldrig kan vara detsamma i datorvärlden! Man kan undra vad det är för fel, liksom, på att ha alternativet Reply i Gmail. Nu har de i alla fall tagit bort det. Kul. Och så brukar de säga "If it ain't broke, don't fix it." I det här fallet borde man nog säga "fix", eftersom det de har "fixat" är att jag inte kan använda e-posten på ett vettigt sätt, till skillnad från förut.

Är det någon som vet hur jag kan få tillbaka Reply?

De av er som väntar på svar på privata e-brev uppmanas alldeles särskilt att hjälpa till och får redan nu ett stor tack!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Peak » mån 02 feb 2009, 00:18

Har du valt nåt mysko skin, eller har du fått nån regional Grekisk version som saknar reply? Jag har en massa olika "Reply" i mitt GMail.

Något censurerad bild finns här:

http://www.scifinytt.se/temp/gmail.jpg
Peak
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 02 feb 2009, 01:30

Jag har inte valt någonting, men...

När jag kom hit funkade inte datorn. Den var körd. Släckt. Så min far, som kan datorer, gjorde några saker:

1) Han tog bort Norton Antivirus, eller vad det heter. Meningslös skitsak.

2) Han tog bort automatiska updates på virusskydd från Windows.

3) Han la in en brandvägg från Windows.

4) Han la in operativsystemet på nytt, från en CD-rom.

5) Sedan funkade datorn perfekt. Förutom just i Gmail.

6) Vad har hänt och hur gör jag?

7) Hoppas du gillade de små överraskningarna i kuvertet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Peak » mån 02 feb 2009, 10:45

Ingen aning, ärligt talat. Aldrig råkat ut för detta. Du kan inte göra ett screenshot så man ser hur det ser ut?

Och jodå, har bläddrat igenom grejerna iaf.. ;) Håller på att starta företag, så den grejen har legat främst i prioriteten just nu ett tag, så jag har inte hunnit sätta mig ner och läsa allt än.
Peak
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 05 feb 2009, 19:48

Jag har upptäckt vad de har gjort. De har flyttat svarsalternativen till nederkant - i alla fall i min Gmail, kanske för att jag sitter i Grekland, jag vet inte - och det är ärligt talat ett klumpigare och krångligare sätt, för man måste först trycka på en markering om man vill svara bara till en eller till alla (om de alternativen finns i det aktuella e-brevet) och sedan märkligt nog trycka på en knappa som heter "More reply options", men som i själva verket är knappen som får upp ett svars-e-brev, eller vad man ska kalla det, där den ursprungliga texten är citerad med vinkelhakar i vänsterkant och så där. Hemskt konstigt, men nu vet jag i alla fall hur man gör.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 10 feb 2009, 07:35

Se där. Nu har Gmail plötsligt - i dag - gått tillbaka till det gamla utseendet på e-breven, med svarsalternativen Reply och Reply to all i övre vänsterkanten. Hopp hit, hopp dit, fram och tillbaka. Undrar vad det blir i morgon?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren