Hjälp med att konvertera mp3-filer

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Hjälp med att konvertera mp3-filer

Inläggav Rymd-Olov » lör 31 jan 2009, 13:29

Inspirerad av Sheriffens framgångar i be-om-hjälp-på-fandom.se-branschen tänkte jag slänga ut några frågor.

Säg att jag har en del låtar som jag av misstag sparat i mp3-format. Säg också att jag skulle vilja bränna en skiva med dessa låtar åt en anonym person (vi kan kalla henne Syrran), men vara säker på att hon kan spela skivan även i cd-spelare som inte klarar av mp3-låtar. Då behöver jag svar på två frågor:

1. Vilket format ska jag konvertera filerna till? Jag vill kunna använda Windows Media Players brännfunktion (om inte någon har något bättre förslag).

2. Hur gör jag för att konvertera filerna? Finns det något bra och lättförståeligt gratisprogram för ändamålet?

Fråga 1 är viktigast. Hur jag ska göra kan jag säkert klura ut själv om det kniper.

Ja, just det, jag kanske ska förtydliga att det rör sig om låtar som är lagliga att ladda ner gratis, så att detta inte urartar till en upphovsrättsdiskussion.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få. :)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Nostromo » lör 31 jan 2009, 14:01

Det hela hänger ju lite på vad du använder för program, men generellt är det så att om du bränner en vanlig audioskiva, det vill säga gör det valet i det brännarprogram du nu använder så kommer låtarna automagiskt att konverteras till wav-filer och alltså bli spelbara i en CD-spelare.

Edit: För att förtydliga och svara direkt på dina frågor så ska du konvertera till wav. Och det görs enklast på Mac genom Quicktime. Windows har jag dålig koll på så där har jag inget bra svar.
Nostromo
WAHF

Inläggav Peak » lör 31 jan 2009, 21:04

Om du vill använda WMP (rekommenderas väl egentligen inte, men det funkar):

1) Tryck på "bränn"-fliken

2) Lägg mp3-filerna du vill bränna i brännlistan (höst 80 minuter/skiva). Det bör vara audioCD som default där (det ser du om det står att den skall bränna på ny skiva efter ung. 80 minuter).

3) Sätt i skiva och tryck på "Starta bränning".

4) Klart.

Detta är med WMP 11. Men allt över 4 borde klara att bränna audioCD:s från mp3-filer vad jag vet.

WMP klarar alltså av att konvertera och bränna samtidigt. Det klarar nog 100% av alla andra brännprogram också av (Nero rekommenderas, om man skall ha ett brännprogram som inte är WMP).
Peak
Fan

Inläggav Rymd-Olov » lör 31 jan 2009, 22:50

Tack så mycket för svaren! Tillsammans gav de nog tillräcklig info för att det ska gå bra. Jag testar och återkommer om det går åt pipan!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tis 03 feb 2009, 06:43

Jag laddade ned prövoversionen av Nero och med det programmet gick det alldeles utmärkt, både att konvertera filerna till wav och sedan att bränna dem till en skiva.

Tusen tack för hjälpen!
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Baren