Minnesfråga

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Minnesfråga

Inläggav Sheriffen » mån 26 jan 2009, 17:48

Det har slagit mig att datorer tillhör hård, teknisk vetenskap, så det är kanske på den här avdelningen i forumet och inte i baren man ska fråga om dem?

Hur som helst, är ett flashminne och ett USB-minne samma sak?

Mer exakt: kan man översätta engelskans flash memory till USB-minne på svenska? Eller ska det översättas till flashminne?

Både USB-minne och flashminne finns enligt Google som begrepp på svenska, men jag får inte grepp om i fall de är olika saker eller inte.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Nostromo » mån 26 jan 2009, 18:17

Det enkla svaret är att USB-minne är en form av flashminne. Det vill säga "hårddisken" i ett USB-Minne är ett flashminne, precis som minneskort till kameror. Eller de så kallade SSD-"hårddiskar" (Solid State Drive) som sitter i bland annat Macbook Air.

Så om låt säga en protagonist i en novell, a la Mannen från U.N.C.L.E, bär med sig viktiga dokument på ett flashminne är det rimligt att översätta det med USB-minne som inte annat uttryckligen angivits i originaltexten. Det är den vanligaste och troligaste varianten på flashminne som någon brukar för "informationsförflyttning".

USB/minneskort/whatnot är bara olika interface för att kunna läsa av informationen på själva flashminnet. Tänk på det som en extern hårddisk som kan ha såväl USB-, Ethernet- som Firewireuttag för att kunna kopplas upp mot en dator.

Hmm, hoppas det blev klarare...
Nostromo
WAHF

Inläggav Sheriffen » mån 26 jan 2009, 19:11

Tack!

I så fall är det uppenbarligen USB-minne som avses i den här boken, för beskrivningen av föremålet ger dessutom vid handen att det ser ut som min USB-pinne. Fast det kallas för flash memory i boken. Men jag kör på USB-minne!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren