Upploppen i Grekland

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav jPeMelin » ons 11 mar 2009, 08:23

Sheriffen skrev:...
Ni har förmodligen allihop sett på nyheterna att det under de senaste tre dygnen har varit väldiga upplopp i Athen, Thessaloniki, Patras, Chania och i några städer till i Grekland.

...

Hade missat den här tråden.
Det är jätteintressant att höra, för jag har sedan jag var liten och lärde känna grekiska gästarbetare och krogvärdar (pappa jobbade med idrottsponsring så vi träffade mycket egna företagare) och uppvuxen i ett djuprött hem med Theodorakis snurrande på skivtallriken allt som oftast.

Däremot är min bild av Grekland inte uppdaterad sedan 1977 ungefär. Det är en vit fläck på kartan för mig. Jag har en vag aning om att det är en stor splittring mellan höger och vänster, men i europeisk nyhetsförmedling har Grekland alltid varit extremt marginaliserat.

Ser fram emot fortsatt rapportering om du känner dej manad.

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Svensson » ons 11 mar 2009, 08:53

Det där som Sheriffen nämnde om grekiska universitet, att polisen inte får gripa in där - det låter som sagt helt absurt.

Studenter på universitet besitter alltså s k exterritorialrätt, kan inte nås av sitt lands lagar. Verkligheten överträffar dikten.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 31 mar 2009, 12:19

Svensson skrev:Verkligheten överträffar dikten.

Lyckligtvis finns det även tillfällen då verkligheten i Grekland överträffar dikten på mycket positivare sätt.

Fast just nu är det där med nyval som jag nämnde i februari sedan länge bortglömt. I alla fall av regeringspartiet Néa Demokratía, som hade gått ut med pratet om det. Så nu är det ny generalstrejk på torsdag. Hela landet slår igen. Återstår att se om man har någon elektricitet då, för elverksarbetarna brukar vara flitiga med att stänga av den när det är strejk. Det var så jag fastnade i hissen i min fars hus förra året. (Se annan tråd här i Baren.)

Fast som sagt, jag står på deras sida, så det får man leva med.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 02 apr 2009, 22:03

Torsdagen med genralstrejk och shut down har förflutit, utan att jag märkte särskilt mycket. Elektriciteten fick jag behålla, men jag kan inte svära på hela Athen. De stänger ofta av sektionsvis, liksom, och jag kan ha haft tur.

Fast det jag märkte var när jag gick ned på snabbköpet Alfa/Víta (de hade öppet!) vid tretiden på eftermiddagen för att köpa frukostbröd och spankulerade fram till brödavdelningen bara för att få se den översållad med doughnuts. Och inget annat. Nu är det ju så här, att doughnuts förvisso är världens bästa frukost, men det ska vara *amerikanska* doughnuts. Inte de små löjliga europeiska varianterna. Så jag frågade och fick veta att: "Inget bröd i dag, det är generalstrejk." Ja, just det.

Fast det där med frukost och amerikanska doughnuts. Låt mig berätta.

När jag var i New York 2003 med ett par väninnor och vi bodde på Hotel 17 på 17th Street vid 3d Avenue på Lower Manhattan, gick jag första morgonen ut för att köpa frukost. Och på 19th Street hittade jag en ambulerande doughnutförsäljare i en sådan där kiosk på hjul. Han hade ungefär 75 olika sorters doughunuts, stora som jävla bildäck allihopa, och dessutom apelsinjuice från The Juice Guys. För dem som inte känner till det levererar The Juice Guys färskpressad apelsinjuice på flaska varje morgon. Inga tillsatser, ren juice. Så jag valde två doughnuts och tog en flaska apelsinjuice och frågade vad det kostade. Bara 2.50 dollars, vilket det var väl värt.

Nästa morgon var jag där igen. Fast frukosten föregående dag hade verkligen hit the spot, så nu ville jag ha fyra doughnuts och två flaskor apelsinjuice från The Juice Guys. Killen i kiosken, andra genrationens italienare tror jag, såg hur mycket jag gillade det här. Så när jag skulle betala log han och sa: "2.50." Nu köpte jag alltså dubbelt så mycket, men till samma pris.

Och det fortsatte jag med. Till sista dagen. För vi hade en nightflight tillbaka över Atlanten, och jag ville köra dels en frukost att äta i New York, dels en som jag tog med mig på planet i stället för att äta deras. Och det förklarade jag för killen. Så nu beställde jag åtta doughnuts och fyra flaskor apelsinjuice från The Juice Guys. Och frågade vad det kostade.

"For you, 2.50."

Only in New York.

Trust me on this one. Jag har varit över snart sagt hela världen.

Only in New York.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » fre 03 apr 2009, 19:17

Svensson skrev:Det där som Sheriffen nämnde om grekiska universitet, att polisen inte får gripa in där - det låter som sagt helt absurt.

Studenter på universitet besitter alltså s k exterritorialrätt, kan inte nås av sitt lands lagar. Verkligheten överträffar dikten.

Det er ikke så uvanlig. Jeg mener å ha hørt at frem til sekstitallet måtte politiet ha rektors tillatelse/invitasjon for å aksjonere mot studentdemonstrasjoner på mitt gamle universitet (U. i Oslo).

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Livgivare » lör 30 maj 2009, 09:19

Hade inte gatuloppen i Grekland något med att göra att de som levde under existensminimum också var unga? Att det är likadant i Grekland som i resten av Europa att de som är fattiga och utan jobb är de som är födda på 1980-talet? eller har jag misstagit mig grovt här?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 30 maj 2009, 14:07

Livgivare skrev:Hade inte gatuloppen i Grekland något med att göra att de som levde under existensminimum också var unga? Att det är likadant i Grekland som i resten av Europa att de som är fattiga och utan jobb är de som är födda på 1980-talet? eller har jag misstagit mig grovt här?

Tillvaron under existensminium är inte ålderbegränsad i Grekland. Det är alldeles för många som är drabbade av den och i själva verket är nog de som har det allra sämst ställt faktiskt pensionärerna. Upploppen på gatorna stod däremot ungdomar för, närmare bestämt av den sorten som är försedda med svarta rånarluvor och kastar stenar i huvudet på poliser och förbipasserande, sätter bilar och butiker i brand, och slår sönder allt i sin väg. Terrorister, med andra ord.

Det förekom och förekommer fortfarande högst betydligt mycket större fredliga demonstrationer också.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen lör 30 maj 2009, 17:40, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 09 jun 2009, 11:08

Diskussionen om rökning och rökförbud flyttade hit: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=1383
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Föregående

Återgå till Baren