Mac laptop

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Mac laptop

Inläggav Sheriffen » ons 26 nov 2008, 17:28

Jag vill ha en laptop, en MacIntosh.

Det här använder jag mina datorer till:

1) Ren ordbehandling, eftersom jag är översättare. Jag skulle vilja att den här Mac:en har ett Wordprogram som utan problem kan skickas till en Windows-dator, det vill säga utan att filerna blir oläsliga eller fyllda av skräptecken hos mottagaren.

2) Jag vill kunna lyssna på radio.

3) Jag vill kunna titta på tv, eftersom jag gärna när jag är i Grekland vill kunna titta på kanaler jag inte har i tv:n - exempelvis de svenska - och när jag är i Sverige vill kunna titta på kanaler jag inte har i tv:n - exempelvis de grekiska.

3) Jag vill kunna bränna CD-Rom-skivor, dock ej för piratbruk utan för att spara digitala foton från exempelvis Grekland.

4) Datorn får gärna vara möjlig att koppla till en Cannon IP2000-skrivare, eftersom jag har en hittills oanvänd sådan.

Är det någon som har ett bra förslag på vilken portabel Mac jag ska köpa?

Tacksam för svar!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » ons 26 nov 2008, 17:59

Vilken ny bärbar mac som helst. Se till att Office-paketet är installerat (eller köp till det separat, om du inte redan har det.) Det finns gratisprogram som gör samma sak, men du kan inte lita på att dina filer ser likadana ut i en PC-dator med Windows.

Hur mycket har du tänkt bära omkring på den? Macbook Air är ett halvt kilo lättare (och mycket snyggare) än den vanliga macbook:en. Den är också några tusen kronor dyrare. Min erfarenhet med min bärbara dator jämfört med Dessys säger mig att det är förvånansvärt stor skillnad mellan 1,5 och 2 kilo.

Macbook Pro är overkill för dina syften.

Finns det fler? Jag skulle inte rekommendera en begagnad laptop.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 26 nov 2008, 19:50

Stort tack!

Och ja, jag tänker släpa runt på den rätt mycket - i flygplanskabiner, till exempel - så jag kör den lättare varianten.

Och lustigt nog ringde just Peder Carlsson mig (för jag hade nämnt för honom att jag ska köpa en ny dator) och tipsade om att det är något som heter Black Friday nu på fredag, vilket betyder att man från Apples hemsida kan köpa en ny dator till reducerat pris direkt från dem.

Och ja, begagnade datorer har jag fått nog av. Jag har med ett undantag (en iMac som jag köpte när de kom) alltid haft begagnade datorer och om jag minns rätt har jag haft sju stycken, eller om det är åtta, sammanlagt genom åren.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Agnes » tor 27 nov 2008, 22:41

Begagnade laptoppar har ofta en stor nackdel – nämligen att batteriet är så dåligt så att man måste ha dem i närheten av kontakter. Då försvinner halva poängen med en laptop...

Anyway, Macbook Air har ett problem som jag kan se (för dina syften). Den har, vad jag såg senast jag tittade på en, ingen cd-slot. I så fall bör du köpa till en portabel brännare. Vet inte hur kompatibla macar generellt är med olika skrivare, jag är en sådan där person som alltid snyltar på skolans skrivare :) Radio och teve tror jag man kan plocka in via iTunes, men är inte helt säker.

Lycka till med datorköpet! Och mac rules!
Agnes
WAHF

Inläggav pinkunicorn » tor 27 nov 2008, 22:55

Å andra sidan kan man i allmänhet köpa ett nytt batteri för ett par hundra via eBay.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » fre 28 nov 2008, 00:29

Vet inte hur kompatibla macar generellt är med olika skrivare

Acceptabelt efter lite arbete, enligt min erfarenhet. Man kan i regel hämta hem och installera drivrutiner från tillverkarnas hemsidor, men det brukar inte vara plug'n'play. Vilket kan ställa till det för Sheriffen, som om jag känner honom rätt kanske är sådär måttligt sugen på att försöka leta upp rätt drivrutin, installera den och sedan pilla lite med inställningar tills det fungerar. Andra macanvändare kanske har andra erfarenheter. Min är stationär, så jag har inte burit runt den runt någon större mängd skrivare.

Gissningsvis lär allt färre bärbara datorer kunna köra skivor. Det finns ingen större anledning; nätet tar över som leveransmedium och nätet, externa hårddiskar och USB-minnen tar över lagringsfunktionen. Plastbitarna är krångliga och ineffektiva. Men att lära sig att hantera en extern hårddisk eller ett USB-minne lär vara betydligt enklare än att installera drivrutiner till en skrivare, i alla fall. Det är ju mest att tänka på dem som den mapp som man skall lägga saker i.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sten » fre 28 nov 2008, 11:37

Agnes skrev:Anyway, Macbook Air har ett problem som jag kan se (för dina syften). Den har, vad jag såg senast jag tittade på en, ingen cd-slot. I så fall bör du köpa till en portabel brännare.

Har den inte?

Attans, jag tittade på fel tekniska data. Ledsen, Sheriffen, Agnes har rätt. Mea culpa. Om du köper en MacBook Air kommer du inte att kunna bränna CD-skivor med den. I så fall är det den vanliga Macbook-datorn du vill ha.

Å andra sidan minns jag inte när jag senast brände en CD- eller DVD-skiva. Jag har en bunt USB-minnen på 4 GB vardera som jag har köpt på Clas Ohlson för 99 kronor styck. De är snabbare, behändigare att bära med sig och återanvändbara.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » fre 28 nov 2008, 12:31

Om man ska skicka filer till andra blir det billigare med CD/DVD, dock. (Om man inte bara mejlar dem.)
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sten » fre 28 nov 2008, 12:42

Sant, förstås. Jag har aldrig skickat en CD-skiva i mitt liv, men om jag minns rätt har Sheriffen en modemuppkoppling på åtminstone en av sina bostadsorter, och det kanske gör det plågsamt att skicka flera gigabyte via Internet.

Fast hur ofta behöver man göra sådant? Går det inte lika fort att gå till närmaste Internet-café med sitt USB-minne som att gå till närmaste brevlåda?

Händer det tillräckligt sällan kan man kanske helt enkelt skicka USB-minnet -- vad kostar små sådana nu för tiden? Är de märkbart dyrare än en CD-skiva?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » fre 28 nov 2008, 14:59

Sten skrev:Händer det tillräckligt sällan kan man kanske helt enkelt skicka USB-minnet -- vad kostar små sådana nu för tiden? Är de märkbart dyrare än en CD-skiva?

Den billigaste jag hittar lite snabbt är 29 kronor för 1GB. Fortfarande dyrare än CD, men inte direkt dyrt (det är ju inte engångs som CD).
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » fre 28 nov 2008, 15:42

Fast vad Sheriffen avser är väl att han vill kunna bränna cd/dvd för att arkivera foton, inte skicka dem någonstans.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » fre 28 nov 2008, 16:45

Mhm. Och då är väl USB-minnen eller en extern hårddisk en rimlig lösning. Det är ju inte tekniskt svårare än att bränna en skiva.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » fre 28 nov 2008, 17:02

Om inte annat kan han ta USB-pinnen till någon som kan bränna skivor åt honom. MacBook Air är så slim, smidig och snygg att jag tror att det vore värt den lilla nackdelen för honom att kunna köpa en.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav OsloPC » fre 28 nov 2008, 17:43

Alt etter hva for budsjett Sheriffen har, samt hvor ofte han har behov for å brenne CD og DVD, så kunne han jo også overveie å kjøpe en ekstern DVD-brenner, dersom han går for en DVD-stasjonløs modell som MacBook Air. Det finnes både som Apple-tilbehør og som "third party"-utstyr.

P.C.

(Jeg må ta det forbehold at jeg har hørt at slike løsninger er noe tregere enn interne brennere.)
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 29 nov 2008, 17:37

Jag har en USB-pinne till min nuvarande dator och nu utgör inte ett exemplar av något (jag har bara haft denna, någonsin) ett bevis för någonting över huvud taget, men tro't eller ej så har jag haft besynnerliga problem med den som jag aldrig haft med CD-rom-skivor. Fast en grej till med CD-rom-skivor är att jag enkelt kan ge bort en sådana med fotona på (om fler vill ha dem, vilket inte så sällan är fallet - vi kan ju ha varit några stycken, exempelvis när jag får besök i Grekland, och då vill alla ha sitt exemplar av bilderna).

Jag var inne och tittade på Apple under Black Friday och tänkte köpa en MacBook Air, men det var ingen rabatt alls på den och då kändes det ju inte lika motiverat att göra på det sättet. Kanske lika bra, eftersom det alltså inte går att bränna CD-rom-skivor med den, vilket jag ju sett här nu. Därför köper jag en vanlig MacBook och det fanns om jag såg rätt en som var på 2.4 ghz (var det väl?). Det var i alla fall den starkaste av dem jag såg och den var inte särskilt dyr alls, bara typ 10.000:- någonting.

Måste annars säga att MacBook Air ser helt jävla urläcker ut! Fan vilken snygg dator.

Instämmer för övrigt med Agnes - Mac Rules!

Tack för hjälp och tips, alla!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren