Den döende religionen

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Den döende religionen

Inläggav margl » mån 06 okt 2008, 09:40

När litteraturhistorikern Fredrik Böök ska tala om de känslor som väcks av den döende bondekulturen använder han sig av en liknelse; "Det är med den som det är med religionerna; så länge den lever är den sann, när den håller på att dö blir den skön". Detta yttrande är nästan parallellt med ett något längre av Frans G bengtsson; "Gudarna är först till för att dyrkas eller hädas, därpå för att filosofiskt avslöjas, slutligen för att behandlas religionsvetenskapligt. I det första stadiet betraktas de med övervägande vänligt intresse, i det andra med fientligt, i det tredje med något av den ömsinta vördnad som tillkommer museiföremål". För Böök och Bengtsson måste den döende kristendomen varit en påtaglighet, levde som de gjorde i en tid där Nietzsche blivit en internationell läsmani och marxismen trädde fram som en världsmakt, men hur är läget idag? Är dagens religiositet en vemodig eller vredgad reaktion på en döende föreställningsvärld? Är tiden slutligen kommen då alla religioner ska bli behandlade religionsvetenskapligt och alla kyrkor göras om till museum över gångna tiders vidskepelse?
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Svensson » mån 06 okt 2008, 10:43

Religionen (religionerna) dör på sikt ut; deras perenniala, ideella kärna lever vidare. En gissning av mig.
Svensson
Trufan

Re: Den döende religionen

Inläggav Sheriffen » tis 07 okt 2008, 01:17

margl skrev:...men hur är läget idag? Är dagens religiositet en vemodig eller vredgad reaktion på en döende föreställningsvärld? Är tiden slutligen kommen då alla religioner ska bli behandlade religionsvetenskapligt och alla kyrkor göras om till museum över gångna tiders vidskepelse?

Jag är ateist och i stort övertygad om den naturvetenskapliga hållningen (lägg märke till formuleringen; en av naturvetenskapens grundläggande styrkor är att ingenting förutom a prioriska, analytiska satser slås fast som för alltid giltiga - alla empiriska utsagor kan i sken av ny bevisning komma att behöva omformuleras eller till och med förkastas och ersättas av nya), men till skillnad från många av mina meningsfränder ser jag inte religionerna som något enbart beklagligt.

För det första innehåller de stora religiösa skrifterna, de som ligger till grund för sina respektive religioner, förutom en massa trams också åtskillig klokskap och inte oväsentliga insikter, inom en rad områden. De är ju så att säga inte enbart religiösa, utan spänner över stora delar av den mänskliga tillvaron och har bitvis mycket vettigt att förmedla.

För det andra har religionen varit en ständig följeslagare under hela mänsklighetens både förhistoria och historia, och att bara ignorera den tror jag är detsamma som att starkt begränsa sina egna möjligheter att förstå både den mänskliga historiens och det mänskliga tänkandets utveckling. Religionen är en av alla de fonder mot vilka det mänskliga tänkandet har spelat - det finns förstås väldigt många fler. Men att inte vara det minsta insatt i olika religiösa föreställningar och attityder när man läser tidernas stora tänkare gör en lika begränsad som att inte vara det minsta insatt i politik, vetenskap, filosofi etc. - man går miste om den del av det de säger, helt enkelt för att man inte förstår det. Med det sagt så är man förstås som enskild individ väldigt begränsad ändå, eftersom det inte låter sig göras att vara en expert av det slag som skulle tarvas inom alla de områden den mänskliga tanken utforskat genom årtusendena.

För det tredje kan religiösa föreställningar och för den delen gudar vara rent kulturella och kulturhistoriska markörer, symboler som - bland många andra, förstås - definierar och begripliggör en kultur. För att ta ett mig mycket närliggande exempel: många människor är mycket fascinerade av den grekiska antiken och det faktum att den i allt väsentligt är den västerländska kulturens vagga. Men låt mig då också säga att den grekiska antiken blir till stora delar obegriplig om man inte också är insatt i dess religion, i vad vi i dag kallar den grekiska mytologin. Inte så sällan är den helt och fullkomligt avgörande för inte bara tänkesätt och attityder, utan direkt för historiska skeenden - ett rent konkret exempel är att det finns orakelspråk från Délfi som fått hela historien att tvärvända. Hade de varit annorlunda, skulle historien ha tagit en annorlunda vändning. Och oraklet i Délfi, Pytian, var som bekant Apollons representant på jorden. Det var enligt föreställningen han som ingav henne visionerna av framtiden.

För det fjärde tror jag inte det är dags för den ömsinta museiinställningen till religion i stort. Jag blir ibland förvånad när en del av mina meningsfränder i sin tur förvånas eller till och med ilskar sig över att religionen i dag, efter Darwin och Einstein et. al., fortfarande är så otroligt utbredd, över att en förkrossande majoritet av världens befolkning fortfarande är religiös. Jag tror att de glömmer att mänsklighetens världsbilder har varit starkt religiösa i tusentals och åter tusentals år, och att det är under bara de senaste dryga hundrafemtio åren som naturvetenskapliga framsteg av ett slag som på allvar hotar de religiösa världsbilderna har gjorts. Det dröjer ett tag än, liksom. Så snabbt går det inte. Och i själva verket har det gått häpnadsväckande snabbt ändå, med tanke på hur stor procenten ateister i världen är i dag jämfört med för hundrafemtio år sedan.

För det femte oroar jag mig inte så mycket över om folk är religiösa eller inte. Förutsatt att de inte hyser religiösa föreställningar som kräver av dem att de ska skada andra människor, spelar det då någon roll om en enstaka individ är religiös eller ej? Brasklapp för att det förstås spelar roll om det leder till att man visserligen inte direkt fysiskt skadar andra, men däremot försöker eller till och med lyckas påtvinga dem lagar som stämmer överens med de egna men inte deras föeställningar. Abort är ett klockrent exempel. På de fronterna ska vi förstås fortsatt anstränga oss för att få till intellektuell ärlighet och humanistisk hållning och lagstiftning.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 07 okt 2008, 10:42, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tis 07 okt 2008, 07:13

Lite statistik (som bl a bekräftar Sheriffens utsaga om att ateismen spridit sig häpnadsväckande fort) hittar ni i denna artikel från Edge (2007), där författarna även spekulerar i orsakerna till att religion kan hänga kvar.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Baren