Könsrollsdiskussion

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » ons 01 okt 2008, 00:18

john-henri skrev:Det finns många filosofiska misstag som ständigt begås i debatter. Ett är misstänkliggörande via associationer, som till exempel när något någon sagt associeras till något liknande men markant uppåt väggarna knasigt som någon annan sagt, varvid också den förste debattörens inlägg kan avfärdas. Ett annat är att låtsas läsa in något annat i en formulering än där står och därmed misstänkliggöra debattören.

Du ser för mycket till person, för lite till sak. Mitt inlägg var avsett som en kommentar till rådande, svenskt debattklimat. Som jag sa använde jag mig för enkelhetens skull av några uppradade exempel som förekommit i debatten här på forumet och la i hastigheten till kvinnliga präster. Men som sagt, inlägget i sig var - som jag sagt flera gånger nu - avsett som en kommentar till vad som gått snett i den svenska debatten.

3. Att "hora" för närvarande är ett skällsord tror jag inte att någon som hört det uttalas vare sig på en skolgård eller av någon vuxen irriterad person som skriker det åt någon kvinna på gatan kan ifrågasätta. Den frågan är helt skild från frågan huruvida det bör vara ett skällsord, vilket det naturligtvis inte bör, för övrigt precis lika lite som "bög". Eller för den delen några epitet som har med människors ras, kön, sexuella preferenser eller yrkesverksamhet att göra, möjligen med undantag för "rånare", "medium", "astrolog" och "yrkesmördare", som jag tycker är icke hedervärda yrken [listan är inte uttömmande]. Eftersom det väl var jag som nämnde den här typen av sexistiska glåpord hoppas jag att Sheriffen inte vill implicera att jag skulle använda "hora" som glåpord; gör han det, vilket det ju förvisso låter som...

Det blir nog som sagt lättare om du börjar diskutera de sakförhållanden som diskuteras i stället för att genast koppla till din egen person. Vad jag självklart syftade på, vilket borde vara alldeles tydligt om man inte är snarstucket överkänslig och ser spöken, var just det faktum att "hora" används som skällsord rent allmänt i det svenska samhället och jag bara en enda gång hört en debattör - Alexander Bard, som jag den enda gången för en gångs skull höll med - påpeka att det på intet vis borde vara ett skällsord. Men eftersom så fruktansvärt många människor tycker att det är det så ifrågasatte jag just det inslaget i både samhällsdebatten och samhället i stort - det är ju befängt, nämligen, att "hora" är ett skällsord.

Ett antal individer i samhället nedvärderar dem därför att "kärringar vet ingenting om fotboll", som den kvinnliga fotbollskommentator jag tidigare hänvisade till sade var ett typiskt uttalande från de män som hör av sig till radion när kvinnor talar om fotboll. Ett annat antal individer tycker att våldtäktsoffer får skylla sig själva om de druckit alkohol eller klätt sig på vad dessa individer anser är olämpligt vis. Ett tredje antal individer menar [inget exempel jag dragit fram, men det har anförts] att kvinnor ska tiga i församlingen och inte bli präster eller predikanter.

Mellan tummen och pekfingret, hur många tror du att samtliga individer i dessa uppräknade grupper är tillsammans i Sverige? Sammantagna, alltså. Fotbollshuliganerna, nämndemännen och prästerna.

Jag tror att de faktiskt kan vara så många som nästan 1000 stycken. Möjligen till och med 1500.

Därmed inte sagt att jag tycker att man inte ska säga emot dem, men jag kan inte heller tycka att problemet är gigantiskt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 01 okt 2008, 01:15

john-henri skrev:Notera för övrigt att jag inte hävdat att hedersmord och andra uttryck för hederskulturtänkande skulle vara hänförbara till den svenska inställningen, däremot en i debatten märkbar "förståelse" för den typen av kulturyttringar, vilket jag finner befängt.

Kan du ge några exempel/länkar?

Min uppfattning om den svenska hållningen är nämligen den motsatta.

Det är åratal sedan Mona Sahlin gick ut och i helt otvetydiga ordalag totalt fördömde den här sortens "kultur"yttringar och hon fick snabbt efterföljare, och numera finns, som jag redan nämnt, en särskild polisutbildning och dito avdelning för hederskultursrelaterade brott, liksom dito utbildning och avdelning på Socialtjänsten.

Och det har jag alltså redan påpekat. Man blir inte så övertygande om man bara ignorerar sakförhållanden som inte bekräftar ens ståndpunkter.

Men den diskussionen skulle kunna bli ändlöst lång, och jag tycker ärligt talat att den här diskussionen blivit mer än tillräckligt utdragen redan.

Jag tror att det är tredje gången du säger det, vilket förstås inte hindrar dig från att skriva nya, hemskt långa inlägg! :-)))

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 01 okt 2008, 01:24

Planckskonstant skrev:Vill du ha koll på var forskningen står kan du spana in den här artikeln av Claes Ekenstam: http://www.kvinfo.su.se/lankar/mansfors ... enstam.pdf eller varför inte David Tjeders blogg: http://www.tjeder.nu/blog/

Håller just på och läser Ekenstam, som hittills är mycket intressant. Låt mig rekommendera fler att ladda ned och titta på den uppsatsen.

Jag ska även läsa bloggen, men Ekenstam först, eftersom han uppenbarligen är forskare och ger en så att säga akademisk bakgrund till forskningsområdet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Planckskonstant » ons 01 okt 2008, 07:08

Sheriffen skrev:Jag ska även läsa bloggen, men Ekenstam först, eftersom han uppenbarligen är forskare och ger en så att säga akademisk bakgrund till forskningsområdet.

FYI David Tjeder är fil dr i historia och hans avhandling handlar om borgerliga mansideal under 1800-talet. På hans webbsida http://www.tjeder.nu/ finns för övrigt en kommenterad bibliografi där man kan få tips på vidare läsning.

Och ett länktips till: http://www.riksutstallningar.se/Templat ... _2281.aspx
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 02 okt 2008, 05:38

Och en sak till.

Vi har här diskuterat könsroller, men det fasicnerande är att vad gäller värderingar så är vi alla, såvitt jag kan se, i princip överens. Vi tolkar bara det rådande klimatet olika.

Så låt mig en kort stund gå över på ett helt annat plan.

Jag förmoddar att ni liksom jag ständigt kämpar med intima relationer och försöker - och kanske lyckas, eller ej - att få dem att fungera.

Så om jag också får ge ett råd om var man kan få viss vägledning, ni som missade honom i somras - och om ni kan: gå och se Leonard Cohen i Globen den 16 oktober. För det här är faktiskt grejen; tränger man in i Leonard Cohens texter, i hans poesi (ibland tonsatt på skivor, ibland enbart tryckt i böcker), så finns där inte sällan häpnadsväckande insikter. Att se honom live är en inspiration som är svårslagbar. Att sedan ytterligare läsa honom och lyssna på honom, hemma och i vardagen, är - vad jag har märkt för egen del, i alla fall - till oväntat stor hjälp.

Den här mannen är verkligen inte dum. Bara tro mig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 04 okt 2008, 19:34

Virginia Woolf:

"The history of men's opposition to women's emancipation is more interesting perhaps than the story of that emancipation itself."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 24 okt 2008, 00:34

De som är intresserade av den här diskussionen bör kanske titta på tv i kväll (081024) eller om några dagar:

SVT2
18.00 Mannens vetenskap
Amerikansk vetenskapsdokumentär från 2007. Våra könsroller är omdebatterade. Är de produkter av vårt biologiska arv eller något vi lär oss under vår uppväxt? Även i Kunskapskanalen 27/10 och 28/10.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 17 dec 2008, 08:21

I tisdagens (081216) Dagens Nyheter finns i kulturdelen en artikel av Stina Zethraeus som heter "Finns det några snälla pojkar här?". Den handlar om barnböcker med pojkar som är ömsinta, tvättar, diskar och klär sig i prinsesskläder.

Ett citat ur artikeln, dock ej om pojkarna:

"De starka tjejerna har vi redan lokaliserat, under senaste åren har en hel drös med driftiga, kaxiga och äventyrliga tjejer paraderat förbi i litteraturen för de yngre. Vill man, på ett enkelt sätt, hitta dessa tuffa töser har man på många bibliotek numera hjälp av sökordet 'starka flickor'."

Därefter övergår artikeln till att handla om barnböcker där på motsvarande vis de traditionella pojkkönsrollerna brutits upp enligt min sammanfattning ovan och här är den handfull böcker som rekommenderas i just den här artikeln (det finns många fler, förstås):

Sanders sandaler av Peter och Ingela P Arrhenius
Gösta tvättar av Katti Hoflin och Anna Sandler
Astons presenter av Lotta Geffenblad
Kaninkostymen av Per Gustavsson och Helena Willis
Hermans sommar av Stian Hole
Min lilla apa av Ulf Nilsson och Kristina Digman

Jag vet inte, men det känns fortsatt rätt udda och faktiskt lite dystert med de barrikadfundamentalister som fortfarande så envetet vägrar se floden av icke könsrollskonservativa böcker för barn och ungdom som svämmat över sina bräddar under de senaste tio, femton, tjugo åren (se diskussionen tidigare i denna tråd). Det här är numera ett så väl etablerat faktum att biblioteken alltså har särskilda avdelningar för alla böckerna om starka, självständiga, frigjorda tjejer och med stor säkerhet snart även om pojkar enligt ovan. Men vad är det nu man brukar säga? Ingen är så blind som den som blundar med båda ögonen, eller vad det var.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 25 mar 2009, 10:45

Här kan ni i datorn lyssna på den senaste upplagan av radioprogrammet Nya Vågen:

http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=3048

Och här är beskrivningen av programmet, som har rubriken "Den nya familjen":

"Barnboksutgivningen bara växer och växer, enligt nya siffror har den ökat med 55% på sex år. Och kanske är en av förklaringarna att vår allt mer komplexa syn på vad en familj kan vara, och vilka nya roller den kan innehålla, numera ryms i denna stora utgivning.

För det är inte längre så att flickorna lyser med sin frånvaro i barnlitteraturen och det blir allt mer tillåtet att leka med könsroller både i böcker och på scenen. Kanske är vi snart till och med redo att ge pojkarna en rymligare definition på vad som är manlighet?

Vi har läst Peter Pohls nya bok Anton, jag gillar dig och sett filmatiseringen av Johanna Thydells Augustprisbelönade I taket lyser stjärnorna och sett Ulf Starks Dårfinkar och Dönickar i musikalform på Stockholms Stadsteater. Vi diskuterar familjebilder och nya könsroller med Karin Helander, professor och kritiker i Svenska Dagbladet, Per Wirtén, redaktör på tidskriften Arena, Ulrika Milles, kulturjournalist och Johan Hilton, kulturjournalist på Expressen.

Programledare: Anneli Dufva"

Som synes i mitt förra inlägg i den här tråden, precis ovanför detta, bereds dock även pojkarna könsrollsbrytande utrymme i barn- och ungdomsböcker numera. Att redaktionen för Nya Vågen inte har sett det beror nog bara på en kvardröjande skygglappsrest i form av barrikadfundamentalism, men jag ska skriva till dem och tala om hur det ligger till.

Precis som jag har gjort i hela den här tråden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Föregående

Återgå till Baren