Vad är miljö?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Vad är miljö?

Inläggav Sheriffen » fre 18 nov 2016, 14:38

Jag brukar inte skriva om böcker av författare jag känner, av förmodligen uppenbara skäl: är jag positiv kan det uppfattas som vänskapskorruption, är jag negativ kan författaren bli sur. Högst enstaka gånger känner jag dock att jag måste göra ett undantag, av förmodligen lika uppenbart skäl: det är en väsentlig bok. Och jag kommer undan lite grann den här gången, för Vad är miljö och 100 andra jätteviktiga frågor är skriven av en författarduo, Maria Wetterstrand, som är en god vän, och Gabriel Liljenström, som jag såvitt jag vet aldrig ens träffat. Så det går väl jämnt upp, kanske man kan säga?

Ok, med det sagt, nu över till boken.

Jag blev förbluffad, men inte av sakkunskapen - den tog jag för given i utgångsläge - utan för att Vad är miljö och 100 andra jätteviktiga frågor är en så överraskande rolig bok! Jag överdriver inte när jag säger att jag med regelbundna och oregelbundna mellanrum alltifrån fnittrade till gapskrattade under läsningen, och det är inte vad man väntar sig av en faktaspäckad bok om de ödesmättade miljö- och klimatproblem mänskligheten och för den delen planeten står inför. Och det är inte bara så att stilen är lättsam, för det är den, utan än mer så att författarna slagfärdigt skämtar samtidigt som de skriver om mycket allvarliga ämnen, och det på ett sätt som gör att boken fungerar som något så osannolikt som en rolig kåserisamling och en allvarlig fackbok på en och samma gång. Sådana djur skådar man inte ofta.

Vad är miljö och 100 andra jätteviktiga frågor består av 105 frågor, tryckta på vänstersidorna, som får sina svar - ett slagfärdigt kort, ett resonerande långt - på högersidorna. Som man lätt förstår av den beskrivningen är inte ens de långa svaren särskilt långa egentligen - de korta svaren är enradare, medan de långa är som mest ungefär tjugo rader. Det medför att Vad är miljö? fungerar både som bok att med behållning läsa rakt igenom och, senare, som uppslagsbok för att vid behov friska upp minnet om någon given fråga. Det går nämligen fort att läsa inte bara det långa svaret på en fråga, utan i själva verket hela boken. Mest av allt vill jag se den som en behändig handbok som ger en bred, engagerande, och provocerande översikt över de många frågeställningar och problem som miljön och klimatet ställt oss inför, men som samtidigt inte för ett ögonblick låtsas att det inte finns mycket mer att fördjupa sig i vad beträffar vartenda ämne som tas upp (möjligen med undantag för ämnet för fråga nummer 86, men där kan fördjupning - ahem - av annat slag ske). Vad den här boken gör är att orientera läsaren, att förse hen med en översiktskarta över terrängen, och efter att ha läst den kan man fördjupa sig i de ämnen och frågeställningar man är mest intresserad av och vill engagera sig i. Och återigen, man kan ha den som uppslagsbok, till exempel bredvid datorn när man råkar in i en klimatdebatt på FB och behöver fräscha upp argumenten.

Jag tänkte på en sak till. Det här är en bok som jag vågar påstå fungerar lika bra för vuxna som för ungdomar och inte alltför små barn, och det kan jag inte tro är annat än avsiktligt från författarnas sida. För trots allt, vilka är det kanske allra viktigast att ge chansen att intressera sig för och engagera sig i så här avgörande frågeställningar, om inte den uppväxande generationen?
Förmodligen är jag väldigt banal nu, men eftersom julskyltningen är i full gång trots att vi bara befinner oss i november, så föreslår jag ändå i sken av ovanstående påpekande att ni föräldrar kan köpa Vad är miljö och 100 andra jätteviktiga frågor i julklapp till era döttrar och/eller söner och sedan läsa deras exemplar ni också, och ni som inte har barn kan helt fräckt köpa boken i julklapp till er själva!

Vad är miljö och 100 andra jätteviktiga frågor
Maria Wetterstrand och Gabriel Liljenström
Bokförlaget Langenskiöld, 2014

http://www.adlibris.com/se/bok/vad-ar-m ... 9187007477
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren