Åcon 3

Åcon 3

Inläggav Johan » mån 05 maj 2008, 22:38

Ah, Åcon. Vad är det som gör den här kongressen så bra? Den svårslagbara kombinationen av avslappnad kongress och ett faktiskt program? Vi har en författarhedersgäst, som är där till stor del på sina litterära meriter. Vi har ett program. Särskilt mycket tyckte jag om dubbelpanelen om postkolonial science fiction: tre personer som för en intressant diskussion mer eller mindre om postkolonial sf och en person som på samma panel, men i mina ögon fullständigt orelaterat, håller en lång och minst lika intressant utläggning om sydamerikansk sf och dess möjligheter. Samtidigt är baren, fåtöljerna i hotellobbyn och uteplatsen än mer självklara umgängesytor än på de flesta kongresser. För att inte tala om att det är en liten, intim hotellkongress. Med room party-område efter det att baren stänger – bryr du dig inte om det kommer lite ljud från grannen, eller hade du ändå inte tänkt sova under natten? Boka rum här! Mer intresserad av en tidig morgon? Vi placerar dig så att du får sova mer i lugn och ro. De senaste och tidigaste vanorna möts vid hotellfrukosten, där de som snart skall gå och lägga sig träffar de som precis har gått upp. Vill man gå upp tidigt och kanske ta en titt på Åland kan man göra det. Vill man istället, som undertecknad, ha ett room party och sedan ägna morgonen åt att sitta och se morgonsolen klättra med en öl i handen med Pasi Välkkynen eller ett korridorsparty som slutar med att man sitter på Ylvas rum, dricker gin och pratar med henne till frukosten, så finns även den möjligheten. Det är enkelt att ägna tid åt att gamla, och nya, vänner på Åcon, samtidigt som det faktiskt finns ett program med seriösa inslag.

Och det är kul att träffa finsk fandom! Den verkar vara så full av engagerade, trevliga, roliga människor. Jag hoppas verkligen att jag lyckas ta mig till Finncon i sommar, men att få träffa ett femtiotal finska fans under en fyradagarskongress på Åland, med litteraturdiskussioner, paneler och annat intressant, är ett alldeles utmärkt sätt att umgås på. Jag ser redan fram mot nästa Åcon, som kommer att äga rum i Mariehamn 21-24/5 2009. Enda nackdelen är förstås att jag – tillsammans med Jonas Wissting, Katarina Norrgård från Åland, samt Karoliina Leikomaa, Taimi Tietäväinen och Sami Kähkönen från Finland – sitter i kommittén för den, så att ni andra slipper. Men det är kul med Åcon, och det är kul att hjälpa till med att se till att nästa blir av. Jag hoppas att vi blir något fler svenskar nästa gång. Inte så mycket för min egen skull, för jag trivs ändå, som för att jag tycker att ni som inte är där missar någonting och för att det skulle vara kul med mer utbyte mellan svensk och finsk fandom.

Vill man göra det enkelt för sig kan man göra ett bra val redan nu: till och med 15/6 går det att lösa medlemskap i Åcon 3 för 200 kronor (därefter 250 kronor). Vill man falla för en så god idé kan pengarna betalas till plusgirokonto 82 66 75 - 1 (som Anders Reuterswärd vänligt nog ställt till kongressens förfogande). Jag hoppas få se så många som möjligt av er där.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » mån 03 nov 2008, 14:16

Det är kul med kongresser. Därför är det roligt att kunna presentera Steph Swainston som hedersgäst på Åcon 3.

Steph Swainston är, anser jag personligen, en av de senaste årens bra och intressanta fantasyförfattare som står ut som någon vars böcker verkligen är värda att läsa, och ett av de namn (vilket förstås var roligt) som ett par gånger dök från publiken som ett exempel på någonting nytt under panelen om fantasyns utveckling och vart den är på väg under Kontext nu i helgen. Hon brukar nämnas när new weird-vågen diskuteras.

Det är kul när man verkligen tycker om hedersgästernas böcker, och det gör jag i det här fallet. Hennes debtutroman, The Year of Our War, finns översatt till svenska som Krigets år.

Så här skrev – http://sfbok.se/bok/manadens/fan10.asp – till exempel Johan Frick om hennes debutroman för några år sedan:

The Year of Our War var en av 2004 års mest uppmärksammade debutromaner i sf- och fantasykretsar, med all rätt. Steph Swainston skriver en skitig och bångstyrig fantasy som ekar av både Roger Zelazny och M. John Harrisons Viriconium-svit men känns fullständigt originell. Hennes sekundärvärld liknar ingen annan - enligt uppgift har hon ägnat sig åt att bygga upp den sedan barndomen och har många tusen år av dess historia utarbetad i detalj. När hon använder den som bakgrund för sin första roman går hon in i historien vid en viss punkt och berätta vad som händer där rätt upp och ned, utan återblickar eller förklaringar. Vi får veta mer om denna värld i nyss utkomna uppföljaren No Present Like Time, men man ska börja med The Year of Our War, vilket låter sig göra utan stor investering nu när den har kommit i pocket. Det kan varmt rekommenderas.

Åcon är engelskspråkig kongress i Mariehamn, på Åland, som huvudsakligen samlar svenskar och finländare, men deltagare även från andra länder från Norden och Östersjöområdet har hittat dit. Den har varit en avslappnad kongress, där man ändå har försökt få till ett intressant, litterärt och givande program, som utmynnar i mer fanniska saker framåt kvällen, utan att för den sakens skull binda upp folk i programsalen hela tiden utan tillåter dem att umgås och lära känna varandra. Jag tycker att det har varit en god ambition som jag gärna vill fortsätta med. Framför allt är det hur kul som helst med en hotellkongress som samlar både finländare och svenskar. Åcon är bra. Kom dit.

Medlem i kongressen blir man genom att betala 250 kronor till Plusgirokonto 82 66 75 - 1, betalningsmottagare Anders Reuterswärd. Gör det.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » ons 05 nov 2008, 21:14

Det vore bra om den här kongressen kunde ha en åtkombar lista på medlemmar och vilken typ de är. Jag har ett svagt minne av att jag konveterade från stödjande till fullt deltagande (första konvertering) på Åcon 2 men är ej helt säker...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Johan » tor 06 nov 2008, 14:45

Ett sätt att finansiera en kongress skulle kunna vara att aldrig berätta för Tommy att han har betalat så att han gör det igen. En brittisk hedersgäst borde man kunna bekosta i alla fall. :)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » tor 06 nov 2008, 17:12

Jag kommer högst betala två gånger då jag normalt skriver upp när jag betalar. En person betalade 3 gånger till ConFuse...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tor 06 nov 2008, 17:14

Jag har betalat åtminstone två gånger till fler än en kongress...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » tis 24 feb 2009, 11:44

Nu kan man boka hotellrum! Gör det, föreslår jag.

http://acon3.wordpress.com/hotel-info/
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » tis 31 mar 2009, 14:50

Nu har jag skrivit till hotellet. Frågan är nu bara om jag och Linnéa är medlemmar i kongressen eller inte... jag minns inte.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tis 31 mar 2009, 21:26

Jag bokade hotell för ett tag sedan. Jag lyckades komma ihåg att jag var den första som konverterade från stödjande till deltagande så då visste jag att jag betalt. Men rent allmänt är det irriterande att man på en kongress-hemsida inte kan kolla om man är medlem eller inte (jag antar att man inte kan det här)).
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Johan » tor 02 apr 2009, 12:24

Om någon skulle vara intresserad av öl, så anordnar kongressen en tur till bryggeriet Stallhagen. Se mer information här:

http://acon3.wordpress.com/programme/stallhagen-brewery-tour/
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

åcon3 gruppresa.

Inläggav wiss » tis 07 apr 2009, 08:20

Nu kan man anmäla sig till gruppresan (BåtCon) till åcon3!

Vi åker med silja-line 21/5 07:10 från Värtahamnen och återkommer 24/5
18:15 till samma hamn.

165:- tur och retur (inkluderar en bagage-hytt och badge).
98:- Frukost på ditresan.
252:- Buffe på återresan.

Vill man ha ytterligare saker, som bil, egen hytt eller så, maila mig.

Man anmäler sig genom att sätta in rätt summa pengar till Reuterswärds
pg-konto: 82 66 75 - 1, ange namn och födelsedatum på inbetalningen.

Jonas (Reuterswärd Travels, eftr)

Tilläggas kan att om man bor i Uppsala, eller har enklare för att ta sig dit
(eller till Grisslehamn) än till Stockholm, åker man lämpligtvis med Eckerö
Linjen. Buss till färjan avgår inifrån Uppsala (Hjalmar Brantingsgatan,
mellan Willys och Celsiusskolan). Priser och sådant:

http://www.eckerolinjen.fi/sv/document.aspx?docID=10123

Johan Jönsson
wiss
LoC-skribent

Inläggav Johan » ons 15 apr 2009, 08:39

Gott folk,

Åcon närmar sig!

Det är en bra sak. Åcon är en fantastisk idé, ett avslappnat tillfälle att umgås med svensk och finsk fandom som har visat sig vara hemskt kul och lyckad även verkligheten. Den som inte har haft tillfälle att bekanta sig med finsk fandom borde göra det. Den är livlig, engagerad, underhållande och hemskt trevlig, och definitivt i sig värd att spendera fyra dagar i Mariehamn. Som om det inte vore nog, vid sidan av programmet, så får man träffa oss svenskar också.

Kongressens hedersgäst är den brittiska författaren Steph Swainston, vilket jag personligen tycker känns som ett av de roligaste valen vi hade kunnat göra.

Åcon kommer att bli en bra kongress. Kom dit.

Skall man ta sig med färja från Stockholm tillsammans med andra är det hemskt bra om man meddelar det nu, eftersom det inte är många dagar för att ta del av grupprabatten. Naturligtvis går det att åka även senare, men då blir det något dyrare. Så om ni skall till kongressen – även om ni har betalt anmälningsavgift! – var snälla och hjälp kommittén genom att fylla i blanketten här:
http://acon3.wordpress.com/members/ (länken heter "Fill the Sign Up form")

Om det är smidigare att åka från Uppsala åker man förslagsvis med http://www.eckerolinjen.se/ som har bussar inifrån stan. Kontakta mig om det finns några frågor.

Dessutom börjar det bli hög tid att boka hotellrum – det erbjudande vi har från hotellet gäller bara fram till på tisdag! Förstås är det, återigen, inte alls omöjligt att delta i kongressen ändå, men det blir dyrare och det finns förstås en risk för att utomstående bokar hotellrum så att de tar slut. Boka rum idag:
http://acon3.wordpress.com/hotel-info/

Ses där.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » fre 17 apr 2009, 19:12

Jag begriper inte prislistan för färjan. Är kabin-kostnaden en extrakostnad som läggs på däckskostnaden eller ingår däckskostnad i kabinkostnaden? Tidigare år har vi alltid haft en kabin tillgänglig.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Johan » fre 17 apr 2009, 19:35

Du talar om från Stockholm nu, right? Då låter jag Jonas svara.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » lör 18 apr 2009, 02:25

När jag väl hittade formuläret som det saknades en länk till på resesidan så blev det lite klarare. Det verkar som om att en hytt kostar 175 kronor extra (prislistesidan indikerar att det är 340 kronor extra).
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Nästa

Återgå till Kongresser