Kontext, Upsala 31 okt-2 nov 2008

Inläggav jophan » tis 28 okt 2008, 16:59

Rymd-Olov skrev:Förvisso är det sent påkommet, men jag tänkte fråga om den där plockmaten inbegriper något som en vegan kan vilja äta? Det är bra att veta, så att jag är beredd att fixa egen mat om det skulle knipa.

Den är inte inköpt än, men jag vidarebefordrar önskemålet/frågan till vår e-postlista. Det går bra att fråga på plats också när du anländer. Du kommer ju att hinna gå ut och köpa dig något.

Observera dock att detta inte är mat i mängder som är tänkta att mätta vrålhungriga kongressdeltagare. Det är inte en ersättning för att äta middag under dagen utan tänkt som umgängesmat på kvällskvisten.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 28 okt 2008, 17:04

Rymd-Olov skrev:Förvisso är det sent påkommet, men jag tänkte fråga om den där plockmaten inbegriper något som en vegan kan vilja äta? Det är bra att veta, så att jag är beredd att fixa egen mat om det skulle knipa.

Olov, jag kan hur som helst lugna med att allt flytande som finns i baren till 100% stammar från växtriket!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tis 28 okt 2008, 18:14

Ah, Sheriffen – det kan man nu faktiskt inte ta för givet!

http://en.wikipedia.org/wiki/Stout#Milk_stout

(Okej, nu kommer vi nog inte att ha någon mjölkstout, men ändå.)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » tis 28 okt 2008, 20:19

Tack för svaren! Det låter bra. Jag har ju inte varit på sf-kongress förut, så jag vet inte rhur det fungerar. Men ni låser alltså inte dörrarna och det är ju bra. :)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » tor 30 okt 2008, 13:10

En vegbeskrivning kan du spana in här: http://kontext2008.se/?page_id=14
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 03 nov 2008, 04:10

Nu är det nog meningen att man ska säga något om Kontext och de första ord som dök upp i huvudet på mig är omtumlande bra. Det här var alldeles omtumlande bra - mycket välarrangerad, mycket *intensiv* kongress. Här fanns inga döda punkter alls, i alla fall inte ur min synvinkel - det var liksom konstant maaaangel, som vi brukade säga i Stockholm på den gamla goda tiden, och det ska alltså uppfattas i allra bästa bemärkelse.

Några höjdpunkter, i ingen särskild ordning:

* Novapanlen, där jag fick hoppa in som ersättare för John-Henri som av familjeskäl tyvärr inte kunde komma, och som jag tyckte blev mycket intressant. Den här entusiasmen från de båda Novaläsande panelisterna - Carolina Gomez Lagerlöf och Tomas Cronholm - och, inte minst, den månghövdade publiken kändes värmande. Frågorna haglade, folk ville verkligen diskutera och de ville verkligen veta - och trots att vi inte hade ett enda Novanummer att visa upp (eftersom det ju var John-Henri som skulle haft dem med sig) fick vi fyra nya prenumranter direkt efter panelen.

* NoFF-auktionen, som jag tror lärde oss något väsentligt - kör relativt få enheter och kör i rasande tempo. Jag auktionerade och Jonas Wissting skötte insamlingen av pengarna. På ungefär tjugo minuter drog vi in drygt 1200:- - stort tack till alla som tappert betalade höga belopp för eländiga böcker och urusla dvd-filmer! Och tack till Anders Holmström, som donerade den märkliga, lyxiga öl som jag vill minnas drog in mest pengar av någon enhet under hela auktionen. Att notera: Jonas Wisstings inramade p-bot från Finland såldes visserligen till Patrik Centerwall, men vi har kommit överens om att den blir vandringspris genom NoFF-auktionerna och varje gång ska auktioneras ut för ett utropspris som ligger strax över vad vi senast fått för den.

* Roompartyt i 210 på Muttern! En instant klassiker! Det här var ett alldeles autentiskt, alldeles lysande room party - för första gången på en svensk kongress på säkert femton år (med undantag för det i John-Henris hotellrum på SweConFuse i somras)! Ibland är okunnigheten en välsignelse. J. P. Melin från Göteborg, som besökte sin första sf-kongress förutom de båda i Göteborg han varit med om att arrangera, hade hört att det ska vara room parties på kongresser. Lyckligt ovetande om att det numera, när vi inte kan ha hotellkongresser i Sverige, strängt taget främst gäller brittiska och amerikanska kongresser, hade han bunkrat upp med whisky och vin i sitt hotellrum och gick runt och bjöd in folk i baren på lördagskvällen. Fast vi dröjde kvar i baren till efter stängningsdags - så när jag, som bodde på samma hotell några rum bort (206), anförde en stor skara fans genom Uppsalas nattmörker och med dem i hälarna knackade på J.P.:s dörr klockan något på natten, öppnade han i bara kalsongerna! Han och den andra fan han delade rum med hade gått och lagt sig, för de trodde att ingen skulle komma! Men J. P. fann sig direkt, bjöd in oss och började skvätta upp drycker åt alla håll - och room partyt var i full gång! Precis så stimmigt, trångt och absolut bara jävla fanniskt som ett room party ska vara. Det här var ett room party av den klassiska, urfanniska sorten - the real style! En alldeles extra metal-komplimang till vackra, charmiga Agnes, som är blott 19.5 år och som var på sin första kongress men ändå var så jävla tuff att hon hakade på till room partyt trots att truppen anfördes av en så markant livsfarlig person som den skränige Sheriffen!

* Minnesprogrampunkten för våra bortgångna. Som Johan Anglemark säkert minns var min omedelbara invändning när han förra året frågade om kongressdatumet kunde funka att jag inte gillade att kongressen lades på de dödas dag, den dag då vi minns våra bortgångna. Jag tycker att kongresskommittén mycket värdigt och mycket vackert tog hänsyn till högtiden genom den stämningsfulla och stundtals rörande programpunkt där vi fick berätta om dem vi minns och som inte längre finns ibland oss. En lysande idé och en lysande programpunkt, inte minst därför att dem vi mindes var just lysande. Tack.

* Umgänget! Det här var en kongress med i allra bästa bemärkelse spirituellt, livfullt, givande, utmanande, roligt, värmande umgänge! Tack alla från mig i alla fall, för jag hade kanonroligt!

* Panelen om Obama och McCain som science fiction. Vi hade bara så jävla roligt, både vi som satt i panelen och, helt uppenbart, den våldsamt entusiastiska publiken. Jons avslutande betraktelse var helt jävla briljant!

* Dead Dog Party. Urgullig och hårt slitande ensam bartendertjej som helt överrumplades av att få sin vanligen söndagstomma pub fullkomligt invaderad (jag vräkte på med dricks till henne och det hoppas jag sannerligen att ni andra gjorde också!) och så hög och rolig stämning att man inte ens lyckades bli ledsen över att denna helt jävla lysande kongress var över!

Ett mycket uppriktigt känt och mycket stort tack till kommittén!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 03 nov 2008, 15:19

Jag måste förstås meddela att minst tre omtumlande avslöjanden gjordes under Kontexts Dead Dog Party.

1) Karin Kruse har en väninna som tills helt nyligen var ihop med gitarristen Mick Box i Uriah Heep! Det var hon som dumpade honom. Wow, liksom.

2) Den vackraste replik jag hörde under hela kongressen fälldes av Hans Persson och jag har flera åhöra vittnen, bland dem en framstående åklagare, som bevis. Här är repliken:

"Tåg har jag inte åkt."

3) Om man trär en kondom över huvudet och låter kanten löpa precis under näsborrarna, så att man bara kan andas genom munnen, och därefter drar bloss på en cigarett och blåser ut genom näsan, fylls kondomen inte bara med rök utan blåses dessutom upp ovanför hjässan på ett sådant sätt att den mössa man också har på sig stiger och stiger och stiger och därefter faller av. Vid det laget är kondomen så fylld av vit rök att den ser ut att vara begagnad på gängse sätt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » mån 03 nov 2008, 16:09

Den där skotska puben gick inte att hitta så jag sket i det. Sedan kom jag på att det var gamla "Studio GT"...

Detta apropå "dead dog".

Nåväl. Så kul annars med denna kuliga con, kul folk och tryck i baren. Och oväntade möten med gamla och nya pipel. Och tung logistik, bra detaljkoll med program och bar och alla dessa detaljer man inte tänker på.

Och Alvarfondens antikvariat var lite av en oas, ett ställe där man kunde försjunka i något annat för en stund.

Mer om conen kan ni läsa på min blogg, en smärre rapport:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... pport.html

[url][/url]
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 03 nov 2008, 16:14

Svensson skrev:Den där skotska puben gick inte att hitta så jag sket i det.

Lennart, nu vill jag inte vara oförskämd, men minns du att du när vi stod i baren försökte ge mig en vägbeskrivning och jag bara slog ifrån mig och sa att nej, jag klarar inte att hitta dit, eftersom min prosopagnosi inte bara gör det ohyggligt svårt för mig att känna igen människor utan att ha träffat dem sju, åtta gånger, utan även har berövat mig varje uns av lokalsinne (Johan Anglemark har faktiskt sett mitt lokalsinne - det ligger nedtrampat i rännstenen i Gamla Stan, alldeles söndertrasat!)?

Jag valde alltså kategoriskt att gå till puben - som verkligen var svårfunnen, med tanke på hur långt vi gick - med folk som var hemma i trakten och därför hundraprocentigt säkra på att hitta.

Det är alltid en smart grej, antingen man är prosopagnostiker eller ej.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » mån 03 nov 2008, 16:17

Jag vet, jag vet...

Men hittade Ylva, Martin Andersson, Carolina Gomez mfl dit? De var de sista jag såg innan jag försvann bort i tangentens riktning...
Svensson
Trufan

Inläggav Martin Andersson » mån 03 nov 2008, 16:33

Svensson skrev:Jag vet, jag vet...

Men hittade Ylva, Martin Andersson, Carolina Gomez mfl dit? De var de sista jag såg innan jag försvann bort i tangentens riktning...

Japp, vi var där! Puben var lite anonymt skyltad -- det var svårt att skönja den skotska flaggan på den i övrigt blå hotellskylten -- men vi lyckades ta oss dit och in, och undertecknad stannade kvar till det bittra och tårdrypande slutet.

Martin (som nu jobbar på sin PCB -- Post Con Blues -- genom att kika på Eurocons hemsida)
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav centerwall » mån 03 nov 2008, 16:45

Lysande kongress! Jag har redan gett mitt lovord på fanaclistan men varför begränsa sig när jag kan göra det även här.

Höjdpunkterna var många, men några av dem som jag kommer att komma ihåg extra mycket var:

* Intervju samt det mindre samtalet med Erik Granström. Han är otroligt trevlig och givande att samtala med. Den perfekte hedersgästen?

* Föredraget om Mumin och Tove Janssons bildspråk. Pricken över i:et var ju att det hölls på finlandsvenska.

* Panelen om fiktiva världar. Ungefär 43 minuter gick innan någon nämnde Tolkien vid namn. Och det var av misstag! Cirka tre minuter innan hade jag berömt panelen för att de hade undvikit honom och vi enades att inte nämna hans namn. Oavsett vilket var det en bra panel som gav mig flera boktips. Boktips gavs även i panelen om författare som varit döda i 70 år, men då var jag inte lika flitig på att skriva upp dem.

* Språkförsvarsdiskussionen. Fan vad roligt vi hade!

* Auktionen. Fan, vi hade ju ännu roligare!

* Roompartyt hos JimPe och Martin. Fan vi hade ju roligast!
centerwall
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » mån 03 nov 2008, 16:49

centerwall skrev:Boktips gavs även i panelen om författare som varit döda i 70 år, men då var jag inte lika flitig på att skriva upp dem.

Någon annan som noterade och kan berätta. Jag missade den programpunkten.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Agnes » mån 03 nov 2008, 16:55

Som nytillkommen (åtminstone officiellt...) fan och kongress-noobie kanske jag ska säga något :)

- Sjukt bra första kongress! Jag vill lovprisa idén om att släppa in folk under 26 gratis, annars hade jag troligtvis inte dykt upp. På det här sättet kunde jag provsmaka ett nytt intresse, och inse att, ja, jag är nog en del av fandom ;)

- Programpunkterna: Alla jag gick på var väldigt intressanta, och det märktes att folk var intresserade! Jag gillade även sidoprogrammet, t.ex. var både boksamlardiskussionen och språkdiskussionen riktiga höjdpunkter.

- Boklådorna! Tyvärr köpte jag lite för många böcker (11 stycken...) men jag tror det var värt det :) Bra böcker kan man aldrig få för många av! Trevliga diskussioner runt lådorna, även kul att folk tipsade mig om olika böcker som dök upp!

- Folket: Visst, sf-fans är rätt konstiga, men det är ju jag med, så jag passade tydligen in... ;) Tack för tre trevliga dagar helt enkelt! Både arrangörer och besökare förstås!

(Jag känner att jag använder väldigt många ! , men hur ska man annars handskas med vardagsblues? :P)
Agnes
WAHF

Inläggav Svensson » mån 03 nov 2008, 16:59

pinkunicorn skrev:
centerwall skrev:Boktips gavs även i panelen om författare som varit döda i 70 år, men då var jag inte lika flitig på att skriva upp dem.

Någon annan som noterade och kan berätta. Jag missade den programpunkten.

Jag nämner lite om den i min rapport, se blogglänk här eller i mitt inlägg ovan. Med bilder lånade av dig som väl var OK. (Meddelat på facebook.)
Svensson
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser