Bokmässa

Bokmässa

Inläggav Sheriffen » fre 28 sep 2007, 21:31

Det slår mig att just nu pågår Bok & Bibliotek, årets stora bokmässa i Göteborg. Science fiction-bokhandeln har en stor monter på mässan och jag undrar varför vi inte har givit dem flyers om kommande kongresser att dela ut till alla som köper böcker?! Det skulle knappt kosta någonting, men faktiskt kunna dra medlemmar till kongresserna med tanke på hur otroligt många människor som dyker upp på mässan (drygt 100.000).

Man skulle med lite planering till och med kunna låta bokhandeln sälja medlemskap till kongresserna. Att de skulle ställa upp tror jag inte det råder något tvivel om.

Man kan förstås inte veta hur effektivt det här skulle vara, men själva antalet besökare på mässan gör åtminstone att man skulle nå ut med informationen till väldigt många. Om så bara fem procent av besökarna stannar till vid Sf-bokhandelns monter är det 5000 personer. Om bara en procent av dem skulle kunna vara intresserade av kongresser, så är det 50 personer.

Och det vore både förhållandevis billigt och enkelt att göra det här.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » fre 28 sep 2007, 22:26

En god tanke! Mithlond kommer att finnas runt SF-bokhandelns monter imorgon och dela ut material, jag kan ju återkomma och berätta om det gav något resultat.

Annars arrangerade SF-bokhandeln idag ett föredrag med Bo Eriksson som skrivit Tusen år av fantasy - resan till Mordor. Ett mycket givande föredrag och det verkar vara en intressant bok.

Vad kan man mer säga om mässan? Det blir bara mer och mer folk. Adlibris delar ut Klas Östergrens Fantomer, Jan Guillou är överallt och jag köpte ett nummer av Ordkonst som bland annat innehåller en artikel om science fiction.

"Science fiction är en litterär genre utan någon egentlig definition. Är det överhuvudtaget möjligt att avgränsa området och finns det någon god science fiction - eller handlar det det bara om ett ytligt effektsökeri? Eric Brandstedt har ställt frågorna och söker svar med hjälp av bland andra genrens fader Hugo Gernsback, sci-fi författaren och robotfantasten Isaac Asimov samt T.S. Eliot" skriver tidningens redaktör. Jag har inte läst artikeln ännu.
centerwall
Letterhack

Återgå till Kongresser