Åcon 2

Åcon 2

Inläggav Sheriffen » ons 26 sep 2007, 20:54

Tänkte bara öppna en tråd om den här kongressen, för så himla lång tid är det faktiskt inte kvar.

Vilka ska dit?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » ons 26 sep 2007, 21:22

Jag.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 26 sep 2007, 21:29

Jo, jag är ju mycket inne på den linjen för egen del också. De fanegyriska utlåtandena om den första Åcon gör att jag känner mig mycket frestad.

Jag skulle få resa från Athen, men det är ju en baggis. Och dessutom skulle det bli fyra flighter, eftersom direktflighterna från Athen till Åland är ganska lätträknade.

Det har ju nu även framkommit att den här kongressen är sammanslagen med SnorfCon. Därmed blir väl programmet en kombination av de båda kongressernas respektive program, förmodar jag?

Kör hårt,
Sheriffen
(numera återigen intresserad av programmet, efter bara 25 års paus i baren!)
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 26 sep 2007, 22:17

Sheriffen skrev:Det har ju nu även framkommit att den här kongressen är sammanslagen med SnorfCon. Därmed blir väl programmet en kombination av de båda kongressernas respektive program, förmodar jag?

Det är så det är tänkt i nuläget. Men vi pratar om en 4-5 timmars program om dagen, inte mer, så det ska inte behöva bli för betungande.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 26 sep 2007, 22:39

Jag är ju notoriskt opålitlig som kongressdeltagare, till följd av för mycket jobb, för mycket Nova-åtaganden och för flitigt gymnastiserande dotter, men med reservation för dystra effekter av de tre faktorerna hade jag nog tänkt göra ett försök. Inte minst på grund av Ian McDonald, som jag betraktar som den klart bäste av de yngre manliga brittiska sf-författarna under det senaste kvartsseklet, och som dessutom är en trevlig och smart kille. (Det blir så besvärligt med sådana här kategoriseringar. Jag känner Ken MacLeod bättre och gillar honom enormt, men han är trots allt en svagare författare. J G Ballard är förmodligen den bäste författare i något land som alls skriver i sf-idiomet, men honom har jag sagt goddag till en gång på en bokmässa. Brian Aldiss, som jag varit hyggligt god bekant med i två tredjedelar av livet [mitt första möte med Brian var när Göran Bengtson tog honom med sig hem till mig medan jag fortfarande bodde hos mina föräldrar i Stockholm] är inte i klass med Ballard men slår nog alla andra yngre brittiska sf-författare. Sådär kan man hålla på. Skit samma; Ian skriver förnämligt och det vore kul att träffa honom igen i jämförelsevis lugn och ro, vilket en Åcon förefaller vara i jämförelse med de världskongresser där man i vanliga fall stöter på författarbekanta och som bäst sitter en gång i samma panel eller hinner prata i tio minuter mellan sina respektive programpunkter.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 27 sep 2007, 06:42

Jag måste nog medge att jag inte riktigt uppfattat att du var så intresserad av att träffa just författare på kongresser.

Själv funkar jag möjligen något annorlunda - jag vill träffa trevligt folk på kongresser, men är betydligt mindre intresserad av om de är fans eller författare eller redaktörer eller något annat. Visst kan det vara kul att träffa författare, men inte per se roligare än att träffa fans eller redaktörer tycker jag.

Beror på hur människan är, liksom. Och det är nog mycket få författare jag skulle åka skorna av mig för att träffa specifikt på en kongress.

Fast visst har det hänt. Men så träffade jag ju Clifford D. Simak på Denvention 81 också. Och intervjuade honom till och med.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tor 27 sep 2007, 07:49

Du missförstår. Jag är inte generellt mer inriktad på att träffa författare än på att träffa några andra kategorier av människor på kongresser. Men det är kul att träffa somliga författare, av varierande skäl: enstaka för att jag blivit såpass fascinerad av det de sysslar med att det känns intressant att få prata med dem om det, vanligare för att jag träffat dem förr och någon form av tycke har uppstått. Jag gillar att hänga med Harlan Ellison, men inte för att han är författare, och inte mer än jag gillar att hänga med Peter Weston eller Ted White eller Dave Kyle eller någon av de andra fans som blivit goda vänner under ett långt liv som slängts bort på fandom. Eller med somliga redaktörer, eller somliga kritiker, eller somliga akademiker.

Och Ian McDonald har jag träffat ett antal gånger, och tyckt bra om; då är det väl knappast något minus att jag dessutom läst hans böcker och tyckt väldigt bra om dem också. Eller?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 27 sep 2007, 08:28

john-henri skrev:Och Ian McDonald har jag träffat ett antal gånger, och tyckt bra om; då är det väl knappast något minus att jag dessutom läst hans böcker och tyckt väldigt bra om dem också. Eller?

Nej, självklart inte. Jag missförstod nog som du säger ditt förra inlägg och som säkert framgick blev jag mycket förvånad, för jag har ju aldrig uppfattat att du skulle per se premiera att träffa författare framför någon annan.

En av poängerna med fandom och kongresser, tycker jag, är att det strängt taget inte görs någon större skillnad rent umgängesmässigt mellan fans, författare, kritiker, akademiker, what have you.

Som du själv påpekat, man kan på en kongress få se en trettonårig, manlig science fiction-fan på jämbördigt plan diskutera med en 53-årig, mycket uppburen, kvinnlig författare. Till exempel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Åcon 2

Inläggav Jesper » tor 27 sep 2007, 19:55

Sheriffen skrev:Vilka ska dit?

Jag, med största sannolikhet.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav wahl » fre 12 okt 2007, 18:03

Jag kommer också dit, om ingen rent fysiskt hindrar mig.
wahl
WAHF

Inläggav jophan » tor 29 nov 2007, 11:26

Nu är det möjligt att registrera sig.

Betala 200 kr till Anders Reuterswärd, plusgirokonto 82 66 75 - 1, och boka hotell efter anvisningarna på http://acon2.wordpress.com/hotel-info/ så är saken biff!

Mer info om kongressen hittar du på http://acon2.wordpress.com/ . En kongressrapport från fjolårets hedersgäst, Hal Duncan, finns på hans blogg: http://tinyurl.com/yvpw84 . Själv skrev jag några rader i GUFF-förlorarfanzinet, http://efanzines.com/GUFF2007/ .
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » mån 21 jan 2008, 18:44

Jga kollade på Silja Line. Tolkar jag det rätt som att det går en båt (Silja Europa) 07.10 från Värthamnen till Åbo och som stannar i Mariehamn 13.35? Är det den färjan som gäller för förkongressandet?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav wiss » tis 22 jan 2008, 10:46

Någon som vill dela rum med mig?

<edit> Problem solved. </edit>
wiss
LoC-skribent

Återgå till Kongresser