Oslo SF-festival 9-12 augusti

Re: Kongressrapport från Oslo?

Inläggav Ben » ons 08 aug 2007, 19:43

jophan skrev:Det finns en gräns för hur mycket man kan skriva om att sitta och dricka öl och snacka skit.

Det märks att du inte läst diverse finska conrapporter av det mer "vildare" slaget. :lol: I bästa/värsta fall sida upp och sida ner med suprapportering och tillhörande bilder. Men är skribenten skicklig kan det vara rolig läsning.

Så känner du för dig att skrivan om dina äventyr i conbaren är det bara att tuta och köra. :)
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav tompe » ons 08 aug 2007, 19:53

Jag kanske skulle träna på att dricka lager inför Japan. Det kanske är enklare att beställa öl än vatten...

De brukar väl sälja öl i Helga Engs hus vad jag minns. Men vi får se vad som händer.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav OsloPC » ons 08 aug 2007, 21:40

tompe skrev:Jag kanske skulle träna på att dricka lager inför Japan.

Dette blir nok en ny tråd, men på et møte i norsk "øl-fandom" så fortalte en ofte reisende person med store øyne om et par øl-steder han hadde besøkt i Japan nylig. Det var inspirert av den amerikanske småbryggeri-bølgen med tradisjonelle britiske og belgiske ølsorter, bare tatt enda et hakk videre mht. sortiment og mengder. Så det er ikke bare ris-lager der lenger.

Den sterke kaffeporteren Dark Horizon fra Nøgne Ø i Grimstad, Norge, har visstnok bl.a. blitt eksportert til Japan...

- PC
OsloPC
Letterhack

Re: Kongressrapport från Oslo?

Inläggav OsloPC » ons 08 aug 2007, 21:43

tompe skrev: Men vi hoppas att någon köpt in massor med god Ale till kongressen!

Jeg ville ikke håpe for meget, men siden jeg har pensjonert meg fra norsk fandom så har jeg ikke så store påvirkningsmuligheter. Men vi kan jo bli positivt overrasket!

- PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav tompe » ons 08 aug 2007, 22:10

Men jag såg att trots att du är norsk-fandom-pensionär så kommer du på kongressen.

Faktum var att under rubkriken "show og extravagansa" så hittade jag:

Vi har en egen festivalbar hvor det også vil foregå en del moro. Enkelte programposter vil forekomme her, og vi vil servere øl og vin til hyggelige priser.

Det vil være 18-årsgrense i baren.

Mer informasjon kommer senere.

Lustigt ställe att gömma den informationen på...

För övrigt har jag nu tre gånger druckit Dugges 1/2 Idjit på fat och den är riktigt trevlig. Men mycket dyr. 69SEK för en halv pint på Bishops Arms.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav OsloPC » ons 08 aug 2007, 22:37

tompe skrev:Men jag såg att trots att du är norsk-fandom-pensionär så kommer du på kongressen.

Yes, indeedy. Jeg har nok min livstidsdom :D , jeg har bare for tiden organisert fandom i halsen.

Drar i morgen med buss fra Arendal på Norges sørkyst, for å være på kongressen.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 10 aug 2007, 03:24

tompe skrev:Nackdelen med att åka tåg är att man får sova så lite innan man måste ta ett eländigt tåg.

Det finns flygplan.

Nackdelen med att åka tåg är att man inte flyger.

Det borde du om någon veta.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 13 aug 2007, 14:51

Den här kongressen var roligare än fjolårets, trots några fadäser i planering och utförande. Men det var mer folk och en mycket mer upbeat stämning, och det gör ju hela skillnaden. Jag ska se om jag kommer till skott och skriver någon längre kommentar än så.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Livgivare » fre 17 aug 2007, 22:05

Jag var på kongressen på Fredagen och Lördagen...jag stod mest vid bokbordet och titta...men var också på några av föreläsningarna och paneldebatterna...fick inte sett en enda film och missa Buffy Sing-along för det var nått annat jag ville gå på...hoppas kunna gå nästa år också...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav jophan » mån 20 aug 2007, 12:48

Livgivare skrev:Jag var på kongressen på Fredagen och Lördagen...jag stod mest vid bokbordet och titta...men var också på några av föreläsningarna och paneldebatterna...fick inte sett en enda film och missa Buffy Sing-along för det var nått annat jag ville gå på...hoppas kunna gå nästa år också...

Jag tänker också gå på nästa års. Och Buffy sing-along:en var en lysande idé. Den programpunkten ska jag slåss för på nästa kongress jag är med om att arrangera... hmm, torde vara Åcon i maj nästa år.

Ja, det finns svenska sf-kongresser att gå på också! Och finländska och danska.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 20 aug 2007, 13:20

jophan skrev:Och Buffy sing-along:en var en lysande idé. Den programpunkten ska jag slåss för på nästa kongress jag är med om att arrangera... hmm, torde vara Åcon i maj nästa år.

Nu var jag inte på Buffy-singalongen eftersom jag inte var på kongressen och jag när i själva verket en misstanke om att jag personligen bara skulle ha tyckt att det var fånigt, men vill i sammanhanget ändå i så fall också rekommendera den klassiska varianten med "The Rocky Horror Picture Show", där publiken före filmen förses med ett litet kit som man sedan använder för att så att säga hänga med i filmen - alltså, kasta ris när de gifter sig, och så vidare. Plus att man sjunger med i sångerna, naturligtvis!*

Kör hårt,
Sheriffen

*P.S. Jag har sett spektaklet, även på vanlig biograf utanför fandom, men inte själv deltagit. Tänker inte så göra om det skulle dyka upp som programpunkt i framtiden heller. För det finns väl ändå alltid en bar där man kan sitta i stället...?! D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » mån 20 aug 2007, 13:55

jophan skrev:Jag tänker också gå på nästa års. Och Buffy sing-along:en var en lysande idé. Den programpunkten ska jag slåss för på nästa kongress jag är med om att arrangera... hmm, torde vara Åcon i maj nästa år.

Du var på programpunkten? Jag försökte gå något tidigare år men tröttnade då den var försenad. Så jag har nog aldrig riktigt deltagit. Eller deltog fem minuter då de från TV-programmet filmade han den fotbollspelande fanen medan han deltog Buffy sing-along.

Kockan 01 någon dag då alla är lämpligt berusade på Åcon?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tis 21 aug 2007, 12:32

Sheriffen skrev:den klassiska varianten med "The Rocky Horror Picture Show", där publiken före filmen förses med ett litet kit som man sedan använder för att så att säga hänga med i filmen - alltså, kasta ris när de gifter sig, och så vidare. Plus att man sjunger med i sångerna, naturligtvis!*

Datateknologsektionen här i Linköping visar RHPS för sina nya nollor varje år sedan tjugofem år eller så, komplett med alla extraeffekter och transvestitparty efter filmen.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » tor 23 aug 2007, 20:59

Jag har lagt upp mina bilder från kongressen nu.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » lör 08 sep 2007, 15:41

Nu har jag lagt upp mina bilder på:

http://egad.dyndns.org/gallery/view_alb ... e=osff2007
/Tommy Persson
tompe
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser