Att göra reklam för kongresser (tidigare: Vad är detta?)

Att göra reklam för kongresser (tidigare: Vad är detta?)

Inläggav Sheriffen » ons 18 apr 2007, 17:44

Här är en länk:

http://www.kyrkor.be/

Den satt högst upp till vänster i min gmail-ebrevlåda i dag. Jag har sett sådana länkar förut, men aldrig tryckt på dem. Jag tror att det är en ny varje dag. Vad som får mig att häpna är att det här uppenbarligen är en privatperson som ligger bakom. Alla brev är skrivna av samme man. Jag lägger mig inte per se i hans mellanhavanden med svenska kyrkan, men hur kan det komma sig att den här länken dyker upp i min gmail, tydligen officiellt ditlagd av gmail-folket?

Finnes svar?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Peak » ons 18 apr 2007, 18:07

Ovanför mailen? Där ligger det sponsrade länkar och sånt. Så, antagligen har den som äger sidan betalat Google för att de skall länka...
Peak
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 18 apr 2007, 19:05

Peak skrev:Ovanför mailen? Där ligger det sponsrade länkar och sånt. Så, antagligen har den som äger sidan betalat Google för att de skall länka...

Vore detta något för sf-kongresser att tänka på?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Peak » ons 18 apr 2007, 21:08

Beror väl på om:

1) Det inte är alltför dyrt

och

2) Att det går att styra så att bara svenskar (till exempel) får sponsringen. Onödigt att slänga ut pengar på att göra reklam till amerikanare och sånt som ändå inte kommer.. :p
Peak
Fan

Inläggav Johan » tor 19 apr 2007, 04:26

Eftersom jag antar att det är samma system när det gäller Gmail som vanliga sökningar (rätta mig gärna om jag har fel):

Google AdWords går inte bara att styra beroende på språk och land, utan även ned på regionnivå. Skulle du anordna en kongress i Stockholm och räknar med att folk som inte har hört talas om en sådan förr inte skulle våga ta sig så långt på grund av någonting de hittade genom en annons kan du någorlunda begränsa det till Stockholmsområdet. Däremot betvivlar jag starkt att det är värt pengarna; jag kan inte riktigt komma på några ord som skulle vara tillräckligt billiga och träffande ... hade jag tänkt säga innan jag kollade vad som dök upp om man sökte på "science fiction" eller "fantasy" från Sverige och inte hittade mycket alls. Hoppsan. Nå, förmodligen är det fortfarande inte värt det, och även om de om jag inte minns helt fel som alternativ skulle börja köra med den betalningsmodell där man istället för antalet klick betalar en större del för varje genomfört köp/medlemskap/vad det än är som gäller i det aktuella fallet så har jag väldigt svårt att se det som någonting som går att applicera på kongresser. Inte minst för betalningssystemet det skulle kräva.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 19 apr 2007, 06:56

Johan skrev:Eftersom jag antar att det är samma system när det gäller Gmail som vanliga sökningar (rätta mig gärna om jag har fel):

Google AdWords går inte bara att styra beroende på språk och land, utan även ned på regionnivå. Skulle du anordna en kongress i Stockholm och räknar med att folk som inte har hört talas om en sådan förr inte skulle våga ta sig så långt på grund av någonting de hittade genom en annons kan du någorlunda begränsa det till Stockholmsområdet. Däremot betvivlar jag starkt att det är värt pengarna; jag kan inte riktigt komma på några ord som skulle vara tillräckligt billiga och träffande ... hade jag tänkt säga innan jag kollade vad som dök upp om man sökte på "science fiction" eller "fantasy" från Sverige och inte hittade mycket alls. Hoppsan. Nå, förmodligen är det fortfarande inte värt det, och även om de om jag inte minns helt fel som alternativ skulle börja köra med den betalningsmodell där man istället för antalet klick betalar en större del för varje genomfört köp/medlemskap/vad det än är som gäller i det aktuella fallet så har jag väldigt svårt att se det som någonting som går att applicera på kongresser. Inte minst för betalningssystemet det skulle kräva.

Nu hänger jag inte med.

Den här karlen hade i övre, vänstra hörnet - ovanför ebrevlådan - fått en länk hos Gmail till sin privata hemsida. Vad jag undrade var om det inte vore värt för en sf-kongress att på motsvarande sätt länka till sin hemsida hos Gmail. Fast jag kopplar inte allt det här med betalningar osv. Närmare förklaring?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 19 apr 2007, 07:58

Det kostar pengar att annonsera. Man kan antingen betala per person som klickar på annonsen, eller -- spekulerar Johan i -- per medlem kongressen får, om man fixar betalningsmöjlighet via nätet, exempelvis via Paypal.

Frågan är om annonsen kommer att dra fler medlemmar till kongressen och därigenom löna sig. Det är det Johan tvivlar på.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 19 apr 2007, 08:33

jophan skrev:Det kostar pengar att annonsera. Man kan antingen betala per person som klickar på annonsen, eller -- spekulerar Johan i -- per medlem kongressen får, om man fixar betalningsmöjlighet via nätet, exempelvis via Paypal.

Frågan är om annonsen kommer att dra fler medlemmar till kongressen och därigenom löna sig. Det är det Johan tvivlar på.

Ok, nu kopplar jag. Jag föreställde mig betalning till Gmail i form av ett engångsbelopp i förväg.

Om något drar fler medlemmar till kongressen vet man självklart inte, men eftersom kongresserna numera ofta inte har fler besökare än att de antingen går nätt och jämnt ihop eller med förlust skulle eventuellt nya vägar vara värda att pröva. Men det här kanske inte skulle gå alls, jag har förstås ingen aning.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 19 apr 2007, 09:07

Sheriffen skrev:Om något drar fler medlemmar till kongressen vet man självklart inte, men eftersom kongresserna numera ofta inte har fler besökare än att de antingen går nätt och jämnt ihop eller med förlust skulle eventuellt nya vägar vara värda att pröva. Men det här kanske inte skulle gå alls, jag har förstås ingen aning.

Nä, det är svårt att veta. Men jag har börjat bilda mig en uppfattning efter att i ett decennium eller så på allehanda sätt försökt få folk att gå på kongress att det inte är reklamen eller kännedomen om dem som är problemet.

Ta exempelvis fantasyföreningen Catahya, med drygt tusen medlemmar. Där har jag och Johan i ett par års tid då och då försökt att förklara det här med kongresser, samt tipsat om att man kan gå på sin första kongress gratis genom att söka stipendium från URSUS. Intresset har inte bara varit svalt, det har varit obefintligt. URSUS, förresten, har väl bara fått en enda ansökan under det år den har existerat.

Nej, tusentals människor i det här landet som är intresserade av att läsa sf och fantasy vet om att det finns sf-kongresser, men de tycker inte att det låter särskilt intressant. Det är min slutsats. (Det gäller förresten de flesta fans med. Min lilla enkät om hotellkongresser fick inte så många svar att jag vet så mycket mer om det skulle löna sig att hålla hotellkongresser i Sverige, men det sken tydligt igenom att få av de som svarade tycker att det här med kongresser är så särskilt intressant. Det var en viktig lärdom för mig, eftersom man alltid dömer utifrån sig själv, och jag därför gått runt i över 20 år och trott att fans tycker att det är skitkul att gå på kongress.)

Jag tror på idén att annonsera med Google Adwords, men inte för kongresser. Det ska vara något mer attraktivt, som det här forumet, eller kanske författarsigneringar eller -föredrag.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Peak » tor 19 apr 2007, 10:31

Jag har själv sett de där sponsrade länkarna, men vet inte om det är adwords eller inte. Adwords ligger här iaf, och man verkar till och med kunna specifiera hur mycket pengar man max vill göra av med om dagen i reklam vad jag förstår:

http://adwords.google.se/select/Login

Ange din budget
Det finns inget krav på minimibetalning. Du bestämmer själv hur mycket du vill betala för AdWords. Du kan till exempel bestämma en daglig budget på 50 kr och en maximal kostnad på 50 öre per klick på din annons.

Frågan är väl som sagt om det lönar sig.
Peak
Fan

Inläggav Johan » tor 19 apr 2007, 10:56

Ta exempelvis fantasyföreningen Catahya, med drygt tusen medlemmar. Där har jag och Johan i ett par års tid då och då försökt att förklara det här med kongresser, samt tipsat om att man kan gå på sin första kongress gratis genom att söka stipendium från URSUS. Intresset har inte bara varit svalt, det har varit obefintligt. URSUS, förresten, har väl bara fått en enda ansökan under det år den har existerat.

Nej, tusentals människor i det här landet som är intresserade av att läsa sf och fantasy vet om att det finns sf-kongresser, men de tycker inte att det låter särskilt intressant. Det är min slutsats. (Det gäller förresten de flesta fans med. Min lilla enkät om hotellkongresser fick inte så många svar att jag vet så mycket mer om det skulle löna sig att hålla hotellkongresser i Sverige, men det sken tydligt igenom att få av de som svarade tycker att det här med kongresser är så särskilt intressant. Det var en viktig lärdom för mig, eftersom man alltid dömer utifrån sig själv, och jag därför gått runt i över 20 år och trott att fans tycker att det är skitkul att gå på kongress.)

Jag tror på idén att annonsera med Google Adwords, men inte för kongresser. Det ska vara något mer attraktivt, som det här forumet, eller kanske författarsigneringar eller -föredrag.

Vilket påminner mig om att det gott kan vara dags att börja rulla stenen uppför backen och försöka igen. De få som faktiskt lurats iväg har sagt sig uppskatta saken så i efterhand, så. Apropå Catahya ser jag det här som nära besläktat med den diskussion vi hade på Fanaclistan (och som delvis trycktes i Imagicons programbok) om gemenskaper och de nya som uppstått i och med internet och som idag fångar upp dem som tidigare skulle kunnat lockas till fandom. Kongresserna kan absolut tilltala folk som bara är intresserade av att diskutera fantasy och science fiction, men i mångt och mycket är de ju ett umgängestillfälle för fandom. Om jag var tvungen att välja mellan att helt undvika programmet eller inte få någon tid för att bara prata med folk man inte sett sedan sist så skulle jag inte direkt bänka mig framför nästa paneldiskussion. Tröskeln för att betala några hundralappar och boka in en hel helg blir naturligtvis mycket högre om man inte har pratat med folk åtminstone via forum och mailinglistor.

(Personlig fundering: ponera att den tid som för ett tag sedan lades ned på att skriva fanzines följt med teknikutvecklingen och lagts till sf-bloggar som kommunicerade med varandra och där det dessutom var öppet för vem som helst som hade vägarna förbi att ta del av samtalen i kommentarstrådarna, och att mer eller mindre samtliga började påpeka när det var dags för en kongress, vilket gjorde att folk hade en ungefärlig uppfattning om vissa som skulle vara där. Hur hade kongresserna sett ut då? Idag har några sf-fans bloggar, men med undantag för Fanspan, Åkas, Henricks och möjligtvis Ampersand rör de sig i andra sammanhang och det förs inga direkt samtal mellan dem.)

Personligen är jag inte lika säker som Johan A. på att informationen gått fram och att folk är riktigt ointresserade, men det kan ju bero på att jag också tycker att kongresser är jättekul och inte vill tro att de inte kan locka folk medan en samling sf-relaterade plastleksaker och någon bifigurskådespelare som folk inte skulle känna igen om de mötte den på gatan (det vill säga, de där fullständigt urtråkigt ointressanta sci fi-mässorna) kan skapa långa köer.

Jag har själv sett de där sponsrade länkarna, men vet inte om det är adwords eller inte. Adwords ligger här iaf, och man verkar till och med kunna specifiera hur mycket pengar man max vill göra av med om dagen i reklam vad jag förstår
Ja, det är väldigt lätt att styra sina utgifter med AdWords. Överlag är det en ganska smidig tjänst – vilket är en av de främsta anledningarna till att det går så fruktansvärt bra för Google.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 19 apr 2007, 15:33

jophan skrev:(Det gäller förresten de flesta fans med. Min lilla enkät om hotellkongresser fick inte så många svar att jag vet så mycket mer om det skulle löna sig att hålla hotellkongresser i Sverige, men det sken tydligt igenom att få av de som svarade tycker att det här med kongresser är så särskilt intressant. Det var en viktig lärdom för mig, eftersom man alltid dömer utifrån sig själv, och jag därför gått runt i över 20 år och trott att fans tycker att det är skitkul att gå på kongress.)

Förr eller senare får man väl för åtminstone sig själv medge att man är något slags Old Fan, för jag förstår inte den inställning du beskriver men säkert har helt rätt i. Möjligen anser folk numera att de har så mycket kontakt ändå via elektroniska media som blogar, det här forumet och epostlistor, men det ser jag personligen bara som en annan och snabbare variant av den gamla tidens fanzines och papperskorrespondens och telefonsamtal. Inget av det uppräknade, vare sig det datorelektroniska eller det pappers/telefon-baserade, går egentligen att jämföra med att träffa folk personligen. Tycker jag, i alla fall. I själva verket tycker jag att alltsammans främst är substitut för The Real Thing, om man så säger. (Naturligtvis är skrivandet i sig, i blogar eller i fanzines eller här, en verksamhet som är givande, men jag snackar ur perspektivet kontakt mellan människor nu.)

Det som i så fall känns dystert är att så många kanske antingen helt enkelt inte är intresserade av att umgås med likasinnade (som vi alltid sa på den gamla tiden) på kongresser och/eller föreningsmöten och/eller pubträffar, utan föredrar att läsa science fiction och ha annat umgänge, eller helt enkelt föredrar att umgås med en datorskärm.

Om det är så kommer kongresserna att gå mot sin död, men ändå... hur kommer det sig att till och med statsöverhuvuden reser världen runt för att träffas och överlägga personligen i denna elektroniska era? Det är förstås en retorisk fråga, hastar jag att tillägga.

Alltid något i så fall. Kanske går det att locka in enstaka intresserade till kongresser så att säga bakvägen på det sättet. Kanske...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 19 apr 2007, 15:37

Johan skrev:Vilket påminner mig om att det gott kan vara dags att börja rulla stenen uppför backen och försöka igen. De få som faktiskt lurats iväg har sagt sig uppskatta saken så i efterhand, så. Apropå Catahya ser jag det här som nära besläktat med den diskussion vi hade på Fanaclistan (och som delvis trycktes i Imagicons programbok) om gemenskaper och de nya som uppstått i och med internet och som idag fångar upp dem som tidigare skulle kunnat lockas till fandom.

Du som är oförskämt ung och "with it", liksom - är det enligt din uppfattning vanligt att människor som växt upp med Internet från barnsben i dag umgås mer med varandra via nätet än personligen?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav åka » tor 19 apr 2007, 15:48

En liten fundering. Det har ju tidigare diskuterats skillnader mellan saker som kommer till en (e-post) och sådant man måste söka upp själv (forum som detta, bloggar). Nu diskuterade jag lite med min vän X, och han konstaterade att det finns en fara i att omedvetet anta att man kan upprätthålla sina sociala kontakter på nätet. Dels trillar somliga bort bara för att de inte läser bloggar eller vad det nu kan vara, dels är det lätt att inbilla sig att man får kontakt med människor för att man kan nå dem genom en gemensam informationskanal.

Han upprättade en gång i tiden en e-postlista för att bjuda in folk till gemensamma aktiviteter som filmkvällar. Det visade sig sedermera funka på sin höjd halvbra. En inbjudan som går ut via e-post glöms av de flesta, eller får i alla fall ingen större effekt. Att ringa upp folk är betydligt effektivare. Det känns som ett personligt tilltal, vilket en e-postlista inte gör (och i ännu mindre grad andra kanaler).

Är man inte aktivt ute och fiskar efter någon aktivitet kommer man mycket sällan att övertygas av något som uppfattas som reklam, men det kan samtidigt vara väldigt lätt att nappa på känslan av att någon vill att just jag ska komma. Troligtvis är det här som annars fråga om att förpacka budskapet på rätt sätt. Samma meddelande tas emot på olika sätt beroende på hur man får det, det är bara så.

Jag tror att Johan är på rätt spår, på något sätt, men kanske ändå inte helt. Det krävs mer snack. Det krävs att man drar med folk på pubmöten eller liknande, och sedan pratar med dem så att de pratar med sina polare. Man ska inte lita på att folk som översvämmas av information hela tiden omedelbart känner sig "bland likasinnade" bara för att det kommer ett meddelande eller två i deras väg.
åka
Fan

Inläggav åka » tor 19 apr 2007, 16:19

Det är för övrigt precis samma sak när man vill få folk att göra andra saker, till exempel skriva fanzineartiklar. Det är mycket effektivare att höra av sig till folk en och en och prata lite, än att skicka ut en allmän förfrågan.

Jag tror att det här är en viktig grej att tänka på när man försöker göra saker med och för andra.
åka
Fan

Nästa

Återgå till Kongresser