Finncon 2007

Inläggav Sheriffen » mån 25 jun 2007, 21:06

tompe skrev:Du vet att Finncon är i Jyväskylä eller?

Det förklarar varför en del av programmet äger rum i Jyväskyläs universitet. Jag undrade just. För nä, jag tänkte i termer av min flygresa. Till Helsingfors. Kollade inte geografin i övrigt. Finns det någon flygplats i Jyväskylä?

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Nope, jag åker inte båt. Jag flyger. För mig en självklarhet. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 25 jun 2007, 21:08

Sheriffen skrev:Finns det någon flygplats i Jyväskylä?

Ja, det gör det, visar det sig. Trevligt. Med lite tur finns det inga direktflyg från Stockholm och då kan det bli fyra flighter sammanlagt. Plus besök på två flygplatser. (Fast Helsingfors flygplats har jag i och för sig varit på tidigare. Hade transit där så sent som i vintras. Men i alla fall.)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tis 26 jun 2007, 23:21

Michael och jag flyger till Tammerfors och tar tåget därifrån. Man slipper byta plan i Helsingfors och flygbiljetten var mycket billigare i alla fall om man gick till Blue1.s hemsida och bokade (http://www.blue1.se/). Enda nackdelen var att för att hinna till en intressant panel på fredag eftermiddag fick man flyga på torsdagen men då får man se lite hur Tammerfors ser ut.

Du har också kanske sett att det är festival i Jyväskylä och alla hotell sägs vara fullbokade om man ringer till dem. Vi hittade hotellrum via nätet.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » fre 13 jul 2007, 23:27

Finncon startade trevligt med några programpunkter i eftermiddags, en vernisage med Judith Clute och en trevlig pubkväl på Sowhi. En bra start och Finncon har officielt ej startat ännu.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » lör 14 jul 2007, 01:15

Endera året SKA jag ta mig till en Finncon. Det här programmet imponerade och vad värre är fanns det flera programpunkter jag skulle velat lyssna på till och med om jag inte fått vara med i diskussionerna (även om några av dem var på finska, som ajg tyvärr inte förstår). Jag ser fram mot den rapport Ben förhoppningsvis består oss med; på något vis misstänker jag att den svenska fandom inte kommer att presenteras som den "bästa" av sin panelföreträdare. Åtminstone inte i den form resten av oss känner den. Vilken fandom Ahrvid är med i nuförtiden vet jag inte, men jag har i alla fall inte uppfattningen att det kan vara samma som jag anser mig tillhöra. Fast en fandom utan Anglemarkar, Ylovr, Sheriffer, Holmbergare, Strandbergare och de flesta andra som förekommer här, på e-postlistorna och i fanzines och Nova SF är ju rätt fascinerande att försöka föreställa sig...

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 14 jul 2007, 03:09

john-henri skrev:Endera året SKA jag ta mig till en Finncon. Det här programmet imponerade och vad värre är fanns det flera programpunkter jag skulle velat lyssna på till och med om jag inte fått vara med i diskussionerna (även om några av dem var på finska, som ajg tyvärr inte förstår).

Jag kan bara instämma i det John-Henri säger! Till fullo. Men...

på något vis misstänker jag att den svenska fandom inte kommer att presenteras som den "bästa" av sin panelföreträdare. Åtminstone inte i den form resten av oss känner den. Vilken fandom Ahrvid är med i nuförtiden vet jag inte, men jag har i alla fall inte uppfattningen att det kan vara samma som jag anser mig tillhöra. Fast en fandom utan Anglemarkar, Ylovr, Sheriffer, Holmbergare, Strandbergare och de flesta andra som förekommer här, på e-postlistorna och i fanzines och Nova SF är ju rätt fascinerande att försöka föreställa sig...

...jag insåg plötsigt att jag inte hade någon som helst lust att i egenskap av administratör för NoFF, som strävar efter att befästa kontakterna mellan Skandinaviens olika fandoms, bli förnedrad i en officiell programpunkt på FinnCon. Jag tänker inte besvara några av de gälla sandlådekskriken om min person som förekommit ad nauseaum på fanpostlistorna under de senaste månaderna, men det finns gränser. Jag utsätter mig inte för vad som helst. Inte frivilligt, i alla fall. Och FinnCon borde möjligen tänka efter innan de sätter extremt kontroversiella fans i sådana här programpunkter.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » mån 16 jul 2007, 23:51

Min bilder från Finncon finns här:

http://egad.dyndns.org/gallery/index.php

Fredags-puben, lördags-festen och söndags-dead-dog var mycket trevliga. Programmet var OK men det var alldeles för mycket anime-fan utanför programrummen och lokalen saknade bra plats att bara sitta ned och koppla av.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Finncon 2007

Inläggav Ben » tis 17 jul 2007, 12:17

Sheriffen skrev:...jag insåg plötsigt att jag inte hade någon som helst lust att i egenskap av administratör för NoFF, som strävar efter att befästa kontakterna mellan Skandinaviens olika fandoms, bli förnedrad i en officiell programpunkt på FinnCon.

Jag deltog inte själv i programpunkten Our fandom is teh best. International representatives meet to defend their friends and countrymen, som jag gissar är den John-Henri och Sheriffen hänvisar till, men en vän som deltog berättade om den. Det hela var alltså en slags lekfull frågesport där de olika nordiska fandomen fick poäng utgående från t.ex. antalet fansin som pruduceras i vart lands fansom, antalet kongresser, fandoms ålder o.s.v. Enligt vad jag vet förekom alltså ingen smutskastning.

Sheriffen skrev:Och FinnCon borde möjligen tänka efter innan de sätter extremt kontroversiella fans i sådana här programpunkter.

Jag är säker på att Finnconarrangörerna (som alltså varierar från år till år beroende på bl.a. i vilken stad Finncon arrangeras), gladeligen tar även andra rikssvenska fans med i programpunkterna än Ahrvid.

"Problemet" är ju det att eftersom Finncon inte har någon inträdesavgift har man heller inte någon förhandsregistrering. Sålunda har arrangörerna ingen möjlighet att på förhand kolla igenom någon deltagarlista och därifrån se t.ex. vilka svenska fans som är på väg på Finncon i år och utgående från det kontakta dessa intressanta personer och fråga om de skulle vara intresserade av att ställa upp i en eller annan programpunkt.

Ett annat faktum är att antalet svenska fans som besökt Finncon är relativt litet. Den enda fan arrangörerna mer eller mindre kan räkna med att alltid kommer på Finncon är Ahrvid.

Båda ovannämnda "problem" är dock ytterst enkla att lösa:
1. Den som är intresserad av att delta i någon programpunkt på Finncon behöver bara ta kontakt med arrangörerna och berätta att han/hon kommer att vara på kongressen och är intresserad av att delta i någon programpunkt. (För Finncon 2008 går det bra att kontakta arrangörskommitténs ordförande Marianna Leikomaa på adressen marianna.leikomaa@iki.fi.) Observera dock att Finnconprogrammet oftast slås fast flera månader innan själva evenemanget. En con av den här storleksordningen går helt enkelt inte att fixa på några veckor.

2. Kom på Finncon! Desto fler fans från Sverige som besöker Finncon desto riktigare bild får vi ju av svensk fandom och svenska fans! Under många många år var svenska fandom lika med Ahrvid. Nu har även Tommy och Michael börjat bli något av regelbundet återkommande ansikten på Finncon, vilket är mycket trevligt!
Situationen för svensk fandom i Finland och speciellt då på kongresser är lite liknande som den var för finsk fandom i Sverige för ett antal år sedan då finsk fandom för er var liktydigt med Jussi-Ville. Den bilden började ändras först då fler finländska fans började besöka Swecons. Kom alltså till Finncon och bevisa att fler rikssvenska fans existerar! ;)

Angående kongressrapport, ja, den är på kommande. I ett nötskal kan konstateras att kongressen lyckades bra och att den officiella deltagarsiffran ligger vid 7500 individuella deltagare under hela helgen.
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav tompe » tis 17 jul 2007, 14:42

Jag blev tillfrågad på kongressen om jag ville vara med i den skämtsamma fandomprogrampunkten men jag ville se hedersgästinerjuven istället så jag avstod.

Vad står iki.fi för? Någon internetleverantör?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Johan » tis 17 jul 2007, 14:45

English summary: The Internet Users Forever IKI is a non-profit society which provides its members, private individuals in Finland, permanent iki.fi-addresses with e-mail and WWW forwarding services (IKI does not host the web pages, it just forwards the addresses).

This allows our members to keep the same personal identity should the actual location or ISP of their e-mail or www homepages change.

Som man ser om man tar sig två sekunder för att gå in på iki.fi. :)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » tis 17 jul 2007, 14:49

Jag spelade in en del paneler på Finncon så om någon vill ha filerna så be mig om en länk (tpe@ida.liu.se). Det som finns är:

00-OnWriting_BordersBetweenImaginationAndReality.mp3
01-ScienceFictionPublishingScenePanel.mp3
02-DangerousMessingWithTheFantasticInSfAndAnime.mp3
03-JoeHaldemanMeetsJamesLipton.mp3
04-TheSecretsOfTheEditors.mp3
05-WrongAboutAnime.mp3
06-JamesTiptreeAwardAndItsMeaningForSf-incomplete-14min.mp3
07-ElizabethHandMeetsJohnLipton.mp3
08-ScienceAndScienceFiction.mp3
09-EllenDatlowMeetsJamesLipton.mp3
10-ThePanel_HeinleinLegacy.mp3
11-Closing.mp3
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tis 17 jul 2007, 14:52

Johan skrev:Som man ser om man tar sig två sekunder för att gå in på iki.fi. :)

Jag måste blivit skadad av att information ofta bara är på finska på finska webbsiter så jag tänkte inte ens på att gå dit. Å andra sidan skulle ju tidsfördrivande konversationer dö direkt om alla bara slog upp allt med google...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Finncon 2007 - rapporter

Inläggav Ben » lör 21 jul 2007, 02:38

john-henri skrev:Jag ser fram mot den rapport Ben förhoppningsvis består oss med

Min Finnconrapport är äntligen färdig, lade även in bilder från kongressen i Enhörningens fotoalbum.

För länkar till fler rapporter (många på engelska) kan jag rekommendera Tero Ykspetäjäs notis i hans blogg Partial Recall.
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Föregående

Återgå till Kongresser