Åcon - kongress på Åland

Inläggav tompe » tis 20 feb 2007, 19:45

Det är den strategin jag brukar använda. Ja, det var svar på svenska men jag använde den engelska termen för jag tycker den är tydlig. På svenska skriver de ibland hur många sängar det är i bekräftelsen.

En gång bokade jag ett svenskt hotell via en engelsk webbcite och fick bekräftelse. På hotellet var de ganska oförstående då jag frågade i receptionen om det var ett twin jag fått. Vad det var var ett rum med två sängar i alla fall.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Reuter » sön 04 mar 2007, 17:10

Bild

SF-KONGRESS PÅ ÅLAND

Det går väldigt trögt på anmälningsfronten - ni menar väl inte att ni tänker missa Åcon? För närvarande är det ungefär fyra gånger så många finnar anmälda som svenskar (vi är drygt tio än så länge). Jag hade hoppats att vi skulle kunna bli ungefär lika många, det vore väl trevligt?

Men det är inte för sent än. Hotell- och båtbokning kan göras i drygt en månad till.

Fakta:

Åcon är en liten sf-kongress på engelska, där svenskar och finländare kan träffas under gemytliga former. Det hela äger rum på hotell Adlon i centrala Mariehamn 17-20 maj. Hedersgäst är den skotske författaren Hal Duncan (http://www.halduncan.com).

Deltagaravgift är 200:-. Specialpris med Silja Line är ordnat - tur och retur från Stockholm kostar bara 100:-. Hotellrum kostar 150 euro för hela kongressen (plats i dubbelrum, med tre personer i rummet endast 120 euro).

Avresa från Stockholm, Värtahamnen, med Silja Europa torsdag 17 maj 08.00, ankomst Mariehamn 14.35.
Avresa från Mariehamn med Silja Festival söndag 20 maj 14.45, ankomst Värtahamnen 19.15.
(Fyrbäddshytt ingår, men kommer väl mest att fungera som bagagerum.)

Anmälan till kongressen görs genom att betala 200:- (som utgör full deltagaravgift) till plusgirokonto 82 66 75 - 1, Anders Reuterswärd. Båtresan kan bokas samtidigt genom inbetalning av 100:- för hela resan (jag måste ha pengar eller besked senast 12 april).

För båtresan måste följande uppgifter ovillkorligen framgå av inbetalningen eller i ett separat e-postmeddelande:
Namn
Födelsedatum
Nationalitet
+ uppgift om hyttkamrater, om det är viktigt vilka ni vill dela bagageplats med

Hotellbokning måste göras senast 13 april. Bokning görs dock direkt med hotell Adlon, enklast på e-postadress
mailto:info@alandhotels.fi

Webbsida med mer information: http://acon.wordpress.com
Diskussionslista för Åcon-medlemmar: http://groups.google.com/group/acon

Vi ses på Silja Europa!
- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav jophan » ons 11 apr 2007, 21:28

From: Saija Aro
To: Åcon Members

Just a short reminder:

The deadline to book your Åcon trip through us is Friday this week (April 13). So, act now to book the ridiculously inexpensive trip to the convention!

The hotel rooms in Adlon are also dirt cheap, but this offer will also expire by Friday 13 April. If you need a roommate to share your hotel room and have none yet, this e-mail list is the right place to find one.

This means all of you who haven't booked yet, must move quickly! Beware of the tentacles!

All the travel and hotel info can be found at http://acon.wordpress.com/

Saija
---
Saija Aro
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav herman » tor 12 apr 2007, 09:34

jophan skrev:The deadline to book your Åcon trip through us is Friday this week (April 13). So, act now to book the ridiculously inexpensive trip to the convention!

Is it the same deadline for reserving meal tickets and a table in the buffet?
I assume we all want to sit together at a long table in the buffet, and not end up on a lot of separate small tables?
herman

Inläggav tompe » tor 12 apr 2007, 23:57

Buffé? För mig har det aldrig varit självklart att äta buffé på båtar men andra kanske tänker annorlunda.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 13 apr 2007, 00:09

tompe skrev:Buffé? För mig har det aldrig varit självklart att äta buffé på båtar men andra kanske tänker annorlunda.

För mig, måste jag medge, har det aldrig varit självklart att färdas på båtar. Till Finncon flyger jag. Det, däremot, är självklart.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Reuter » fre 13 apr 2007, 08:47

Till Finncon flyger jag. Det, däremot, är självklart.

Nu pratar vi i och för sig Åcon här, inte Finncon. Kommer du med flyg? Se till att anmäla dig till mig - och att boka hotellrum i dag.

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Reuter » fre 13 apr 2007, 08:53

herman skrev:Is it the same deadline for reserving meal tickets and a table in the buffet? I assume we all want to sit together at a long table in the buffet, and not end up on a lot of separate small tables?

Samma deadline gäller för dem som vill äta med rabatt. Men att boka matplats till normalpris går säkerligen att göra när vi går ombord. Jag citerar Eemeli Aro:

If anyone would like to prebook meals for the trip, I'll need to know that when I get in touch with Silja. The discount is about 2 eur from what you'd pay on board.

- Er reseledare
Reuter
LoC-skribent

Inläggav herman » fre 13 apr 2007, 09:53

tompe skrev:Buffé? För mig har det aldrig varit självklart att äta buffé på båtar men andra kanske tänker annorlunda.

Nå vet ikke jeg hvordan dette fungerer på Østersjøen, men erfaringen fra båter fra Norge til Sverige og Danmark får meg til å tro at buffé er det beste serveringstilbudet ombord. Båtene har gjerne en A la Carte-restaurant med et magert utvalg. Utmerket mat, men kan hende tre hovedretter å velge mellom, og kafetilbudet pleier å være heller sembert, og dyrt, i et hvert fall sammenlignet med buffé.
(Typisk: skal du ha stort mer enn et smørbrud og en brus, så faller buffé billigere.)

Hvis andre har andre erfaringer fra Finnlandsbåtene, så si gjerne ifra.
herman

Inläggav jophan » fre 13 apr 2007, 10:02

A la carte är bättre än så på Finlandsbåtarna (fast ganska dyrt), men om man ska äta ordentlig middag är buffén både riklig och prisvärd. Alternativet till buffé är inte att äta à la carte, utan att inte äta alls (eller bara äta en enkel smörgås).
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 13 apr 2007, 16:11

Reuter skrev:
Till Finncon flyger jag. Det, däremot, är självklart.

Nu pratar vi i och för sig Åcon här, inte Finncon. Kommer du med flyg? Se till att anmäla dig till mig - och att boka hotellrum i dag.

- Anders

Jag vet att vi pratar Åcon och jag håller det fortfarande inte för uteslutet att jag kommer, för jag tillhör alltså dem som tycker att den här kongressidén är väldigt bra. Och om jag kommer så kommer jag mycket riktigt med flyg. Från Athen. Det hela beror dock på några omständigheter, varav den främsta för närvarande är min väninna Mathildas besök i Grekland. Vi vet ännu inte riktigt när hon kan komma hit, bara att det blir i maj. Och blir det just Åcon-dagarna måste jag faktiskt vara här i stället för på Åcon. Därför kan jag inte boka hotellrum nu, men trust me - dyker jag upp så ordnar jag det på plats. Det blir inte första gången jag reser någonstans utan förbokat hotellrum.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 13 apr 2007, 18:52

jophan skrev:A la carte är bättre än så på Finlandsbåtarna (fast ganska dyrt), men om man ska äta ordentlig middag är buffén både riklig och prisvärd. Alternativet till buffé är inte att äta à la carte, utan att inte äta alls (eller bara äta en enkel smörgås).

Fast nu är det ju lunch man vill ha på ditresan... Man måste ju äta så mycket är att en buffé ska vara prisvärd och så mår man dåligt efteråt :-)
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tis 17 apr 2007, 21:28

Eemeli Aro skrev:I've just confirmed our ferry bookings with Silja Line, and everything
is in order. In total we're ferrying 53 people to Mariehamn and back
to some part of mainland Europe. In addition to those, I know of 12
who've made other arrangements.

Canceling your trip now might incur a penalty -- I'll have to talk to
Silja if such needs to happen. However, if you haven't booked a trip
yet, it's probably possible to get you on board for the same prices as
before, if there are cabins left. No promises, though.

If you'd like to bring your bicycle with you to Mariehamn, that's
possible as well, for the following prices:
Stockholm - Mariehamn - Stockholm EUR 20
Turku - Mariehamn - Turku EUR 10
Turku - Mariehamn - Helsinki EUR 15
I'll need to know about your bike by FRIDAY NOON latest.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tis 17 apr 2007, 21:49

Kul att det verkar bli över 60 personer. Kommer hålla sig i ConFuse-storlek känns det som (60-80 personer).
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 17 apr 2007, 22:05

tompe skrev:Kul att det verkar bli över 60 personer. Kommer hålla sig i ConFuse-storlek känns det som (60-80 personer).

Plus att det var skönt att veta att man får ta med sig cykeln. Du som också reser mycket, Tompe, har du någonsin rest någonstans utan cykeln? Jag menar, hur skulle man göra om man inte kunde cykla längs de långa gångarna på Newark International? Gå på de jävla rullbanden vi pratade om? För att inte tala om att ta sig från New Jersey till New York City med bagaget.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser