Minikongress i maj 2015

Minikongress i maj 2015

Inläggav Rulle » tor 19 mar 2015, 21:57

Den 2 maj hålls det en liten minikongress i Göteborg. Den heter ConAn och temat är barbarer.
För mer info se:
http://conan.clubcosmos.net/index.php
Rulle
WAHF

Re: Minikongress i maj 2015

Inläggav kjn » sön 03 maj 2015, 15:35

Kan nån kan ConAn - en rapport

Therese och jag anlände strax efter klockan 17 till Club Cosmos minikongress ConAn efter diverse missöden och problem med de allmänna kommunikationsmedlen. Vi hade missat inledande mingel och den första programpunkten, men blev direkt indragna i diskussionen "Klassiska litterära figurer”, i synnerhet Therese som fanfic-författare. Diskussionen handlade främst om hur en figur blir klassisk, och hur det samtidigt påverkar den populära bilden av denne. Crossovers (som till exempel Doctor Who/Dracula) diskuterades också flitigt.

Sedan höll Martin Andersson ett föredrag om Robert E Howard. Inte så mycket om Conan som figur, utan mer en levnadsteckning baserat på brev, biografier och intervjuer. Howards tidiga karriär som författare av sportberättelser togs till exempel upp, eller att han vanligen skrev vid öppet fönster och i hög grad levde sig in i sina berättelser, inklusive att högläsa högt medan han skrev. Detta bidrog tydligen till hans status som särling i Cross Plains. Martin tog även upp hur Howards litterära arv senare hade ”förvaltats” av L Sprague de Camp och andra.

Bar fanns, välförsedd med lokala göteborgska öhl. En viss övervikt mot IPAs var det, men Göteborgs nya starkpilsner, Stigbergets bitter och Stigbergets pilsner var alla nya trevliga bekantskaper.

I medlemsavgiften ingick en lättare middag, i form av kycklingsallad, bönsallad, någon form av köttpaté, bröd och vegetarisk paj. Det var tur att Therese och jag hade ätit tidig middag innan vi åkte ut, men som kongressupé var det helt okej. Där vi satt diskuterade vi vådorna i rekonstruktiv arkeologi, Olof Möller och tjusningen hos torra tråkiga engelska akademikerförfattare (som Olaf Stapledon och Tolkiens Silmarillion).

Under banketten fick jag lov att sjunga ”Åttitalet var bäst” (svensk fandoms mest barbariska tid) och ”Möte i tangenten” (även om den senare knappast är barbarisk), och Therese framförde ”Fanfejdarvisan”.

Efter banketten kom sista programpunkten, ”Rymdbarbarer”. Jag fick inleda den med att sjunga ”Banned from Argo”, och sedan satte diskussionen igång med klingonerna som första utgångspunkt. Debatten röjde mellan klingoner, mongoler, reavers, fremenner och olika historiska tillbakablickar. (Vi hade ett kort instick om vad vi skulle kalla kvinnliga barbarer, med barbarellor som ”segrare”.) Så mycket kom vi nog inte fram till, men en slutsats var nog att barbarbegreppet nog inte bara innebär någon okänd, utan även ett val att hålla denne utanför.

Sedan satt vi kvar och pratade medan sällskapet tunnades ut alltmer. Vid elvatiden gav vi oss själva iväg, nöjda, mätta och glada. Det fanns en liten utställning med omslag från främst Weird Tales till Howards noveller (mycket nakna flickor var det), ett litet bokbord till förmån för NOFF och en darttavla (som dock inte användes så mycket).

Totalt var vi väl cirka 25 där, de flesta Cosmoiter. Therese och jag var de enda utsocknes. Men vi hade det trevligt och kände oss riktigt välkomna. Det känns som Göteborgsfandom har en stor och åldersblandad kärntrupp som borde märkas mer i svensk fandom!
kjn
LoC-skribent

Återgå till Kongresser