Lördag den 18 juni, klockan 10.00 på morgonen, är det omröstning om nästa års SweCon.
Såvitt jag vet finns det hittills inte ett enda bud. Jag skulle bli mycket glad om någon kan rätta mig och tala om att jag har fel.
Om jag inte har fel, så är den här frågan nu så extremt brännande att det inte bara brinner i knutarna - ladan är helt övertänd. För om vi inte under vad som med all säkerhet blir svensk fandoms näst största och med mycket stor sannolikhet största kongress någonsin kan åstadkomma en uppföljare nästa år, om vilken vi måste sprida reklam redan under själva EuroCon, inte bara riskerar vi att tappa en mängd nytillkomna fans. Vi tappar dem garanterat.
Det vore olyckligt. Under det senaste decenniet har kongresserna nästan uteslutande befolkats av allt färre fans med allt högre medelålder, nämligen de gamla kvarvarande stötarna. Nytillkomna har med några få lysande undantag i stället lyst med sin frånvaro. Och när vi nu äntligen har en gyllene chans, så bara hoppar vi över den. Tydligen.
Vi måste faktiskt få fram åtminstone ett SweCon-bud till nästa år. Nu. Omedelbart. Det är bara fjorton dagar kvar!
Det räcker med ett bud. För att göra omröstningen lite rolig kan vi - som på SweCon 2000 - spåna ihop ett parodiskt nonsensbud i baren som är så fullkomligt absurt att ingen tar det på allvar men som däremot resulterar i en underhållande presentation som får folk att skratta lite. Den biten är en bagatell att fixa.
Men vi måste ha ett seriöst bud. Vi måste.
Kom igen nu.
Kör hårt,
Sheriffen