Imagicon 2 (Swecon 2009) - 16-18 okt 2009

Inläggav Rymd-Olov » ons 21 okt 2009, 19:23

Det var trevligt att se bilder från kongressen, även om jag undrar vad som egentligen försiggår på vissa av dem. Men jag får skylla mig själv som inte var där, antar jag.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » ons 21 okt 2009, 19:51

Länka och fråga så får vi se vad du får för svar! ;)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » tor 22 okt 2009, 13:23

Härmed lite jämförelser i marginalen mellan IMAGICON2 och KONTEXT, två coner som har mycket gemensamt: oktober, Anglemark, mina två senaste coner...

Nåväl. Formellt är det inte mycket som skiljer. Bra arrangerat med detaljkoll, tonvikt på föredrag, inget filmrum, ingen bankett. Nöjda deltagare och bra flow.

Lokalerna: Kontext hade lite märklig lokal med stor samlingssal nederst plus ett litet sidorum, och så resten av conen på övervåningen med bar och bokrum. Dock hade stället KARAKTÄR, det var en stor 20-talsvilla som utstrålade viss VÄRME (och det var även varmt på riktigt). IMAGICON2 hade modernare lokaler som funkade formellt bättre men som var jämförelsevis anonyma. Det saknade viss karaktär om man säger. Bara en randanmärkning men detta var ju anmärkningar I MARGINALEN, se ovan.

Avsaknad av kongressbankett: visst vore det skoj med en sådan - men hävdar jag det kommer väl en viss jophan och ber mig medarrangera nästa uppsalacon med tonvikt på att fixa middag, så att... Man kan (för ev. framtida coner) alltså låta det vara, se till att baren har något käk och i övrigt sända ut folk att skaffa mat själva. Über alles enklare.

Och detta med FILMRUM diskuterade jag med Sheriffen och jophan på KONTEXT: då hette det att filmfans har sina egna tillställningar. Alltså onödigt med filmrum på litterära sf-kongresser som de aktuella. Ålrajt. Men ett filmrum att slinka in i är inte helt fel. Jag tänker för nya, vilsna typer som inte hittar saker att göra hela tiden. OK, de kan gå på programpunkter men ibland vill man se mer än pratande pipel i en panel.

Å andra sidan, för det bildmässiga har vi ju LARS-OLOVS BILDVISNING. Det uppväger på något sätt avsaknaden av filmrum.

Hur många besökare var det på IMAGICON2 förresten?

Sist så läste jag att man hade en con i Danmark på 70-talet - Fabula 77 var det visst - med 1500 deltagare. Stämmer det? "Glädjesiffra"?
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 22 okt 2009, 21:24

Nja, avsaknad av filmrum beror snarare på att alla filmerna finns på dvd och kostar 50:- i ICAs billighetskorg och alla därför redan har sett dem hemma i vardagsrumssoffan eller kan göra det så fort de får lust.

En gång i tiden var sf-kongresser snudd på enda stället i världen där man kunde se sf-filmer man missat. Så är det inte längre.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » tor 22 okt 2009, 21:41

Sheriffen skrev:Nja, avsaknad av filmrum beror snarare på att alla filmerna finns på dvd och kostar 50:- i ICAs billighetskorg och alla därför redan har sett dem hemma i vardagsrumssoffan eller kan göra det så fort de får lust.

En gång i tiden var sf-kongresser snudd på enda stället i världen där man kunde se sf-filmer man missat. Så är det inte längre.

Kör hårt,
Sheriffen

Jag tror nog att jag skulle kunna överraska dej på en filmvisning, men det beror nog på att jag

1. Letar upp filmer som är glömda.

2. inte har några kvalitetskrav.

:)
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav nicklas » tor 22 okt 2009, 23:17

Om det sker filmvisning i samband med en diskussion efteråt skulle film i programmet vara en god idé. Men att bara visa för visandets skull är jag skeptisk till. Det finns så att säga bättre ställen att se film på.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tor 22 okt 2009, 23:27

jPeMelin skrev:
Sheriffen skrev:Nja, avsaknad av filmrum beror snarare på att alla filmerna finns på dvd och kostar 50:- i ICAs billighetskorg och alla därför redan har sett dem hemma i vardagsrumssoffan eller kan göra det så fort de får lust.

Kör hårt,
Sheriffen

Jag tror nog att jag skulle kunna överraska dej på en filmvisning, men det beror nog på att jag

Möjligen tveksamt om du skulle kunna överraska just mig ändå, faktiskt, men vem vet? Vad hade du tänkt dig?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » fre 23 okt 2009, 07:58

Jag ber att få ansluta mig till hyllningskören: tack för en mycket lyckad kongress.

En vacker dag kommer jag säkert att göra försök att skriva en längre kongressrapport, men nu nöjer jag mig med att endast i svepande ordalag uttrycka mitt beröm: fansen, baren, programmet.

Tur att det finns pubmöten man kan gå på när det känns för långt till nästa kongress!
centerwall
Letterhack

Inläggav nicklas » fre 23 okt 2009, 12:43

Kom på att det kanske är lika bra att skriva om det här med: Höstfölje; en kongressrapport. Den har bilder och text och säkert någon felstavning.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav Svensson » fre 23 okt 2009, 13:11

nicklas skrev:Kom på att det kanske är lika bra att skriva om det här med: Höstfölje; en kongressrapport. Den har bilder och text och säkert någon felstavning.

En hel kongressrapport, fakta och bilder och reflektioner, allt man kan önska. Det var kul att läsa. Ovanligt bra bilder också.
Svensson
Trufan

Inläggav jPeMelin » lör 24 okt 2009, 13:01

Sheriffen skrev:
jPeMelin skrev:
Sheriffen skrev:En gång i tiden var sf-kongresser snudd på enda stället i världen där man kunde se sf-filmer man missat. Så är det inte längre.

Kör hårt,
Sheriffen

Möjligen tveksamt om du skulle kunna överraska just mig ändå, faktiskt, men vem vet? Vad hade du tänkt dig?

Kör hårt,
Sheriffen

Får inte avslöja dem i förväg så folk hinner kolla upp dem innan jag visar dem, men dit hör bland andra Sexmisja (polsk 80-tal), Imortel (av Enki Bilal) och Ice Planet (tysk 2000-tal).

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Bbeccarii » ons 28 okt 2009, 16:44

Även jag tackar för en trevlig kongress.

En liten fundration bara inför nästa kongress.

Folk är ju olika. En del ser i termer av text, andra i termer av bilder. Vissa är lyssnare, andra vill interagera, "göra någonting".

Imagicon II Swecon var väldigt mycket en kongress gjord av textverbala personer för textverbala personer. Väldigt mycket paneldebatter, och "väldigt lite annat". Och paneldebatterna prövade greppet att ta frågor från publiken först mot slutet av varje paneldebatt...

Några besökare jag tjuvlyssnade på önskade sig fler saker där "publiken" får aktivera sig. Det kan vara allt från skrivstuga (att man får skriva novell under ett pass utifrån ett givet tema, och sedan läsa upp och diskutera), till att bygga ett rymdskepp (okej, sy fantasykläder då...). :)

Riktiga föredrag önskades också (med efterföljande debatt), som komplettering till paneldebatter [klipp].

Film plus diskussion, som någon annan föreslog, kanske kunde vara något.

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav jophan » ons 28 okt 2009, 18:25

Bbeccarii skrev:Imagicon II Swecon var väldigt mycket en kongress gjord av textverbala personer för textverbala personer.

Det stämmer bra. Det vore roligt om framtida Swecon är gjorda av andra människor med andra preferenser, så att det blir bättre variation.

Bbeccarii skrev:Väldigt mycket paneldebatter, och "väldigt lite annat". Och paneldebatterna prövade greppet att ta frågor från publiken först mot slutet av varje paneldebatt...

Det gläder mig att höra. Det var deras instruktioner. Det är panelerna som ska diskutera, inte de i publiken som alltid tycker att de har (och ibland faktiskt också har) något att tillägga.

Bbeccarii skrev:Några besökare jag tjuvlyssnade på önskade sig fler saker där "publiken" får aktivera sig. Det kan vara allt från skrivstuga (att man får skriva novell under ett pass utifrån ett givet tema, och sedan läsa upp och diskutera), till att bygga ett rymdskepp (okej, sy fantasykläder då...). :)

Riktiga föredrag önskades också (med efterföljande debatt), som komplettering till paneldebatter [klipp].

Film plus diskussion, som någon annan föreslog, kanske kunde vara något

Mycket bra idéer. Som sagt, andra kongresser kommer att ha andra programmakare, och då blir programsammansättningen annorlunda. Det var lite enahanda på Imagicon 2, det är jag den förste att erkänna.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan_L » tor 29 okt 2009, 10:30

jPeMelin skrev:Imortel (av Enki Bilal)

Ah, Immortel. En film som hade kunnat bli så bra...
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav centerwall » tor 29 okt 2009, 11:12

Bbeccarii skrev:En liten fundration bara inför nästa kongress.

Folk är ju olika. En del ser i termer av text, andra i termer av bilder. Vissa är lyssnare, andra vill interagera, "göra någonting".

Jag ser till att vidarebefodra dina åsikter till Condenses kommitté.
centerwall
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser