Imagicon 2 (Swecon 2009) - 16-18 okt 2009

Inläggav centerwall » tis 13 okt 2009, 06:50

Sten skrev:Det blir billigare om du har tänkt lämna kongressen mer än en gång under helgen (förutom att ta dig dit och tillbaka från något annat ställe i Stockholm en gång per dag, alltså).

Lämna kongressen... nu förstår jag inte alls vad du menar. ;-)

Skämt å sido, själv hoppas jag att jag ska komma ihåg att ta med mina tunnelbaneremsor som ligger hemma och samlar damm så att jag inte får med mig en ny remsa som kan läggas till högen.

Nu börjar det rycka i kongresstarmen. Det här ska bli riktigt kul! Vi ses i baren. :-)
centerwall
Letterhack

Inläggav Henke » tor 15 okt 2009, 09:36

Nu börjar det rycka i kongresstarmen. Det här ska bli riktigt kul! Vi ses i baren. :-)
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Svensson » mån 19 okt 2009, 09:26

Några informella synpunkter från mig. Som bara var där på lördag.

Anyhoo: lokalerna var bra, kändes fräscha. Baren med matservering var bra. God mat, lagad mat. Inte bara micorvärmt junk.

Det var lite kallt i lokalerna men inte så det direkt störde.

Och, mer svårbedömt, så var det BRA FLOW PÅ FOLK, folk kom och gick i den centrala hallen och jag tyckte det var bra energi framför mitt bokbord. Jag kom till conen bland annat för att sälja böcker och det fick jag göra, jag hade min kajplats bakom sagda bord och presiderade där som den Svensson jag är.

Mer som är? Programpunkter? Jag bevistade bara en, den om Nova SF. Fängslande att höra om den där FOTOSÄTTNINGSMASKINEN, ett sannskyldigt drama ur verkligheten.

Beträffande mina egna programpunkter var den som hölls i det minsta rummet fascinerande. Mitt föredrag om ETHERION PRESS och egenutgivning blev ibland till ett gruppsamtal, alla satt liksom i ring och delgav synpunkter och erfarenheter på copyrightskydd, momsredovisning och ISBN-nummer. Nåväl, mest var det jag som pratade, jag fick sagt det jag skulle och kunde efteråt få en och annan som lyssnat att gå och köpa mina böcker. Som var baktanken.

Ballardföredraget gick hyfsat med tanke på att jag inte hade något färdigskrivet manus. Viss brist på FLOW uppvägdes av att jag s a s kunde KOMMUNICERA med publiken, komma med kommentarer till det sagda och därmed anpassa allt till den rådande situationen. Och jag kom förvisso med en DISCLAIMER i början av det hela: här får ni inte BALLARDFÖREDRAG TYP 1A, ni får ett Svenssonföredrag om Ballard. Och det fick de.

För er som undrar så inledde jag på temat Ballard som flygförfattare, sedan nämnde jag lite om detta med BILAR, "Crash" osv, sedan blev det lite allmän rundmålning. Och så knöt jag ihop allt genom att nämna hur han i "Kvinnors godhet" skildrar begravningen av ett pilotlik, funnet i en störtad Spitfire i en engelsk kanalbank. Detta gav Ballard avslut för sitt flygbaserade krigstrauma, inlett under andra världskrigets kinesiska fångläger som låg granne med en flygbas.

Mer då? En lustig sak var när jag satt vid bokbordet. Båda mina grannar, Karolina Bjällerstedt Mickos och Christina Wennerström, visade sig ha utgivits på förlag som övergått från fantasy till publicering av "norrbottniska kvinnoöden". Alltså två helt skilda förlag som gått samma väg. Jag får m a o tipsa min norrbottniska mamma att vända sig antingen till Måni eller Ord&visor om hon vill ge ut sina memoarer...

Slutsats? Jag var inte orolig när jag åkte till conen, jag var rätt säker på att detta conproducerande gäng (ni vet vilka ni är) skulle LEVERERA. Och det gjorde de. Programmet flöt bra, urverksprecision; man börjar vänja sig vid denna nya standard. Sedan kan man ju tycka att filmrum och kongressbankett är rasande trevliga saker, ger mysfaktor, men frånvaron av det förra gjorde inte MIG PERSONLIGEN så mycket för jag satt ju ändå mest och sålde böcker. Och för maten fanns ju en helt okej krog tvärs över gatan; vårt middagsgäng på lördagskvällen var faktiskt en smärre höjdpunkt. Inga stora åthävor men det var trevligt och maten var god, överraskande bra för denna halvhyfsade pizzeria man först kunde ta den för.

Och efter denna sittning - och efter Alvarprisutdelning, som jag kommenterat på annan plats på forumet - tyckte jag att jag fått ut allt jag ville av conen så jag plockade ihop och for hem. En excellent lördag i congåendets tecken.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » mån 19 okt 2009, 21:08

Tack för berömmet!

Folks bilder börjar dyka upp på Flickr:

http://www.flickr.com/search/?q=Imagicon2&s=rec
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav nicklas » tis 20 okt 2009, 01:19

Jo, det var en rejält trevlig kongress. Jag trivdes till och med att sitta i paneler tidigt (men uppenbarligt inte för tidigt vilket jag skäms lite över). Riktigt bra, det här tycker jag vi gör om.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tis 20 okt 2009, 08:17

nicklas skrev:Jo, det var en rejält trevlig kongress. Jag trivdes till och med att sitta i paneler tidigt (men uppenbarligt inte för tidigt vilket jag skäms lite över). Riktigt bra, det här tycker jag vi gör om.

Äsch, oroa dig inte. Du satt faktiskt i panelen om uppföljare tidigt på söndagsmorgonen. Det är bara det att du inte minns det, eftersom det var jag som var du. Som satt i panelen. Alltså var du där, eftersom jag var där, eftersom du var jag och jag var du. För det var alltså som Nicklas Andersson jag satt där.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav nicklas » tis 20 okt 2009, 14:25

Sheriffen skrev:För det var alltså som Nicklas Andersson jag satt där.

Jo, jag hörde att du hoppade in. Men om du satt där som mig... Nu är jag lite orolig för vad oanade poänger och dumheter du fått ur mig.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tis 20 okt 2009, 14:29

nicklas skrev:
Sheriffen skrev:För det var alltså som Nicklas Andersson jag satt där.

Jo, jag hörde att du hoppade in. Men om du satt där som mig... Nu är jag lite orolig för vad oanade poänger och dumheter du fått ur mig.

Om du bara visste... :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » tis 20 okt 2009, 15:28

jophan skrev:Beträffande boende på Imagicon rekommenderar vi fyrstjärniga Clarion Stockholm vid Ringvägen, T-bana Skanstull (elva minuter från T-bana Skarpnäck). Bokar man via www.hotels.com eller www.expedia.se kostar det från 716 kr för enkelrum och 876 kr för dubbelrum. Hotellet får mycket goda betyg på exempelvis www.tripadvisor.com , vars recensenter rankar det som det femte bästa hotellet i Stockholm (av 168 betygssatta). Ett kap! Där kommer vi att boka in hedersgästerna och där räknar vi med att de flesta som bokar efter att ha läst vår webbplats kommer att bo.

Jag måste bara betona att Clarion var verkligen ett toppenhotell i superläge, och 730 kronor för två nätter grät jag knappast över.
Dessutom hamnade man ju vid frukostbordet med Graham, Liz och Kristina (Hård) och bodde nästan granne med Dave och Tobes och ytterligare en handfull trevliga svenska fans.

Roligt var det också att RFSL hade sin kongress på hotellet denna helgen så stämningen var bra även under dagtid.

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Henke » tis 20 okt 2009, 16:15

Jag vill bara tacka för en mycket trevlig kongress! Och så är Stockholm alltid trevligt att besöka - ses 2011.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav tompe » ons 21 okt 2009, 00:48

Mina bilder från Imagicon 2 finns på:

http://egad.dyndns.org/gallery/view_alb ... =imagicon2

Jag ska undersöka hur man lägger upp dem på flickr men förra gången jag kollade så var det massor med jobb med att skala om bilder om man inte har betalkonto.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Svensson » ons 21 okt 2009, 06:12

Ballardföredraget gick hyfsat med tanke på att jag inte hade något färdigskrivet manus. Viss brist på FLOW uppvägdes av att jag s a s kunde KOMMUNICERA med publiken, komma med kommentarer till det sagda och därmed anpassa allt till den rådande situationen. Och jag kom förvisso med en DISCLAIMER i början av det hela: här får ni inte BALLARDFÖREDRAG TYP 1A, ni får ett Svenssonföredrag om Ballard. Och det fick de.

För er som undrar så inledde jag på temat Ballard som flygförfattare, sedan nämnde jag lite om detta med BILAR, "Crash" osv, sedan blev det lite allmän rundmålning. Och så knöt jag ihop allt genom att nämna hur han i "Kvinnors godhet" skildrar begravningen av ett pilotlik, funnet i en störtad Spitfire i en engelsk kanalbank. Detta gav Ballard avslut för sitt flygbaserade krigstrauma, inlett under andra världskrigets kinesiska fångläger som låg granne med en flygbas.

För dem som inte hörde föredraget kan sägas: var lugn, delvis samma saker har jag skrivit om på min blogg, under Ballardetiketten. Klicka här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... el/Ballard
Svensson
Trufan

Inläggav schlemmi » ons 21 okt 2009, 07:26

Det var så kul att t o m jag har sporrats att gå med här på forumet. Heja! Vi ses i Göteborg i juni, om inte förr.
You win again, gravity!
schlemmi
WAHF

Inläggav Sheriffen » ons 21 okt 2009, 09:29

schlemmi skrev:Det var så kul att t o m jag har sporrats att gå med här på forumet.

Och du är...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 21 okt 2009, 09:52

Helena Kiel.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser