Imagicon 2 (Swecon 2009) - 16-18 okt 2009

Imagicon 2 (Swecon 2009) - 16-18 okt 2009

Inläggav jophan » tor 02 jul 2009, 09:10

Jag märker till min förvåning att det saknas en tråd om Swecon 2009 här! Nå, det rättas härmed till. Det första meddelandet blir detta:

Imagicon 2 (Swecon 2009) byter lokal!

Vi i kongresskommittén fick en obehaglig överraskning i mitten på maj, då teatern som vi skulle hyra in oss i meddelade att de har förlorat serveringstillståndet och att brandskyddsmyndigheterna har klassat om lokalerna och nu bara tillåter 150 personer att vistas i dem.

Den senaste månaden har vi därför dammsugit Stockholm efter ersättningslokaler, och till vår glädje hittade vi flera tänkbara alternativ att välja mellan. Efter förhandlingar med de två huvudkandidaterna har vi nu skrivit kontrakt med Skarpnäcks kulturhus, samma lokal som Stocon 08 använde i fjol. Vi hamnar längre utanför centrum, men lokalerna rymmer kongressen med råge och vi får dessutom pengar över till att göra kongressen bättre.

Nu gäller alltså:

Imagicon 2/Swecon 2009
16-18 oktober 2009
Skarpnäcks kulturhus
Skarpnäcks Allé 23-25, 5 min promenad från (T) Skarpnäck
http://www.imagicon.se

Vi hoppas på att få se er allihop där!

Kommittén gm/

Johan
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » fre 03 jul 2009, 05:36

Får ni ha bar på det nya stället då?
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » fre 03 jul 2009, 08:02

Svensson skrev:Får ni ha bar på det nya stället då?

Ja, naturligtvis. Vad var det där för slags fråga? :)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » fre 03 jul 2009, 09:51

Visst vet jag att ni har koll. Men ibland glömmer man ju saker: "allt kan hända".
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » fre 03 jul 2009, 10:04

Men det var ju därför vi bytte lokal!

Ditt förslag till kommittén föll i god jord, förresten, så vi kommer förmodligen att höra av oss när programplaneringen har hunnit längre.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Peak » fre 03 jul 2009, 11:35

Bra att ni återanvänder ställen så att man har en chans att hitta ibland iaf.. ;)

Bra lokaler, vad jag minns.

Inte 100% att jag kommer, men jag skall försöka. Det beror, som alltid på ekonomin.
Peak
Fan

Inläggav jophan » sön 05 jul 2009, 09:56

Med den förbättrade budget som lokalbytet gav oss, har kommittén raskt bjudit in och fått ja från den brittiske författaren Graham Joyce som andra hedersgäst, jämte den sedan tidigare klara Liz Williams.

Graham Joyce (f 1954) har i skrivande stund fjorton romaner och ett antal noveller och kortromaner bakom sig. Han är svår att placera i något fack och har skrivit berättelser som kan kategoriseras som fantasy, sf, skräck, mainstream, magisk realism och slipstream.

Han har belönats med British Fantasy Award för romanerna Dark Sister (1993), Requiem (1996), The Tooth Fairy (1997) samt Indigo (2000). Långnovellen Leningrad Nights (1999) vann Grand Prix de l'Imaginaire år 2003 och romanen The Facts of Life (2003) belönades med World Fantasy Award 2003 och Grand Prix de l'Imaginaire år 2007.

Hans senaste roman, Memoirs of a Master Forger, gavs i Storbritannien ut under pseudonymen William Heaney. För närvarande är han också anställd av ID Software för att utveckla intrigen i tv-spelet Doom 4.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » fre 24 jul 2009, 10:39

Resa och boende är bokat, så det är får anses som sannolikt att jag kommer!
centerwall
Letterhack

Inläggav jPeMelin » fre 24 jul 2009, 20:28

centerwall skrev:Resa och boende är bokat, så det är får anses som sannolikt att jag kommer!

Får man fråga när man reser och var man bor, så kanske man lägrar sig någonstans i grannskapet?

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav centerwall » lör 25 jul 2009, 14:32

jPeMelin skrev:
centerwall skrev:Resa och boende är bokat, så det är får anses som sannolikt att jag kommer!

Får man fråga när man reser och var man bor, så kanske man lägrar sig någonstans i grannskapet?

Jag har bokat in mig på Alexandra Hotel på Södermalm:
http://tinyurl.com/l37vbs
http://www.alexandrahotel.se

Jag åker upp till Stockholm med tåget som går klockan 12.42 på fredagen och åker hem 17.36 på söndagen. Det kan dock hända att jag ändå väljer annat färdmedel - jag fick dessa biljetter väldigt billigt då jag bokade precis när de billigaste biljetterna släpptes. Priserna har redan börjat stiga, men är ännu inte ohemult dyra.
centerwall
Letterhack

Inläggav Henke » lör 25 jul 2009, 14:58

Jag har skaffat mig tågbiljetter, 600 kr tur och retur, åker upp på fredag, kl 10 och hem på söndag kl 15, cirka tider, jag har inte biljetterna tillgängliga. Boende vet jag ännu inte, kanske hotell Oden eller det Patrik tipsar om.....
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Peak » lör 25 jul 2009, 18:39

Just nu verkar det väldigt troligt att jag kommer, så jag antar att vi ses där... ;)
Peak
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 30 jul 2009, 10:51

Kommittén för ImagiCon II meddelar härmed att vi får glädjen att välkomna årets finska NoFF-delegat, Senja Hirsjärvi, till kongressen!

Som tidigare meddelats kommer även årets danska NoFF-delegat, Lise Andreasen, till ImagiCon II.

Det här är precis vad NoFF syftar till - ett mångsidigt utbyte mellan våra nordiska länders fandoms!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Rekommenderad litteratur ?

Inläggav baggen » mån 03 aug 2009, 12:38

Eftersom jag inte läst något av hedersgästerna så känns det som det börjar vara tid att göra det snart :) Någon som läst ett flertal verk av dessa författare och som kan rekommendera ett verk per författare som ni anser sticka ut och som _måste_ läsas :)

Uppskattar alla förslag! Gärna en liten motivering till varför ni just rekommenderar just den/de böcker ni valt.
baggen

Re: Rekommenderad litteratur ?

Inläggav jophan » mån 03 aug 2009, 14:56

baggen skrev:Eftersom jag inte läst något av hedersgästerna så känns det som det börjar vara tid att göra det snart :) Någon som läst ett flertal verk av dessa författare och som kan rekommendera ett verk per författare som ni anser sticka ut och som _måste_ läsas :)

Först, Liz Williams. Om du gillar ambitiösa romaner med antropologisk och världsbyggarprofil (tänk Mary Gentles Golden Witchbreed) ska du läsa Willams debut: The Ghost Sister. Se min recension på Imagicons webbplats: http://www.imagicon.se/liz_recensioner.html

Om du istället vill ha en underhållande sf-/fantasydeckare ska du läsa Snake Agent, som handlar om en polis i en franchisestad till Singapore om kanske 50 år eller så, som löser brott som har övernaturliga kopplingar. I denna alternativvärld så finns himmel och helvete, och jorden är lite trängd mellan dem. Poliskommissarie Chen är själv gift med en demon, så han borde veta.

Graham Joyce: Här rekommenderar jag The Facts of Life, som handlar om en ung pojke som har fötts in i en familj på engelska landsbygden, strax utanför Coventry, med ovanliga gåvor av siartyp. Underbara personporträtt, särskilt kvinnoporträtten, och en engagerande intrig när man försöker förstå vad det är som händer. Väldigt lågmäld.

Lite mer pang på är Memoirs of a Master Forger som gavs ut under pseudonymen William Heaney. Handlar om en desillusionerad ungkarl med en mörk hemlighet i ungdomen som förföljer honom i form av demoner som hemsöker hans liv och förstör allt som kunde bli bra -- eller så är det bara som han inbillar sig. Läs och bedöm själv.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Kongresser