26-årsgränsen

26-årsgränsen

Inläggav Sheriffen » fre 07 nov 2008, 05:41

Så här skriver Agnes i presentationen av sig själv i Baren:

"Numera även sporadisk uppdykare på sf-kongresser (om ekonomin tillåter – mer "gratis under 26" åt ungdomen!)."

När jag först fick veta att Kontext tänkte släppa in alla under 26 år gratis tyckte jag det var märkligt, eftersom kongresser brukar ha svårt att få ekonomin att gå ihop. Men så här i efterhand kan jag bara konstatera att min uppfattning kom helt på skam, för Kontext praktiskt taget invaderades - 25% av deltagarna - av nytillkomna, unga människor som med stor sannolikhet inte skulle ha kommit om de inte fått gå in gratis, eftersom de förmodligen inte skulle ha haft råd.

Jag tycker att övriga svenska kongresser allvarligt bör fundera på att köra enligt samma princip, för dels vore det tråkigt om så entusiastiska och begåvade fans som till exempel Agnes inte har ekonomisk möjlighet att dyka upp på fler kongresser som de vill gå på, dels vore det trist att gå miste om den imponerande tillströmningen av nya ansikten och dels är det så att kongressen hur som helst inte förlorar några pengar, eftersom de allra flesta av de här yngre människorna inte skulle ha kommit om de inte haft möjlighet att gå in gratis.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 07 nov 2008, 09:07

Jag tror att Kontext förlorade runt tusenlappen i inträdesavgifter på tilltaget - tre-fyra av de 23 som gick in gratis hade kommit om det kostat full avgift. För den tusenlappen fick vi extra gophers samt ett tjog fler som handlade i baren. På varje öl som såldes tjänade vi 5-10 spänn, och varje deltagare köpte tre-fyra öl. Den sammanlagda kostnaden för dessa 20 extra deltagare var alltså högst en femhundring.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » fre 07 nov 2008, 10:03

Jag kan bara hålla med. Det var jättekul att det kom så många nya människor och jag hoppas att jag kommer att få träffa några av dem (och en massa andra nya) på kommande kongresser.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » fre 07 nov 2008, 10:11

Fast det är viktigt att veta att samtliga dessa yngre deltagare var ditlockade via personliga kontakter. Vad vi gjorde var alltså att undanröja pengahindret för studenter, framför allt catahyaner, som blev tillfrågade om de var intresserade av att titta in.

Vår affischkampanj mot vanliga studenter där vi påpekade att det var gratis inträde för dem som var under 26 ledde i vanlig ordning inte till en enda extra medlem.

Kontentan är: Detta är ett sätt att undanröja ett hinder för att deltaga för yngre som man redan har kontakt med. Det är inte ett sätt att lyckas locka nya som inte har haft kontakt med fandom tidigare. Det krävs alltså lite speciella förutsättningar för att utfallet ska bli så bra som det blev i Kontexts fall.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » lör 08 nov 2008, 14:17

Diskussionen om att locka folk till kongresser flyttade hit: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=1139
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » mån 10 nov 2008, 02:55

Likväl finns det, jophans påpekande till trots, inte särskilt mycket att förlora (om man inte har en väldigt liten lokal). Även om det krävs personlig kontakt är den personliga kontakten mycket enklare om man kan säga till studenter (som det i stor utsträckning rörde sig om på Kontext) "kom dit och kika förbi, det kostar dig ingenting". Hade det inte legat så förbaskat mycket annat den helgen (främst nationsgrejer) hade ännu fler tittat in. Det är en bra sak.

Det skulle vara intressant att höra om några fler kongressarrangörer inte bara tycker att det var en kul idé, utan allvarligt överväger att göra samma sak. Det skulle göra det enklare att försöka dra folk till kongresser utanför Uppsala också.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » mån 10 nov 2008, 03:05

Jag vill för övrigt betona att det viktiga här inte är att göra det möjligt att ha råd med kongressen. De flesta (inte alla, men de flesta) kan skaka fram trehundra kronor i medlemsavgift om de verkligen vill. Det viktiga är principen att man kan kika in och se vad det är för någonting utan att betala för någonting man inte vet vad det är. Skillnaden mellan noll och sjuttiofem kronor är i det här fallet mycket större än skillnaden mellan sjuttiofem och trehundra kronor.

Att betala för någonting innebär en tröskel. Det är den vi tar bort.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 10 nov 2008, 03:10

Jag tycker inte att det kan råda några tvivel om att det här med 26-årsgränsen var väldigt lyckat och jag hoppas verkligen att andra kongresskommittéer följer efter. Det som fascinerade var, som jag redan sagt, det otroliga utfallet - nästan 25% av kongressdeltagarna. Av de 23 som kom är det säkert inte alla som kommer till en kongress till, men det känns inte osannolikt att minst en handfull gör det. Agnes, du kommer säkert på fler kongresser, eller hur? Och du black metal-rockaren, vad du nu hette, du verkade ju ha hur kul som helst (är du med här?).

Som våra kongresser brukar hållas i städer där det finns många studenter tror jag att målgruppen så att säga finns per automatik.

Fråga: skulle man kunna tänka sig att dels ha en 26-årsgräns och, utan att krångla till det för mycket, hoppas jag, även släppa in alla som kan uppvisa ett kårleg gratis? Även om de är äldre än 26?

Jag håller med om det Jophan sa, att det blir krångel om man ska börja med pensionärsrabatt för uråldriga fans och sådant där, men just den här grejen med studenter tror jag eventuellt kan vara vettig, för oavsett ålder brukar de ha taskigt med dinares. Samtidigt som de av naturliga skäl har intellektuella intressen och inte utan fog kan tänkas vara läskunniga och intresserade av böcker. Typ.

Vad tros?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 10 nov 2008, 09:06

Inte i Uppsala, där var och varannan människa har kårlegget kvar pga nationssystemet. Jag har haft kårleg oavbrutet i över 25 år.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » mån 10 nov 2008, 09:50

Det här var en bra ide som jag gärna ser upprepad, men jag tror inte på att införa fler regler och undantag. Enkelt är bra.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Återgå till Kongresser